Hej !
Undrar hur man ser vad som är fas / nolla på en modern rund trefaskontakt.
Det finns sifferbeteckningar på hankontaktens stift, men det framgår ej vad som är fas & nolla

 
När man öppnar och monterar kabeln står det L1, L2, L3, N, och jordtecken vid resp. anslutningsplats
 
En intressant iaktagelse jag gjort, vid byte av trefasspis så sattes ett trefasuttag på plats istället för dosan som var där tidigare. När jag kollade medan elektrikern installerade den (från en stor firma och som jag känner lite privat) så var jorden och nollan kopplade tillsammans.

Han sa att detta var ett vanligt förfarande vid gamla installationer och inga problem så länge man inte har jordfelsbrytare.

Några kommentarer?
 
Macke202 skrev:
Han sa att detta var ett vanligt förfarande vid gamla installationer och inga problem så länge man inte har jordfelsbrytare.

Några kommentarer?
Byt elektriker!
 
Ok skulle önska lite mer info bara.

Det var kopplat likadant innan och allt fungerar ju, jag vill bara veta vad det innebär att ha det så.

 
Varför ska han byta elektriker?
Gemensam nolla och jord ÄR vanligt på äldre hus. Jag har själv ägt ett par hus där elen var dragen på detta vis. Och allting fungerar som vanligt, men man kan mycket riktigt inte installera jordfelsbrytare. Men naturligtvis är detta kopplingssätt inte något man eftersträvar!
 
andersmc skrev:
Varför ska han byta elektriker?
Gemensam nolla och jord ÄR vanligt på äldre hus. Jag har själv ägt ett par hus där elen var dragen på detta vis. Och allting fungerar som vanligt, men man kan mycket riktigt inte installera jordfelsbrytare. Men naturligtvis är detta kopplingssätt inte något man eftersträvar!
Me de ska väll ändå inte vara ihopkopplade någon annanstans än i centralen? Blir lite svårt att installera en jordfelsbrytare annars...
 
Att gemensam nolla och jord i uttag skulle var vanlig måste vara nått lokalt fenomen, jag har under årens lopp jobbat från norrbotten till östergötland och vid ytterst få tillfällen hittat den lösningen dock vet jag en enmansfirma som har en del på sitt samvete och det var inte enbart udda jordar, men han har ingen behörighet längre.
 
Macke202 skrev:
En intressant iaktagelse jag gjort, vid byte av trefasspis så sattes ett trefasuttag på plats istället för dosan som var där tidigare. När jag kollade medan elektrikern installerade den (från en stor firma och som jag känner lite privat) så var jorden och nollan kopplade tillsammans.

Han sa att detta var ett vanligt förfarande vid gamla installationer och inga problem så länge man inte har jordfelsbrytare.

Några kommentarer?
Stötte också på det där någon enstaka gång under tiden som elmontör, men är man inne och stökar runt så ser man till att fixa till det!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.