24 054 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Nolla och jord byglad
Sida 1 av 3
Hej
Novis och nyfiken som man är så skruvade jag isär en "trefashandske" för att se hur det ser ut. Det ledde tyvärr bara till följdfrågor.
"Handsken" matas med fyra kablar, 0,1,2,3. men handsken är fempolig (tror jag det kallas), jag antar att det är 0,1,2,3 och jord det ska vara. Nu är det så att i "handsken" så är 0 och jord byglat, d.v.s. jord är hämtat från 0:an.
Vad innebär det om jag ska driva någon eller några maskiner med den "handsken"?
Törs jag använda den?
Kan det leda till problem?
Bör jag koppla bort byglingen? Om jag ska göra det, ska jag ha 0:an kvar eller ska jag sätta den på jord?, med andra ord, vilken kan man vara utan i så fall?
Hoppas ni kan räta ut några av mina frågetecken.
Novis och nyfiken som man är så skruvade jag isär en "trefashandske" för att se hur det ser ut. Det ledde tyvärr bara till följdfrågor.
"Handsken" matas med fyra kablar, 0,1,2,3. men handsken är fempolig (tror jag det kallas), jag antar att det är 0,1,2,3 och jord det ska vara. Nu är det så att i "handsken" så är 0 och jord byglat, d.v.s. jord är hämtat från 0:an.
Vad innebär det om jag ska driva någon eller några maskiner med den "handsken"?
Törs jag använda den?
Kan det leda till problem?
Bör jag koppla bort byglingen? Om jag ska göra det, ska jag ha 0:an kvar eller ska jag sätta den på jord?, med andra ord, vilken kan man vara utan i så fall?
Hoppas ni kan räta ut några av mina frågetecken.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Tydligen en ganska vanlig fuskkoppling, som enligt tidigare inlägg här har orsakat dödsolyckor.
Det enda du kan göra för att göra rätt är att dra nya trådar, så att du får både nolla och skyddsjord.
Det enda du kan göra för att göra rätt är att dra nya trådar, så att du får både nolla och skyddsjord.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det du har är en 5-polig handske (där skall vara faserna: L1, L2, L3, Nolla och Jord).
Det du borde ha (eftersom du har en 4-ledarkabel) är en 4-polig handske.
Denna 4-poliga skall ha faserna: L1, L2, L3 samt Jord.
Vad har du för uttag som skall mata kabeln? Har uttaget 4 eller 5 hål?
Har uttaget 5 hål skall du byta gummikabeln.
Har uttaget 4 hål skall du byta handsken till en 4-polig.
Observera att båda handskarna skall ha samma poltal.
Som hemmapularen skrev skall du INTE använda den som den är idag!!
Det du borde ha (eftersom du har en 4-ledarkabel) är en 4-polig handske.
Denna 4-poliga skall ha faserna: L1, L2, L3 samt Jord.
Vad har du för uttag som skall mata kabeln? Har uttaget 4 eller 5 hål?
Har uttaget 5 hål skall du byta gummikabeln.
Har uttaget 4 hål skall du byta handsken till en 4-polig.
Observera att båda handskarna skall ha samma poltal.
Som hemmapularen skrev skall du INTE använda den som den är idag!!
För din egen skull: Släng bort alla gamla Semko-don och byt till uttag av typ CEE istället.
Du kommer att leva längre.
Du kommer att leva längre.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Vilken typ av handske är det?

Nr 1 & 2 visar sk. SEMKO 17-handskar (äldre platta typen med metallhölje som inte längre bör användas och som inte längre får säljas).
Nr 3 visar trefashandskar av den moderna runda typen med plasthölje, sk. CEE-don.

Nr 1 & 2 visar sk. SEMKO 17-handskar (äldre platta typen med metallhölje som inte längre bör användas och som inte längre får säljas).
Nr 3 visar trefashandskar av den moderna runda typen med plasthölje, sk. CEE-don.
Det jag har nu är en som på bild nummer tre, i så fall ett CEE-don. Den sitter på en kabel som saknar jordfläta. Kabeln kommer direkt från ett proppskåp som tillhandahålls av energiföretaget.
Bör kabeln därifrån bytas då?
Kan jag göra på något sätt för att kunna använda trefas ändå från den kabeln, trots att skyddsjord saknas?
Vad rekomenderar ni att jag ska göra för att kunna komma vidare? Ska jag trycka i ett jordspett?
Bör kabeln därifrån bytas då?
Kan jag göra på något sätt för att kunna använda trefas ändå från den kabeln, trots att skyddsjord saknas?
Vad rekomenderar ni att jag ska göra för att kunna komma vidare? Ska jag trycka i ett jordspett?
Om den är fast instalerad i elskåpet så ring dem och säg att den är fel instalerad.
Jag ringde och pratade med dem, då nämnde de PEN-Ledare.
Om det nu är en PEN-ledare i den kabeln som kallas nolla så borde det väl rimligen vara rätt att jord och noll är byglat?
Somsagt, jag är novis och jag gör bara ett antagande.
Någon med erfarenhet som kan kommentera?
Om det nu är en PEN-ledare i den kabeln som kallas nolla så borde det väl rimligen vara rätt att jord och noll är byglat?
Somsagt, jag är novis och jag gör bara ett antagande.
Någon med erfarenhet som kan kommentera?
Om jag minns rätt så är en PEN ledare den som är både jord och nolla i fyrledar system. Men denna delas upp till jord och nolla i centralen. Om jag nu fattat rätt så får man inte efter centralen koppla ihop dessa igen utan köra med 5 ledare från denna.
Wow...vilka snabba svar...jag hittade information om PEN på forumet, men jag hann få svar här med...jag är mäkta imponerad.
Se gärna frågan som jag ställde efter att jag gjorde edit ovan, är det OK att det är byglat om det är en PEN-ledare?
Se gärna frågan som jag ställde efter att jag gjorde edit ovan, är det OK att det är byglat om det är en PEN-ledare?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Nu ska vi se...
Är det ett fast monterat CEE-uttag vi pratar om?

Bilden visar ett fast monterat 5-poligt uttag.
Är det i detta uttag som N & Jord är sammankopplat, i sådana fall är det en felkoppling som inte är godkänd.
Om ditt uttag (om det är uttag vi pratar om) är ett 4-poligt uttag (4 hål) så är det PEN-ledaren (grön/gul) ((kan vara röd om det är en gammal kabel)) som är inkopplad på jord-stiftet i uttaget.
PEN-ledaren får INTE byglas vidare till noll-stiftet i ett 5-poligt uttag.
Är det ett fast monterat CEE-uttag vi pratar om?

Bilden visar ett fast monterat 5-poligt uttag.
Är det i detta uttag som N & Jord är sammankopplat, i sådana fall är det en felkoppling som inte är godkänd.
Om ditt uttag (om det är uttag vi pratar om) är ett 4-poligt uttag (4 hål) så är det PEN-ledaren (grön/gul) ((kan vara röd om det är en gammal kabel)) som är inkopplad på jord-stiftet i uttaget.
PEN-ledaren får INTE byglas vidare till noll-stiftet i ett 5-poligt uttag.
Japp...sån är det.
Så...det är skillnad på CEE-uttag och CEE-don?
Skulle det vara OK i ett don?
Vad är anledningen till att men inte ska bygla?
Kan jag använda uttaget om jag tar bort byglingen?
Många frågor blir det...nyfiken som man är.
Så...det är skillnad på CEE-uttag och CEE-don?
Skulle det vara OK i ett don?
Vad är anledningen till att men inte ska bygla?
Kan jag använda uttaget om jag tar bort byglingen?
Många frågor blir det...nyfiken som man är.
Vad det gäller PEN-ledare så är det ett antal krav som måste vara uppfyllda.Bobbyofswe skrev:
Arean måste vara minst 10kvmm koppar samt att PEN-ledaren inte får brytas.
För mig ter det sig omöjligt att uppfylla dessa kriterier i ett CEE-don!
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Vad skall du driva med uttaget? Behövs det verkligen en nolla?Bobbyofswe skrev:Så...det är skillnad på CEE-uttag och CEE-don?
Uttag = Fast monterat på vägg el. dyl. Dvs. matande uttag (precis som vägguttag ..."2 hål i väggen").
Don = Stickpropp/skarvuttag ("Handske") dvs. på en skarvsladd eller anslutningskabel för maskin, denna är alltså flyttbar.
Skulle det vara OK i ett don?
Nej.
Vad är anledningen till att men inte ska bygla?
Hänvisar till Sverres inlägg.
Kan jag använda uttaget om jag tar bort byglingen?
Jag tycker nog att man skall byta uttaget mot ett 4-poligt, för visst var det endast 4 ledare i kabeln som matar uttaget?
Alternativt låta elektriker skapa ett 5-ledarsystem i proppskåpet samt byta kabeln till en 5-ledare.
Många frågor blir det...nyfiken som man är.
Klart man ska fråga, annars lär man sig ju inget.![]()
Vanliga vedkapar, pumpar etc. behöver ingen nolla och då räcker det ju att ha ett 4-poligt uttag.
Nackdelen med att ha ett 4-poligt uttag är att de flesta nya maskiner etc. man köper har ett 5-poligt anslutningsdon där inte nollan är inkopplad i de fall där den inte behövs (se stycket ovanför).
Detta medför att man behöver byta till en 4-polig hanske för att kunna ansluta maskinen.
Och köper man sedan någon maskin som kräver nolla (dvs. 5-polig anslutning) så kommer denna ej att kunna användas i detta uttag
