Mikael_L
Ropa skrev:
Ok, det var ju två aspekter som jag aldrig skulle tänkt på av egen kraft så det är ju mycket möjligt. :rolleyes:
Daniel, med skänkt menar du hur utböjda tänderna är, va?
Mikael, menar du tjockleken på bladet, för att det ska krävas mer kraft för att böja det? Eller menar du så att säga "längden i snittet", från tänder till rygg så att bladet mer ska styras rakt av själva snittet?

Vem kunde ana att sågblad kunde vara en sån vetenskap?:confused::D
Ja, jag menar tjockt från tand till rygg, inte hur brett spår det blir.
Vad man än kallar det, blir det fel ... :rolleyes:

edit:
För vetenskapens skull ... ;)
http://www.bosch-pt.co.uk/download/ACC_0910_JIGSAWS_GB-en.pdf

Redigerat:
Ropa skrev:
Daniel, med skänkt menar du hur utböjda tänderna är, va?
Ja precis.

Ok, men då kan vi nog stryka det från listan på olikheter mellan de två för det försökte jag jämföra mellan paketen och där såg jag ingen skillnad. Nu tror jag förvisso inte det är ombrandade Boschblad det handlar om utan kopior så orginalen har säkert den skillnaden.

Angående vetenskapen så var det väl inte så mycket sådan i länken men väldigt intressant ändå, tack för den - den blev bokmärkt. d^_^b

EDIT: Och hela detta inlägg var riktat Till Mikael_L, Daniels svar kom in medans jag skrev. SkRänkningen på de två bladen kan mycket väl ha varit olika.

Redigerat:
Ropa skrev:
Ok, men då kan vi nog stryka det från listan på olikheter mellan de två för det försökte jag jämföra mellan paketen och där såg jag ingen skillnad. Nu tror jag förvisso inte det är ombrandade Boschblad det handlar om utan kopior så orginalen har säkert den skillnaden.
...
Stod prexis å kliade mig i huvudet över detta senast på BM.

Men - jämför man dem sida vid sida så är faktiskt "längden i snittet" olika vid närmare studie! Vad det gäller skillnad i skränkning så vilar jag mitt fodral...

Jag vidhåller att jag tror att det är ombrandade blad. De Bosch T244D som jag har nu har några features som BM-bladen inte har, bla progressiv tandning och baklängestanden i spetsen för instickssågning. De äldre Bosch T244D hade inte dessa finesser. Jag tror inte att Bosch skulle sälja blad med den senaste tekniken som billighetsblad under annat namn. Däremot en kanske en äldre design. Spånskivetestet är intressant. Jag får se om jag hinner under veckan som kommer. Jag tror att man får mest slitage på högsta hastighet och utan pendling.

Mikael_L
Jag gick nu och rev upp paketen jag köpt.

144'an är ett "längre" blad i sågriktningen samt har ingen eller åtminståne väldigt liten skränkning. Passar således för raka snitt eller endast svagare kurvor.
Vid raka snitt lär "längden" på bladet och den obefintliga skränkningen hjälpa till att hålla kursen rakare.

244'an är som ni ser på bilden "kortare" i sågspåret, och har en hyggligt kraftig skränkning.

• Byggmax-blad.jpg
Ja, så kan det förståss vara Mattias. Gamla modellen så att säga.

På din bild Mikael, kan till och med jag se skillnad mellan bladen. Jag börjar undra om inte det ena paketet jag jämförde var felmärkt, eller att jag helt enkelt såg fel och jämförde två likadana :blushing:. Man kanske skulle trilla förbi Byggmax en gång till...

Lite ot, men Motek tror jag det var som hade sticksågsblad som var lite tandade på ryggen också, små tänder som på ett blad för metall,
Himmel vad fint det gick att såga små radier med de bladen..

Jag var förbi byggladan idag och plockade upp en näve blad. Får se om jag hinner testa dem ikväll.

De senaste veckorna har jag satt upp 12 mm spånskivor på väggarna. Skivorna har längdkapats och ofta även breddkapats. Dessutom uttag för fönster, dörrar och liknande. Det har förbrukats ett paket (5 Sågblad) Byggmax blad T244D till 184 st skivor.
Det tycker jag är bra. Kanske originalbladen hade klarat mer, men inte till det priset.

Jag skulle vilja säga att det är otroligt bra. Visst, endast 12mm spån men med tanke på hur grusigt och jäkligt spånet brukar vara så tycker jag det ger väldigt bra pris-prestanda på de sågbladen!

Va skönt. Då slapp jag göra ett evighetstest. Uthålligt att såga 184 spånskivor med sticksåg!

Jämförde Byggmax bladen med Bosch egna och det är inte någon kopia. Byggmaxbladen är tunnare 1,2mm mot Bosch 1,6mm. När jag sedan jämför tänderna så får jag för mig att de dessutom har olika slipningsvinklar.
Har ännu inte testat dem så att jag vet om de fungerar sämre eller är likvärdiga med Boschbladen.

Bumpar upp en gammal tråd, är ni fortfarande nöjda med bladen från byggmax? Funderar på att köpa hem ett lager då dessa tydligen är på väg att fasas ut, står på byggmax hemsida att de utgående.

patrik_t skrev:
Bumpar upp en gammal tråd, är ni fortfarande nöjda med bladen från byggmax? Funderar på att köpa hem ett lager då dessa tydligen är på väg att fasas ut, står på byggmax hemsida att de utgående.
Inte mycket att fundera på, köp ett lager du! Dom är klart prisvärda................

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.