Jag var alldeles nyss på Byggmax. Där upptäckte jag att de hade mina favoritblad till sticksågen, T244D. Jag använder nästan uteslutande dessa blad till träsågning med sticksåg. Byggmax blad hette inte Bosch, men jag misstänker starkt att det är ombrandare Boschblad. Jag baserar mina misstankar på att förpackning, modellbeteckning och hur bladen ser ut är exakt samma som originalen. Det fina är att Byggmaxbladen kostar 20 spänn för 5 st. Det är billigt!

Mikael_L
Har du provköpt något paket?
Provsågat?

Låter jätteintressant med det priset.

Paul-Staffanstorp
Köpte själv ett par satser med Boschblad på Prevex förra veckan...
40 pack för 129:- +moms
20 pack tigersågsblad för 149:- +moms

Exakt beteckning vet jag inte i nuläget då de ligger ute i bilen på sin plats

mattiasp skrev:
Jag var alldeles nyss på Byggmax. Där upptäckte jag att de hade mina favoritblad till sticksågen, T244D. Jag använder nästan uteslutande dessa blad till träsågning med sticksåg. Byggmax blad hette inte Bosch, men jag misstänker starkt att det är ombrandare Boschblad. Jag baserar mina misstankar på att förpackning, modellbeteckning och hur bladen ser ut är exakt samma som originalen. Det fina är att Byggmaxbladen kostar 20 spänn för 5 st. Det är billigt!
Om de har samme stålkvalitet også så er det veldig bra. Bosch lager jo svært mange stikksagblader så det er ingen umulighet at dette er Bosch. Det ville jo vært supert om det faktisk er bosch med samme kvaliteten.

Sticksågsbladen på Byggmax är riktigt bra. Helt i klass med original Bosch-blad.

Strålande! Då blir det en tripp till byggmax i veckan. 100 blad får det bli. De lär räcka ett tag. Byggmax har ju som bekant ovanan att byta leverantörer lite då och då, så det gäller att passa på när de har blad från troligen Bosch

Tror jeg får stikke innom byggmax selv og sikre meg blad også. Var rett og slett en utrolig pris.

Mikael_L
Nu har jag provköpt ett paket av varje, T144D och T244D.
Men inte sågat nåt än.

Har någon annan provat byggmaxbladen ?

Sen kunde jag inte hålla mig från att köpa boxen med tre Einhell 160mm cirkelsågklingor för 249:-. En av klingorna är perverst fintandad med 60 tänder. :)
Alla med negativ eggvinkel, och 30mm centrumhål.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-4237.aspx

Det är ju lite magrare utbud på 165mm klingor med just 30mm centrumhål (som Hitachi's handcirklar har), så att ha några billiga klingor att hugga i golvlaminat eller smutsigt virke osv med känns ju inte dumt.
Jag återkommer med någon åsikt, när jag provat dom lite.

Jag köpte 10 paket, dvs 50 blad, i förrgår, men det sitter fortfarande ett Bosch T244D i sågen. Om jag kommer ihåg så kan jag montera ett Byggmaxblad i sågen ikväll och prova lite. Originalet är mycket bra på snäva svängar, tex. för rör- och kabelurtag i regelvirke. Med lite vana kan man såga radier under 10 mm i 45 mm tjockt virke. Om Byggmaxbladet klarar det så har vi nog en vinnare!
/Mattias

mattiasp skrev:
Originalet är mycket bra på snäva svängar, tex. för rör- och kabelurtag i regelvirke. Med lite vana kan man såga radier under 10 mm i 45 mm tjockt virke. Om Byggmaxbladet klarar det så har vi nog en vinnare!
/Mattias
:confused: varför sågar du ett hål på typ 20mm med stickisen??:confused: Personligen tycker jag det är enklare att borra 20mm direkt,,,,
Eller menar du att du jackar ur på sidan en halvcirkel med R 10mm?

Mikael_L
mattias har väl en bra sticksåg och en dålig borrmaskin ... ;)

Nimajneb skrev:
:confused: varför sågar du ett hål på typ 20mm med stickisen??:confused: Personligen tycker jag det är enklare att borra 20mm direkt,,,,
Eller menar du att du jackar ur på sidan en halvcirkel med R 10mm?
Eftersom jag renoverar och inte bygger nytt, sitter mina rör och kablar oftast fast i båda ändar. Då blir det svårt med hål.

Någon annan kanske skulle borra ett hål i regeln och sedan såga sig fram till hålet, men så gör inte jag. Jag lovar att mitt sätt är snabbare för mig.

För övrigt kan jag försäkra om att mina borrningsredskap är förträffliga!

Mikael_L skrev:
mattias har väl en bra sticksåg och en dålig borrmaskin ... ;)
Tro mig, mattiasp har minst en bra borrmaskin :D

mattiasp skrev:
Jag köpte 10 paket, dvs 50 blad, i förrgår, men det sitter fortfarande ett Bosch T244D i sågen. Om jag kommer ihåg så kan jag montera ett Byggmaxblad i sågen ikväll och prova lite. Originalet är mycket bra på snäva svängar, tex. för rör- och kabelurtag i regelvirke. Med lite vana kan man såga radier under 10 mm i 45 mm tjockt virke. Om Byggmaxbladet klarar det så har vi nog en vinnare!
/Mattias

Jag tycker det är för lite filmer på detta forum;)

phl skrev:
Tro mig, mattiasp har minst en bra borrmaskin :D
Kan du lägga upp klippet på tuben så att resten av forumet förstår vad du pratar om. Eller var det Handyman som filmade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.