6 867 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Sticksågsblad T244D på Byggmax
Lite lätt off-topic men det är ändå på trådskaparens begäran!
http://www.youtube.com/watch?v=x3roN5fhHkQ
http://www.youtube.com/watch?v=x3roN5fhHkQ
Det blev tyvärr inget av med sticksågsbladtestet igår. Jag rapporterar när jag har gjort testet.
Betr. phl:s borrfilm:
Maskinen är en Makita DA 4031 som jag har köpt från www.24tools.de . Det är Mr Handyman som håller i maskinen och skrockar. Han kör maskinen på högväxeln 1200 rpm och borret är en Milwaukee Selfeed bit med diameter på 2 9/16" eller 65 mm.
Betr. phl:s borrfilm:
Maskinen är en Makita DA 4031 som jag har köpt från www.24tools.de . Det är Mr Handyman som håller i maskinen och skrockar. Han kör maskinen på högväxeln 1200 rpm och borret är en Milwaukee Selfeed bit med diameter på 2 9/16" eller 65 mm.
Jjag har köpt byggmax blad och var inte alls nöjd.....fast de jag köpte var inte svartlackerade som på Mattias bild. Märket var stark och förpackningen vit och rödaktig.
Har de nya sticksågsblad nu ? Köpte mina för ett par månader sen....
Har de nya sticksågsblad nu ? Köpte mina för ett par månader sen....
Boschbladet har ju också en tand nedåt som gör det lättare att starta mitt i en skiva. Därmed inte sagt att byggmaxbladen är dåliga. Ingen som har lust att göra lite hårdare (=längre) test för att se hur materialkvalitén är? (Golvspån eller laminatgolv är ju elaka och skulle nog kunna lämpa sig att testa i om man inte har öveflöd av tid...)
Efter att ha läst denna tråden förvirrade jag mig också in på Byggmax för att fylla på förrådet av sticksågsklingor. Jag tänkte ta en paket av varje (T144D och T244D) men eftersom de, i mina ögon, framstod som identiska och jag gör av med ungefär ett halvt blad om året blev det bara T244D.
Nu till min fråga: Kan någon upplysa mig om vad det är för skillnad mellan dessa två blad, om det är någon? Visst, enligt Boschs sida ska 244:an vara ektra lämpad för figursågning men hur kan den vara det när de ser exakt likadana ut?
Nu till min fråga: Kan någon upplysa mig om vad det är för skillnad mellan dessa två blad, om det är någon? Visst, enligt Boschs sida ska 244:an vara ektra lämpad för figursågning men hur kan den vara det när de ser exakt likadana ut?
Utan att veta, så kan jag gissa på att 244 är mer skränkt än 144, vilket gör dem lättare att svänga med. Men det är som sagt en gissning.Ropa skrev:Efter att ha läst denna tråden förvirrade jag mig också in på Byggmax för att fylla på förrådet av sticksågsklingor. Jag tänkte ta en paket av varje (T144D och T244D) men eftersom de, i mina ögon, framstod som identiska och jag gör av med ungefär ett halvt blad om året blev det bara T244D.
Nu till min fråga: Kan någon upplysa mig om vad det är för skillnad mellan dessa två blad, om det är någon? Visst, enligt Boschs sida ska 244:an vara ektra lämpad för figursågning men hur kan den vara det när de ser exakt likadana ut?
Ok, det var ju två aspekter som jag aldrig skulle tänkt på av egen kraft så det är ju mycket möjligt. 
Daniel, med skänkt menar du hur utböjda tänderna är, va?
Mikael, menar du tjockleken på bladet, för att det ska krävas mer kraft för att böja det? Eller menar du så att säga "längden i snittet", från tänder till rygg så att bladet mer ska styras rakt av själva snittet?
Vem kunde ana att sågblad kunde vara en sån vetenskap?

Daniel, med skänkt menar du hur utböjda tänderna är, va?
Mikael, menar du tjockleken på bladet, för att det ska krävas mer kraft för att böja det? Eller menar du så att säga "längden i snittet", från tänder till rygg så att bladet mer ska styras rakt av själva snittet?
Vem kunde ana att sågblad kunde vara en sån vetenskap?

