Byggahus.se

Sticksåg vs cirkelsåg

1. M
    Medlem Nivå 11
    +1 på denna. Givetvis svarar jag som alla andra att både och behövs. Men den viktigaste anledningen framgår ovan. Om du skall bygga nytt och lägga till (såga till nya väggar, skåp, klyva,...) Så kommer du till större delen använda en cirkelsåg. Om du däremot skall ändra i befintligt på plats (göra hål, justera, ...) är det sticksågen som oftast lämpar sig.

Måste man välja endera för att lägga golv skulle jag säga cirkelsågen, den kan kapa, och är mycket bättre på att klyva. Annars är man väldigt nära att lägga till kap och gersåg. Skall du dessutom bygga till där du behöver rejäla balkar (vind, golv, ...) så kommer även där kap/gersåg till.

Sticksågen är inte bra på att göra absolut raka snitt. Det är skälet till att cirkelsåg och kap/gersåg behövs vid byggen man gör själv, för att bitarna skall passa ihop och kanterna se ok ut. Vore det inte för detta problem hade man klarat sig med enbart sticksåg. Men problemet är så stort att svaret blir både och.

--- Mats ---

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Men det är för att du använder sänksågen.
    Hade du inte den skulle din handcirkelsåg komma fram betydligt oftare.

Visst har jag rätt? :p

3. End
    Medlem · Nivå 10
    Så här såg min situation ut för några år sen:
    Jag började med cirkelsåg och ganska snart skaffade jag även sticksåg. Med sticksåg klarar man sig alla moment men med sämre kvalitet på resultatet givetvis. Cirkelsågs styrka är att man får rakare och finare snitt så cirkelsågen användes mest men de gångerna man behövde göra annat än raka snitt så var sticksågen oumbärlig. Sen kom sänksåg in i verktygsarsenalen och sen dess har jag i princip inte använt cirkelsåg. Så här i efterhand hade det varit smartare att börja med sticksåg och sedan komplettera med en sänksåg för min del.

4. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Visst har du rätt i detta, men jag är ju uppenbarligen inte ensam.

En för min del så kommer stickisen o gap/gersågen fram mycket oftare än sänksågen.

5. C
    Medlem · Nivå 11
    Reglar och bräder är väl det man sågar mest och då är det kap såg som gäller.Kap/ger av god kvalitet är det som gäller.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Vi gör kanske olika saker och använder verktyg olika.

Jag har både cirkelsåg och sänksåg, men jag använder faktiskt vanlig cirkelsåg allra mest.
    Men ju mer jag närmar mig slutet av husbygget alltmer kommer sänksågen till användning.

Jag tycker sänksågen har varit alltför krånglig att använda till ganska mycket av byggarbetet.
    Det krävs ju i princip ett arbetsbord och lite olika stöd för skenan. Och jag har lixom aldrig insett någon finess med sänksågen för att kapa av en regel, eller jacka ur reglar för hammarbandet eller såga av fasadpanelen i underkant, om man säger så.

Nä, det beror väl på vad man gör för något. Jag som bygger lösvirkeshus håller med dig. Om jag renoverade ett hus (utan att flytta alla väggar) skulle jag nog inte hålla med dig.

Redigerat 28 dec 2011 10:54
  7. A
    Medlem Nivå 15
    Det är lite svårt att förstå exakt vad det är du undrar över när du skriver ofullständiga meningar. Menar du att du redan har mycket verktyg "av bra kvalitet" eller tänker du skaffa dito? En såg TILL? Vad är det för sågar du har sedan tidigare? Om det t.ex. är en sänksåg du redan har så är det inte så mycket nytta med en cirkelsåg.

Den bittra sanningen är att du inte behöver någon av dem. Om du inte har det sedan tidigare så skaffa en bra fogsvans, någon japansåg, och en sticksåg (en manuell, alltså). Efter ett tag märker du vad du gör mest och vad du använder dina verktyg till.

Den principiella skillnaden på cirkel- och sticksåg är att med cirkelsågen är det lätt att göra långa raka snitt. Å andra sidan kan du BARA göra raka snitt. Med sticksågen kan du gör små urtag och snitt i oregelbundna former. Det går att göra långa raka snitt med den, men det är inte lika effektivt som med cirkelsågen.

• Laddar…
  8. End
    Medlem · Nivå 10

Absolut, sa bara hur det ser ut för mig. Men jag tror det faktum att jag har skenor i alla möjliga storlekar har varit en viktig faktor till att sänksågen tagit över helt. Reglar däremot kör jag antingen med sticksåg eller kap/gersåg. Jag har även batteridriven cirkelsåg och det är enda orsaken till att den åker fram ibland, d.v.s. när man inte riktigt orkar dra fram kabelvindan bara för en mindre kapning. Hade den däremot varit nätdriven så hade sänksågen eller sticksågen tagit över rollen.

Tillägg: Det är konstaterat att sticksåg är mest universal, ska man bara ha EN så är sticksåg ett bättre val enligt mig. Sen finns det även vissa arbetsmoment där man bara kan ha sticksåg, t.ex. urtagning i köksbänken för diskho. Så ja, det beror absolut på vad TS har för arbeten framför sig.

Redigerat 28 dec 2011 11:47
  9. C
    Medlem · Nivå 11
    Om vi kan enas om att en cirkelsåg och en sänksåg är samma sak. Skillnaden är att sänksågen har en finnes utöver en vanlig cirkelsåg. Då ser det ut som fler anväder cirkelsåg en inte.

10. Nimajneb
    Medlem · Nivå 18
    Nä,
    En sänksåg står du inte o kapar reglar med vilket du kan göra med en cirkelsåg, men jag tror dom flesta föredrar kap/ger alt fogsvans för detta.

11. C
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror inte jag sett min cirkelsåg på många år, kapar definitivt inte reglar med en sådan. Men när jag tänker efter så bygger jag nästan inget nuförtiden heller. Men under de 25 år som jag drev byggfirma så användes det sällan cirkelsåg av varken mig själv eller några anställda. 2001 lade jag ner verksamheten och har garagebyggnaden fullt av maskiner och verktyg som jag nästan aldrig använder själv men det lånas flitigt av vänner, bekanta och barn. Men ingen lånar någon cirkelsåg men Festool sänksågen med skenor lånas flitigt när dörrar skall kapas eller bänkskivor skall kapas. Så cirkelsåg nä långt ner på listan.

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nädå, dina vänner har redan en cirkelsåg, så dom behöver inte låna din. Sänksågen däremot ... :)

13. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
  14. D
    Medlem Nivå 10
    Jag har ingen sänksåg, bara cirkelsåg med skena, och jag kan inte komma på när jag skulle behöva ha en sänksåg istället för cirkelsåg heller.

Möjligen om jag skulle behöva såga någonting med väldig precision på djupet, men vid kapning fungerar cirkelsågen lika bra förutsatt att du kan börja vid yttersidan på godset och inte måste börja på mitten.

15. skalman1
    Medlem Nivå 12
    Cirkelsåg är det jag har haft mest nytta av.
    Har haft min till reglar, skivor, brädor och i princip allt som ska vara hyffsat rakt.
    Sticksåg är ju jättebra också men ska man välja en så blir det för mig cirkelsågen.

Jag har sticksåg, cirkelsåg x2, kap/gersåg och bordssåg men cirkelsågen används till ca 90% av sågandet.