Mattias_Pettersson skrev:
I såg väg har jag redan en Bosch gcm 8 sj kap/gersåg. Så sticksågen eller cirkelsågen ska alltså inte vara intsällry för den. Utan bara till det som inte jag sågar där.
Vad du skall köpa först beror då på vad för byggplaner du har närmaste tiden. Ska du såga skivmaterial så behöver du en sänk eller cirkelsåg med skena. Sticksågen behöver du vilket fall som helst och passa gärna nu på att köpa under rean hos tex axminster där du kan få tex bosch135 för styvt 130£.
Sänksåg kan du även kolla blocket o tradera, speciellt TS55an dyker ofta upp där.

Nimajneb skrev:
Sänksågen får ett bättre utsug tack vara att den har en sluten kåpa vilket gör att hela sågen är som ett slutet dammsugarmunstycke.
Jag skrev att man kommer åt bättre och min erfarenhet där är när man platssågar så är det ofta trångt och man kan tex inte alltid börja såga utanför skivan.
Vidare om man sågar långa skivor så kan man ibland vara tvungen att göra ett omtag, att sedan starta om mitt i skivan är väldigt enkelt eftersom sågen vilar helt mot skenan när man kör igång igen.

Daniel, du får väl hojta till någon gång om du vill testa att sänksåga.
Det är väldigt sällan jag har kapat något på plats, mer än när jag rivt upp gamla golv.

Omtag har jag gjort flera gånger när jag t.ex. skarvat ihop mina två 1400mm skenor och inte kunnat köra hela längden i ett svep, och det är inga problem med GKS:en, skenan håller upp skyddet, så detär bara att backa tillbaks ett par mm och släppa knappen, sedan är det bara att starta igen.

Jag är sugen på en sänksåg eftersom Bosch har en i sitt blå sortiment nu, men jag har fortfarande inte sett/hört några argument som skulle kunna få mig att lägga pengar på en sådan, speciellt inte med tanke på allt annat som behöver byggas klart först :)

Men känner jag ett otroligt sug att sänksåga något så hojtar jag till, tack för erbjudandet :)

Om man redan har cirkelsåg med skena är det naturligtvis mycket svårare att motivera ett sänksågsköp, men om man som TS startar från noll samt redan har en kap/ger så skall man definitivt överväga att lägga en tusenlapp extra för att få en sänksåg istället.

Nimajneb skrev:
Om man redan har cirkelsåg med skena är det naturligtvis mycket svårare att motivera ett sänksågsköp, men om man som TS startar från noll samt redan har en kap/ger så skall man definitivt överväga att lägga en tusenlapp extra för att få en sänksåg istället.
Det kan jag köpa, att det inte blir så mycket dyrare när man ändå ska köpa nytt :)

En kommentar angående gersåg, jag velade lite fram och tillbaks ifall jag skulle köpa en GCM 10 eller GCM 10 SD, till slut så blev det en SD, och det har varit värt varenda krona.

Möjligheten att kunna vinkla klingan lika mycket både till höger och vänster samt att det inte är någon motor som tar i ifall man sågar lite udda saker är värt otroligt mycket, speciellt om man som jag haft sågen stående i garaget och inte haft plats att kunna snurra runt och vända på virket beroende på vilket håll man vill gera.

Oops.. blev visst lite OT nu, fast det var det redan innan med allt sänksågs-snack också :)

Håller med beträffande gersågen, har själv en gcm8s men jag skulle helst sett att den hette gcm8SDJ så om/när den kommer på marknaden så slår jag till direkt.

Nimajneb skrev:
Håller med beträffande gersågen, har själv en gcm8s men jag skulle helst sett att den hette gcm8SDJ så om/när den kommer på marknaden så slår jag till direkt.
Den nya GCM 12 GDL verkar helt underbar, men den kostar dubbelt så mycket som en 10 SD :(

För det priset skulle jag titta på Kapex istället.

Med risk för ännu mer offtopic så får nog du och jag komma överrens om att vi inte är överrens.

Jag har som sagt dessa sågar i ägo just nu

Makita sänksåg (sp6000)
Festool sänksåg (festo ts55)
Bosch sänksåg (gkt55)

Biltema cirkelsåg
Hitachi cirkelsåg (C6bu2)
Bosch cirkelsåg (gks55)

Sämst är absolut bilteman men sen är jag rädd för att min upplevelse säger GKS55. Inte för att den på något sätt är dålig utan därför att jag körde med hembyggd skena till Hitachin o köpte Boschen för att få exakt precision på skivmaterial mm bla men inte alls upplevde någon förbättring med bosch skenorna.

Köpte istället Makita sänksågen och först nu så upplevde jag att det fungerade exakt som jag ville. Köpte sen Festoolen bara för att men känner ingen enorm skillnad. Lite bättre funktioner men tappade makitans rits.

Kör nu Bosch sänksågen och gillar den också men "viktigast" var mest att den skulle matcha övriga verktyg och L-boxxar. Fetischist? Javisst ;)

Har man cirkelsåg med skena och är nöjd så hade jag inte rekommenderat att byta men håller med Benjamin att mellanskillnaden med skenor mm är för liten för att motivera att inte köpa sänksågen

Till en nybliven husägare skulle jag helt klart rekomendera en bra stickis framför en cirkelsåg!

Om du har en stram budget, köp för allt i världen inte en Festool TS55. Det var så jag började och nu sitter jag här med Festool prylar upp över öronen. Inte för att det på något sätt är dåliga prylar, men det är ungefär lika beroendeframkallande som knark, det är svårt att bara köpa en maskin...

När vi skaffade hus, var Fein Multimaster och en bra sticksåg två saker som låg högt på önskelistan. Multimastern införskaffades rätt kvickt och har väl använts en del, men långt ifrån så mycket som jag trodde. Sticksågen är faktiskt kvar på önskelistan. Den enda gång jag verkligen behövt en, hyrde jag den från Cramo.

P
Daniel78 skrev:
Den nya GCM 12 GDL verkar helt underbar, men den kostar dubbelt så mycket som en 10 SD :(
har oxå tittat på den och ha begäret är stort... gillade den faktiskt mer än Kapexen jag demokörde på XL bygg, den kändes bara klumpig.
Inte alls vad jag räknat med trots jag är Festool beroende :confused:

men att betala 16000 för en kap/ger vet jag inte om jag gör :thumbdown: då är ju kapexen billigare :|

pleqtiz skrev:
har oxå tittat på den och ha begäret är stort... gillade den faktiskt mer än Kapexen jag demokörde på XL bygg, den kändes bara klumpig.
Inte alls vad jag räknat med trots jag är Festool beroende :confused:

men att betala 16000 för en kap/ger vet jag inte om jag gör :thumbdown: då är ju kapexen billigare :|
1188€ + frakt på shop Seltmann;)
Jag stog också och kände på den idag och det är svårt att släppa taget:wow:

Vill svenska handlare ha 16000:- för GCM12GDL?? :(

P
Swedol tar 12995 + moms där jag kollade, vilket är 16243,75 inkl :thumbdown:

Men seltmans pris va lockande :rolleyes:
frågan är nu varför man ska ha en till när man redan har 2 :| måste forska i det :wow:

Såg en 12GDL på Blocket för 10995:- (visnings ex).
DUAB tar 14200:-, mindre illa, men fortfarande för mycket slantar för mig .)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.