Nimajneb skrev:
Nä,
En sänksåg står du inte o kapar reglar med vilket du kan göra med en cirkelsåg, men jag tror dom flesta föredrar kap/ger alt fogsvans för detta.
Borde det inte vara enklare att kapa reglar med en sänksåg än en cirkelsåg?
Jag tänker att man kan rikta in sågen exakt där man vill ha den, hålla fast den och trycka den rakt ner genom regeln.

Med en cirkelsåg (utan jigg eller skena) så blir det svårare att kapa reglar i exakt rätt vinkel.

Något som inte nämnts i tråden är att det finns skenor och bord till sticksågar också.

Med en skena så kan man såga rakt, och med ett bord så kan man använda sticksågen som gersåg också.

Mikael_L
Daniel78 skrev:
Borde det inte vara enklare att kapa reglar med en sänksåg än en cirkelsåg?
Jag tänker att man kan rikta in sågen exakt där man vill ha den, hålla fast den och trycka den rakt ner genom regeln.
Ja den springande punkten i det resonemanget är "hålla fast den".
Ty är den inte ordentligt fixerad så lär man snabbt råka ut för värsta kastet. :O
(Men jag har gjort precis så som du beskriver någon enstaka gång, helt mot bättre vetande ! :x)

Mikael_L skrev:
Ja den springande punkten i det resonemanget är "hålla fast den".
Ty är den inte ordentligt fixerad så lär man snabbt råka ut för värsta kastet. :O
(Men jag har gjort precis så som du beskriver någon enstaka gång, helt mot bättre vetande ! :x)
Jag har startat mitt i ett stycke flera gånger genom att göra så fast med cirkelsågen, och har fortfarande alla fingrar och tår kvar :)

Jag har dock aldrig använt en sänksåg, men trodde inte det skulle vara några större konstigheter så länge regeln ligger stadigt, och man sänker ner sågen sakta.

Både stick och cirkelsåg behövs :)
Men var jag tvungen att köpa en först och andra sedan hade jag, med facit i hand, köpt sticksågen först.

Är utlandshandel ett alternativ kan du spara många härliga kronor och få till inköp av båda på samma gång. :)

Daniel78 skrev:
Jag har startat mitt i ett stycke flera gånger genom att göra så fast med cirkelsågen, och har fortfarande alla fingrar och tår kvar :)

Jag har dock aldrig använt en sänksåg, men trodde inte det skulle vara några större konstigheter så länge regeln ligger stadigt, och man sänker ner sågen sakta.
Problemet är att du gör en framåt rörelse för at sänka sågen. Att hålla skenan på en 145 regel, klämma fast regeln och skenan och sänka sågen genom en regel (som kräver lite kraft) är inte görbart enkelt. handklingan är mycket enklare eftersom du inte behöver sänka den, kan hålla reglen med en hand, och är relativt enkel att handsåga rakt med.

Jag äger själv ingen cirkelsåg, nyttjade en lånad ett par ggr under husrenoveringen, då för att såga upp ett golv, och sen för att kapa OSB på höjden. I dom två momenten är handklingan ovärderlig, fullt ersättningsbar av en sänksåg.

Sänksågen jag äger köptes senare under renoveringen, när köket och alla andra passbitar skulle kapas till. Dock fullt ersättningsbar med en bra handklinga och skena.

Summa. Hade jag haft en handklinga av bra kvalite tidigt, skulle jag svårligen kunnat motivera en sänksåg. På samma sätt har jag idag svårt att motivera en handklinga nu.
Jag sågar för lite grovsågande för att köpa en vettig handklinga.

Sticksågen däremot, den vill jag inte vara utan. Används lagom ofta men alltid med nöje när den behövs. Det är omständigt att figursåga med andra handjagade metoder, eller elektriska verktyg.

Min rek till TS.
En sticksåg av bra kvalite, Bosch, Makita, Dewalt eller Hitachi spelar inte så stor roll, men vettigare än dom under tusenlappen i nypris rekomenderas. Köp dyrare blad, och en samling olika. Både för grovsågande och för finsågande.
Sen skaffar du dig två foxsvansar, en Bacho Superior 2600XT eller motsv för finsåg, och någon lite billigare för grovsågande.

Om vi ska tipsa om specifika maskiner så vill jag säga att jag är extremt nöjd med alla mina blå bosch (förutom GOP 10,8)

GST135 sticksåg har mycket kraft, enkelt blad-byte och styrbackar som gör att man kan såga rakt i rätt tjockt virke.
GKS 55 är en trevlig cirkelsåg, speciellt tillsammans med styrskenor, den sågar dock inte mer än 38mm vid 45 grader, vilket jag ångrade precis när jag köpt den, men efter 5 års användande så har jag aldrig saknat det, och maskinen väger 1kg mindre än storebror GKS 65, så nu för tiden ångrar jag inte att jag köpte 55:an.

Kan även tipsa om Bosch sticksågsblad, efter att ha testat en mängd olika fabrikat och modeller så köper jag aldrig något annat än Bosch längre (Gäller för övrigt även tigersågsblad)

Daniel78 skrev:
Jag har ingen sänksåg, bara cirkelsåg med skena, och jag kan inte komma på när jag skulle behöva ha en sänksåg istället för cirkelsåg heller.

Möjligen om jag skulle behöva såga någonting med väldig precision på djupet, men vid kapning fungerar cirkelsågen lika bra förutsatt att du kan börja vid yttersidan på godset och inte måste börja på mitten.

Kan ingen svara på detta? Jag undrar också precis samma sak:x

Grejen med cirkelsågen är att den inte är bäst på något.

Kap/ger är bättre på att kapa o gera
Sänksågen är bättre på att såga i skivor o klyva. (kommer åt bättre där det är trångt, sänksågning, precision och spånutsuget).

Förr eller senare skaffar man en kap/ger och då kan man ställa frågan, hade det inte varit bättre att redan från början skaffat en sänksåg istf cirkelsågen. En bra cirkelsåg med skensystem är inte så mycket billigare än ett sänksågspaket.

Håller med Benji. Cirkelsågarna jag provat har för dålig precision även med skena och för kasst spånutsug. Jag ser cirkelsågen som en ok lösning till bygg men är utklassad av sänksågen i precision till passbitar, stora skivor mm

Har idag just nu både Makita SP6000 sänksåg (fritidshuset). Festool TS55 (är min gamla såg som blev brorsan julklapp) och min nya sänksåg som precis kommit en Bosch GKT55. Alla dessa tre maskiner är i mina ögon bättre till det mesta om man har kap/ger mm tillhands än en cirkelsåg

Tex den cirkelsågen Daniel tipsar om Bosch GKS55 tycker jag är hopplös i förhållande till sänksågen. Precisionen är sämre med skenan och det går inte lika enkelt att komma åt men värst är utan jämförelse att allt blir spånigt när man jobbar med den.

Jag har testat 2 andra gks55 och samma fenomen på dessa så denna såg är förpassad till utlåning endast och används inte. Har en Hitachi C6bu2 som används som fulsåg/byggsåg och funkar fint men alltför sällan åker fram.

OBS jag är pedant och kritisk så för andra kan det funka - kanske därför man äger 3 sänksågar? ;)

Säger fortfarande en beg Bosch gst85 och ev en beg hitachi cirkel med klyvkniv som en första kompromiss

I såg väg har jag redan en Bosch gcm 8 sj kap/gersåg. Så sticksågen eller cirkelsågen ska alltså inte vara intsällry för den. Utan bara till det som inte jag sågar där.

Har en GKS65CE med 1400mm skena, som funkat ok, men inte på långa vägar samma precision som den rätt nyanlända GKT55GCE (sänksåg).

kinglolle skrev:
Tex den cirkelsågen Daniel tipsar om Bosch GKS55 tycker jag är hopplös i förhållande till sänksågen. Precisionen är sämre med skenan och det går inte lika enkelt att komma åt men värst är utan jämförelse att allt blir spånigt när man jobbar med den.
Jag vet inte riktigt vilken typ av precision man behöver när man bygger hus, men allt jag sågat har jag fått i de mått jag förväntat mig (typ +-0,2mm)
Jag har sågat allt från hyllplan och plywood/osb skivor till bänkskivor både i massivt trä och spån och har ingenting att klaga på gällande precisionen, snitten hamnar där jag lägger skenorna.

Och vad som är "inte lika enkelt att komma åt" förstår jag inte riktigt?

Jag har också sågat både med och utan spånsugen inkopplad, och tycker det fungerar utmärkt både med och utan spånsug, givetvis får man en "spån-vall" bredvid snittet om man kör utan sug.

Som sagt så har jag aldrig kört med en sänksåg, men jag kan inte tänka mig att det blir kliniskt rent och mikrometer-precision när man sågar med en sådan?

Det enda jag kan sakna är splitterskydd, eftersom jag måste kapa en del saker upp-och-ner för att inte få urslag, men ifall splitterskydd på en sänksåg hade hjälpt 100% vet jag inte?

Klingan sitter närmare kanten på en sänksåg än på en cirkelsåg, det går alltså att få snittet närmare tex en vägg.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Sänksågen får ett bättre utsug tack vara att den har en sluten kåpa vilket gör att hela sågen är som ett slutet dammsugarmunstycke.
Jag skrev att man kommer åt bättre och min erfarenhet där är när man platssågar så är det ofta trångt och man kan tex inte alltid börja såga utanför skivan.
Vidare om man sågar långa skivor så kan man ibland vara tvungen att göra ett omtag, att sedan starta om mitt i skivan är väldigt enkelt eftersom sågen vilar helt mot skenan när man kör igång igen.

Daniel, du får väl hojta till någon gång om du vill testa att sänksåga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.