13 640 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Sticksåg... Vad skall jag undvika?
Med svensk frakt hamnar Lawsonpriset på 1880 kronor (£161.45). Driftunderhåll tar 2095+150 i frakt = 2245 kronor. Den diffen kunde jag stå ut med, så jag beställde från DU istället.Badger skrev:
Nu är frågan som har dryftats förr men jag tar den igen: Vilka högkvalitetsblad rekommenderar ni till 1) köksbänksskivor med laminat, 2) till ekskivor (30mm eller tjockare) och 3) till sågning av 2-tumsreglar (tassar o urjack i bjälklag)?
Jag som skapade tråden beslutade mig för att köpa från "DU" och fick min såg för 3v sen... Även då skickade de med 100 blad för trä (speed-blad)... Dessa rekomenderas inte för laminatskivor!
Tror att det är någon kampanj som Bosch har/hade...
Tack för allas funderingar & tips... Grymt nöjd med min Bosch 135CE BCH sticksåg!
Tror att det är någon kampanj som Bosch har/hade...
Tack för allas funderingar & tips... Grymt nöjd med min Bosch 135CE BCH sticksåg!
När jag beställde från DU så framgick det inte att en 100-pack blad skulle ingå. Kanske är det en central Boschhistoria, vad vet jag. Bladen som levererades är T144D, som är grova byggblad för trä. Laminatskivor passar inte bladen till. Här finns en lista på olika Boschblad att välja på: http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=8476&ccat_id=82000&template=productlinks.xsl
"Clean for wood" ger en riktigt fin snittyta.
"Clean for wood" ger en riktigt fin snittyta.
Trots mitt Festool-beroende skulle jag också köpt Boschen om det inte varit för Systainer-konceptet. Festool är i mitt tycke suveräna på att hitta lösningar som klår konkurrenterna, men när det gäller sticksåg så är det svårt att hitta ngt som sticker ut (ursäkta uttrycket). Jag använder den oftast till grövre sågarbeten utan större krav på precision. Den fantastiska bladstyrningen har jag inte lyckats få till så att det blir vinkelräta sågningar även i kurvor. För tight justering gör att bladen blåneras av friktionen. Viktigare då att deras guldblad är tjocka och styva nog att inte böjas så lätt.
coss>Sverige är lite unika där med att föredra limpor. 85'an finns som bygel eller handväskmodell och jag tror den heter GST 75.
/Kent
/Kent
BCE modellen kan man få för en rätt ok penning, är den bättre tycker ni än vanliga?
såg 75:an men titta inte mer på den faktiskt.. finns ju en 120 modell med
75:an har högre watt, sågar lite djupare än 85:an och har variabel hastighet direkt i knappen.
På tyska siten har de varken 75:an eller 85:an med bägge varianterna av 120 och 135.
Hos Axminster hittar jag Bosch sågbord och lite annat lull lull som verkar kul, hittar det inte på svenska boschsidan
http://www.axminster.co.uk/category-Jigsaw-Accessories-553926.htm
såg 75:an men titta inte mer på den faktiskt.. finns ju en 120 modell med
75:an har högre watt, sågar lite djupare än 85:an och har variabel hastighet direkt i knappen.
På tyska siten har de varken 75:an eller 85:an med bägge varianterna av 120 och 135.
Hos Axminster hittar jag Bosch sågbord och lite annat lull lull som verkar kul, hittar det inte på svenska boschsidan
http://www.axminster.co.uk/category-Jigsaw-Accessories-553926.htm
Redigerat:
Angående den ursprungliga frågan så valde jag mellan dessa och valde till slut dewalten trots att jag är lite av en smurf. Det är två bra maskiner, jag är mycket nöjd med dewalten, men skulle förmodligen tyckt om boschen med.
I den här prisklassen kan maskiner vara gjorda i plast, utan att för den skull vara plastiga. Den plast som används är mycket stark, och tål ofta mer stryk än metall om man tappar dem etc.
I den här prisklassen kan maskiner vara gjorda i plast, utan att för den skull vara plastiga. Den plast som används är mycket stark, och tål ofta mer stryk än metall om man tappar dem etc.