13 640 läst ·
60 svar
14k läst
60 svar
Sticksåg... Vad skall jag undvika?
Varför gillar du 135:an bättre än Festool's såg?Mr Handyman skrev:
Jag är nyfiken på Boschen, men det känns som ett aningens omotiverat inköp så länge min Festool snurrar vidare. Fast någon kanske kan övertyga mig om varför Boschen är mycket bättre...?
gifen>När tusan blev Festo's EQ 300 vibrationslös?
Kan säga att jag föredrog min gamla föregångare till GST 85 framför Feston, EQ300 skakar betydligt mer än vad GST135 gör.
Krånglig fastsättning av blad på 135? Va? Det finns inget enklare.
Motorn är mer än bra kan jag intyga och precisionen hänger mer på den som sågar och på bladen.
Värdelöst splitterskydd? Ja, som alla andra splitterskydd så slits det och man får byta ofta. Men sen finns det alternativ såsom andra blad.
Att den är högljudd håller jag med om men resten av klagomålen... Tja, var och en får ju ha sin åsikt men det första som slår mig är om det inte är en dag för sent för aprilskämt? *ler*
/Kent
Kan säga att jag föredrog min gamla föregångare till GST 85 framför Feston, EQ300 skakar betydligt mer än vad GST135 gör.
Motorn är mer än bra kan jag intyga och precisionen hänger mer på den som sågar och på bladen.
Värdelöst splitterskydd? Ja, som alla andra splitterskydd så slits det och man får byta ofta. Men sen finns det alternativ såsom andra blad.
Att den är högljudd håller jag med om men resten av klagomålen... Tja, var och en får ju ha sin åsikt men det första som slår mig är om det inte är en dag för sent för aprilskämt? *ler*
/Kent
Jag håller med dig om vad du säger Kent, men är lite nyfiken på just din uppfattning kring vibrationerna i feston. Jag har en 300 och tycker inte att den vibrerar mycket, snarare tvärtom. Har du prövat många olika maskiner, eller kan du ha råkat ut för att måndagsexemplar? För jag tycker verkligen inte att feston vibrerar enormt mycket mer än 135an. Nu har jag visserligen inte kört dem sida vid sida, med samma blad i samma material osv...snickarboden skrev:gifen>När tusan blev Festo's EQ 300 vibrationslös?
/Kent
Daniel_N>Tre olika EQ300 på tre olika ställen, samtliga skakade mer än min gamla GST 60 PE så därför jag hellre körde med Boschen vilket några tyckte verkade mycket märkligt *S*
Hmm, å andra sidan så skakar nog 135'an oxå mer än min gamla GST60 eller så är det bara det att eftersom den väger lite mer så upplevs det mer.
Nåja, det enda som stör mig på 135'an är att den väsnas så in i... och det vanliga med att jag fick korta sladden rätt tidigt.
/Kent
Hmm, å andra sidan så skakar nog 135'an oxå mer än min gamla GST60 eller så är det bara det att eftersom den väger lite mer så upplevs det mer.
Nåja, det enda som stör mig på 135'an är att den väsnas så in i... och det vanliga med att jag fick korta sladden rätt tidigt.
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om GST 135 är MYCKET bättre än Festool EQ300 låter jag vara osagt, för min del kan det ha med vana att göra också eftersom jag var mest van GST85 när jag skulle välja sticksåg. Men jag är väldigt väldigt nöjd med GST135, behövs bara en systainer till den...
Dessutom kan jag tillägga att jag blev varnad för Hiltisticksågar för att de var klumpiga och med dålig sikt, men det är ju hörsägen även om jag litar på dem som sa det.
Dessutom kan jag tillägga att jag blev varnad för Hiltisticksågar för att de var klumpiga och med dålig sikt, men det är ju hörsägen även om jag litar på dem som sa det.
Min Flex skakar inte särskilt mycket (var tvungen och gå ut och prova) men låter lika illa som alla andra.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ni som funderar på att köpa bosch 135an så har swedol den på kampanj just nu... får med 100 st blad! 2494:-
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default.aspx?paper=3040105299036,02290&startpage=1
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/default.aspx?paper=3040105299036,02290&startpage=1
Hepp
Min 135 levererades så sent som igår härifrån
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=1062
Har endast gjort mindre provkörning och blev direkt mycket imponerad över precisionen och hanterbarheten trots att den är ganska tung.
Har endast känt på DW333K i butik, inte provkört, men tycker absolut att 135:an både känns gedignare och ser mer genuin ut, helt objektivt från min sida såklart..
Min 135 levererades så sent som igår härifrån
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=1062
Har endast gjort mindre provkörning och blev direkt mycket imponerad över precisionen och hanterbarheten trots att den är ganska tung.
Har endast känt på DW333K i butik, inte provkört, men tycker absolut att 135:an både känns gedignare och ser mer genuin ut, helt objektivt från min sida såklart..
Kan skakningarna kanske bero på att både eq300 och 135an har kraftigare motorer och (gissar jag) längre slaglängd än gst60? Det är kanske en trade-off med kraftigare maskiner?snickarboden skrev:Daniel_N>Tre olika EQ300 på tre olika ställen, samtliga skakade mer än min gamla GST 60 PE så därför jag hellre körde med Boschen vilket några tyckte verkade mycket märkligt *S*
/Kent
www.Drift-underhall.se var billiga... Någon som har andra tips om näthandel av just Bosch 135:an??
Daniel_N>Det kan nog ligga en del i det.
Får säga till en del belackares fördel att jag kände en del på en Makita idag och visst känns den smalare och bättre i handen. Men sen var det såna saker som HM-backar, spånblås och driftsäkerheten på en Bosch.
Strömbrytaren på Makitan var mer än trevlig.
/Kent
Får säga till en del belackares fördel att jag kände en del på en Makita idag och visst känns den smalare och bättre i handen. Men sen var det såna saker som HM-backar, spånblås och driftsäkerheten på en Bosch.
Strömbrytaren på Makitan var mer än trevlig.
/Kent
Da er Min Bosch GST 135 CE i hus.
Det beste er prisen. Proffpartner hadde denne på tilbud til 1599 uten moms, som gir meg en pris på ca 2000. En tur innom Bauhaus og prisgaranti gjorde at jeg fikk denne for 1758Nok. I tilegg har jeg bonuskort, som gjør at jeg også vil få 5% igjen senere og. Totalt vil denne koste meg under 1700.
Det beste er prisen. Proffpartner hadde denne på tilbud til 1599 uten moms, som gir meg en pris på ca 2000. En tur innom Bauhaus og prisgaranti gjorde at jeg fikk denne for 1758Nok. I tilegg har jeg bonuskort, som gjør at jeg også vil få 5% igjen senere og. Totalt vil denne koste meg under 1700.
Bauhaus i Uppsala sålde ut skyltexet av makitas 4341 (tror jag den heter) för ca 1150:- ordinarie pris 2400:-
Skulle köpt den om jag inte haft en fullt fungerande Hitachi CJ 110 MVA hemma redan.
/Kalle
Skulle köpt den om jag inte haft en fullt fungerande Hitachi CJ 110 MVA hemma redan.
/Kalle
Jag har ingen erfarenhet av DW´n men sedan jag köpte Bosch 135:an har flera kompisar som använt min Bosch köpt sådan. Den är suverän, stadig och klarar en del jobb som man annars får ta till svärdsågen till. Mina gamla sticksågar, bosch 600 och AEG´s första elektroniska + div. andra enklare har automatiskt blivit hyllvärmare.