Vilken är den främste?

• Antal röster
    68
  • Omröstningen stängd .
Har för avsikt att införskaffa mig en bra sticksåg...
Vill inte gå & köpa mig en Black & Decker oavsett om den får mycket ros...

Vill gå direkt på professionell maskin och har då 2 alternativ, kanske någon som har fler?

DeWalt DW333K 2699:- (K-Rauta)
Bosch 135CE BCH 2595:- (K-Rauta)

Motivera gärna varför ni skulle välja den ena framför den andra eller kanske varför ni kommit med ett eget tips

Om du inte är fast för djupt i Festool-träsket är 135:an kung ;)

Hehe jag trodde att man skulle rösta vilken du skulle undvika... sorry :o

P
Jag äger en dewalt DW333K och den är jag grymt nöjd med! blåsfunktionen på den är grymt bra,, möjligen har 135an den med, men det är jag inte säker på

135CE finns på Ahlsell för 1795 (plus moms, men det blir ju billigare än på K-rauta då.)
Såg att det fanns någon på Blocket också häromdagen, men den kanske är såld..

Ja, den sågen äger, vi har två stycken i firman som får stå ut med MYCKET. Enda jag inte riktigt gillar är att man får korta kabeln med jämna mellanrum för den slits där den ansluter i sågen - fast det kan iofs bero på hanteringen också.. :)

Bosch GST 85 PE är smidigare än 135CE

Mikael_L
Jag röstade på 135:an, utan att riktigt veta varför ... :D

Eller egentligen är det så här:
Jag har en GST100CE, som jag tror är någon slags billighetsvariant av 135:an. Jag känner mig rätt nöjd med den sågen, men har inte så speciellt mycket att jämföra med.
Mycket bättre än en Alpha tools iaf, som jag numera aldrig använder, givetvis. :D

Väldigt många talar sig varma om GST85 och GST135, det har färgat mig en del.

En arbetskompis har en Dw nåt ... och är inte speciellt nöjd. Tror att det bl.a. var något med bladinfästningen som var rappligt. Det är dock kanske inte den modell du tittar på.

Boschen är dessutom billigare.

OK, svaga argument (iaf från mig...) men flera ...

Jag har en 135CE och hörde argumenten om att 85an är smidigare då jag skulle köpa min, men kan inte påstå att jag upplever 135 som klumpig eller svårarbetad.
Boschen har blåsfunktion, och ser ut att vara 0.2kg lättare än 333an.

Ska tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet av Dewalten.

Kör en del både GST500, GST135 och ibland en Festool. Gillar 135:an klart bäst.

Litt off topic. Hva er hovedforskjellen mellom GST 120 og 135? Ser det skiller bare noen få kroner på de?

135an har lite högre effekt, klarar större sågdjup
Den har också 'precision control' styrbackar för olika tjoklek på sågbladen som ändras automatiskt med en knapptryckning.

Så da er den med andre ord verdt de 2-300kr ekstra den koster da :cool:

Kul med reflektioner... Känns som att Bosch 135CE BCH blir nästa köp

Hittade den för 2500:- & det må väl vara överkomligt
Ahlsell ville inte sälja den till mig då jag inte var företagare... Trist inställning!

Da blir det en Bosch 135 på meg. Måtte bare vente til at den ene av mine to stikksager skulle gå, og nå ble jeg endelig kvitt Skil dritten :D

Begriper inte för allt i världen vad folk egentligen ser i boschen?????!?!?!
Ingen ergonomi, ingen finess, ingen vidare motor, ingen vidare precision, värdelöst splitterskydd, högljud, krånglig fastsättning av blad.
Det enda som talar för den är väl priset men inte mer än det.
Min använder jag endast till att såga gips med, knappt den duger till det.
Dewalten är tung och plastig.

makita, hilti eller festool ska du ha om du ska ha någonsom hellst precision och vibrationsfri sticksåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.