4 273 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Sticksåg med eller utan "extra handtag"?
I valet och kvalet att köpa sticksåg med eller utan ”bygelhandtag”.
läser jag att byggproffs alltid använder sticksåg utan handtag- d.v.s.
motordelen är också handtag. Främst därför att proffs sågar underifrån
Lär vara lättare att följa ev. ritade spår. Samt att sågbladens tänder
är uppåtriktade och river upp sågsömmens kanter. Så vill man ha snygga
kanter så sågar man ”underfrån”. Stämmer detta?
Bästa svaret
Stämmer. Ska du såga exakt efter ett spår så måste du följa spåret med klingan, dvs du måste se spåret och då hamnar det på ovansidan. Orsaken är att klingan kan vika lite i sidled därför måste du kunna se och följa spåret, speciellt om du behöver göra lite skarpare svängar.
Och att den sågar med tänder i dragriktning är helt naturligt. Tänk dig att du vänder på tänder så att den sågar på utgående pendel, då riskerar sågen att hoppa upp och ned om du inte orkar hålla emot. Sedan finns det klingor som inte är så känsliga för det, t.ex. specialare för laminat, kakel, etc. Även vi hemmabyggare ser fördelen så man behöver inte vara proffs för att nyttja den funktionen
Kör själv med den modellen.
Och att den sågar med tänder i dragriktning är helt naturligt. Tänk dig att du vänder på tänder så att den sågar på utgående pendel, då riskerar sågen att hoppa upp och ned om du inte orkar hålla emot. Sedan finns det klingor som inte är så känsliga för det, t.ex. specialare för laminat, kakel, etc. Även vi hemmabyggare ser fördelen så man behöver inte vara proffs för att nyttja den funktionen
Klingan?A AndersS skrev:Stämmer. Ska du såga exakt efter ett spår så måste du följa spåret med klingan, dvs du måste se spåret och då hamnar det på ovansidan. Orsaken är att klingan kan vika lite i sidled därför måste du kunna se och följa spåret, speciellt om du behöver göra lite skarpare svängar.
En annan faktor är att "limp" - Modellen när man håller runt motorn gör att man kommer närmare materialet med handen och gör att man får bättre kontroll på sågen, jämfört mot en sticksåg med handtag. Avsevärt mycket smidigare att hantera med en hand. Skall man dessutom såga underifrån, som jag alltid gör om det nu inte bara är en regels om skall klippas av, så är det mer eller mindre ett måste med limp-modellen.
Sen är det inte bara Festool som äger marknaden - Tror jag är inne på min tredje PS300 men har även en Makita 4351 som helt klart lever upp till förväntningarna så den är ett alternativ.
Sen är det inte bara Festool som äger marknaden - Tror jag är inne på min tredje PS300 men har även en Makita 4351 som helt klart lever upp till förväntningarna så den är ett alternativ.
Hm, en avvikande åsikt dårå ... 
Jag kör med "handväskemodellen" och det fungerar utmärkt att såga underifrån med den.
När jag använder den rättvänd får i alla fall jag bättre kontroll med den. En annan fördel är att jag enkelt reglerar varvtalet med knappen under körning. Den har naturligtvis även separat varvtalsinställning om jag vill vara säker på att inte få för högt varvtal under körning av misstag.
Smaksak skulle jag säga.
Jag kör med "handväskemodellen" och det fungerar utmärkt att såga underifrån med den.
När jag använder den rättvänd får i alla fall jag bättre kontroll med den. En annan fördel är att jag enkelt reglerar varvtalet med knappen under körning. Den har naturligtvis även separat varvtalsinställning om jag vill vara säker på att inte få för högt varvtal under körning av misstag.
Smaksak skulle jag säga.
glöm byggproffsen. viktigaste är att det känns bra för dig.D DOMUS skrev:I valet och kvalet att köpa sticksåg med eller utan ”bygelhandtag”.
Jag personligen tycker att de med "bygel" är totalt värdelösa, tycker inte jag får någon styrsel.
EN fördel de har är att de handtagen är lite smalare om du har små händer.
Jag kör med;
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gst-90-e-060158G000
Fungerar utmärkt för mitt hemmapysslande. Brukar ofta vara på kampanj med ett gängsågblad eller liknande som ingår.
EN fördel de har är att de handtagen är lite smalare om du har små händer.
Jag kör med;
https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gst-90-e-060158G000
Fungerar utmärkt för mitt hemmapysslande. Brukar ofta vara på kampanj med ett gängsågblad eller liknande som ingår.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Emacs eller vi
Mac eller windows PC? Bygelsticksåg eller rak?
Kan bara konstatera att jag i princip alltid plockar fram någon av bygelmodellerna jag har framför den raka om jag någonsin tar fram en sticksåg. Tror det var 3-4 år sen senast. Orsaken är att jag upplever att jag får bättre kontroll över sågningen med dem. Då är den raka en bosch visserligen med ett ganska stort antal år på nacken och de andra "billiga" maskiner. Skil, Black&Decker..
Men jag tar fram cirkelsågen betydligt oftare än sticksågarna numer,,cirkelsågen med en bra klinga ger bättre raka snitt än sticksågen.
Se om du har någon i omgivningen som kan låta dig testa de olika modellerna och se vad du trivs bäst med. Och i vilket fall använd sågblad som är avsedda för jobbet du ska göra. Det är mer avgörande än vilken sågmodell du använder tycker jag
Kan bara konstatera att jag i princip alltid plockar fram någon av bygelmodellerna jag har framför den raka om jag någonsin tar fram en sticksåg. Tror det var 3-4 år sen senast. Orsaken är att jag upplever att jag får bättre kontroll över sågningen med dem. Då är den raka en bosch visserligen med ett ganska stort antal år på nacken och de andra "billiga" maskiner. Skil, Black&Decker..
Men jag tar fram cirkelsågen betydligt oftare än sticksågarna numer,,cirkelsågen med en bra klinga ger bättre raka snitt än sticksågen.
Se om du har någon i omgivningen som kan låta dig testa de olika modellerna och se vad du trivs bäst med. Och i vilket fall använd sågblad som är avsedda för jobbet du ska göra. Det är mer avgörande än vilken sågmodell du använder tycker jag
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Pallar inte med limpmodellen. När jag köpte min Festool så blev det d-handtag... limpan var så svår att starta med mina händer. Samt så hade man variabel hastighet i avtryckarn på d-modellen.
Så, flera åsikter. Flera råd. Enda sättet att komma fram till vad du kommer tycka är rätt är att testa.
Oavsett vad du kommer gå med rekommenderar jag en såg med bra bladstyrning. Jag kör med blå Bosch, vilket många här på forumet verkar göra. Men de flesta sågar i samma prisklass är i ungefär samma kvalitetsspann.
Hitta en såg som ligger rätt i handen. Ger dig "rätt" känsla. Samt tillåter dig att göra det du vill göra på ett bra sätt. För mig tog det tre försök sen hade jag rätt såg. Det vill säga till jag hittar nåt ännu bättre ...
Oavsett vad du kommer gå med rekommenderar jag en såg med bra bladstyrning. Jag kör med blå Bosch, vilket många här på forumet verkar göra. Men de flesta sågar i samma prisklass är i ungefär samma kvalitetsspann.
Hitta en såg som ligger rätt i handen. Ger dig "rätt" känsla. Samt tillåter dig att göra det du vill göra på ett bra sätt. För mig tog det tre försök sen hade jag rätt såg. Det vill säga till jag hittar nåt ännu bättre ...
Har använt både billiga handväske modeller från Skil,l meec o BoO. Dom funkar utan att man blir gladare än så. Även gjort jobb med limpor från Festool, Makita o Hitachi och där får nog mitt favvo märke Makita stryka på foten för Hitachi, minns inte vilken modell, men den var för mig väldig väl balanserad och låg rätt i handen.. Så som sagts ovan, testa, känn å kläm.
Idag har jag privat Ryobi och den är jag nöjd med. Gör sitt jobb för dom hobby projekt man har.
Bauhaus har annars Blå Bosch 90 för 988:-
https://www.bauhaus.se/sticksag-bosch-bla-gst-90-e-m-25-sagblad.html
Idag har jag privat Ryobi och den är jag nöjd med. Gör sitt jobb för dom hobby projekt man har.
Bauhaus har annars Blå Bosch 90 för 988:-
https://www.bauhaus.se/sticksag-bosch-bla-gst-90-e-m-25-sagblad.html
Jag är ganska säker på att valet av modell även är kulturellt betingat. Jag minns inte var men för några år sedan så läste jag att bygelmodellen är den modell som dominerar proffsmarknaden i t.ex. UK. (Nu har de ju sällan särskilt många rätt i just det landet annars men alla hantverkare där kan väl inte ha fel?)
I Sverige så har de flesta sett ett antal "hantverkare" stå i TV och såga upp-och-ner med limpmodellen och naturligtvis påverkas vi av det.
Det viktigaste är nog som sagts ovan att välja den modell som känns mest rätt för de vanligaste uppgifterna.
I Sverige så har de flesta sett ett antal "hantverkare" stå i TV och såga upp-och-ner med limpmodellen och naturligtvis påverkas vi av det.
Det viktigaste är nog som sagts ovan att välja den modell som känns mest rätt för de vanligaste uppgifterna.
Klicka här för att svara