Har kapat mina vedpinnar med sticksåg. Funkar väldigt bra.
Men nu lossar bladet. Betyder det att det är utslitet?

MultiMan
Ingen sticksåg jag använt har sådan funktion men eftersom du inte anger vilket märke det gäller på varken blad eller såg eller visar bilder kan jag inte komma med bättre svar.

Jag förutsätter att du redan kontrollerat fastsättningen av bladet och undersökt för skador eller lösa skruvar.

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Rönnerdahl Rönnerdahl skrev:
Har kapat mina vedpinnar med sticksåg. Funkar väldigt bra.
Men nu lossar bladet. Betyder det att det är utslitet?
Vad är det för sticksåg du använder?
Bladet borde inte lossna pga att det är utslitet.

MultiMan MultiMan skrev:
Ingen sticksåg jag använt har sådan funktion men eftersom du inte anger vilket märke det gäller på varken blad eller såg eller visar bilder kan jag inte komma med bättre svar.

Jag förutsätter att du redan kontrollerat fastsättningen av bladet och undersökt för skador eller lösa skruvar.
Det är black&decker.
Vad jag kan se är det inget fel på spännbulten.

Kan det räcka stt bladet är en aning skevt för att det inte ska fästa?

MultiMan
Inte i normalfallet, men det kan bli problem med löphjulet som styr bladet. Allt beror såklart på hur skadat det är.

Är hållaren hel så den inte spruckit eller nåt? Vad är det för blad? Kanske skitblad där dimensionerna inte stämmer riktigt och det därför inte spänner fast lika bra. Minns inte exakt hur mekanismen ser på på B&D just nu trots att jag har en, men är flera år sedan den användes sist. Kör helst en urgammal blå Bosch.

Bilder?

• Gilla
Bonnabygg
  • Laddar…
Hej på min gamla B&D lossar bladet lätt när jag kör på högsta inställningen på vickningen-framdriften, kör jag på någon av de lägre sitter bladet kvar.

MultiMan
Ja, har man den funktionen, vilket alla inte har, så påverkar ett snett blad mycket mer. Byt blad till att börja med säger jag om det finns pendlingsfunktion som används.

T topmount skrev:
Hej på min gamla B&D lossar bladet lätt när jag kör på högsta inställningen på vickningen-framdriften, kör jag på någon av de lägre sitter bladet kvar.
Tack

Rickard.
Det är inte så enkelt att du kör fel blad? B&D körde i alla fall förr med den gamla sortens och dom är inte alltid lättast att hitta och sätter man fel modell så sitter dom dåligt.

Redigerat:
Kanske , men det har funkat bra sen i somras

black and smäcker

returen returen skrev:
black and smäcker
Håller inte riktigt med har B&D verktyg från 80 talet som fortfarande är fantastiska, låter och går fantastiskt. Sen har det väll hänt något på senare tid.

Rickard.
T topmount skrev:
Håller inte riktigt med har B&D verktyg från 80 talet som fortfarande är fantastiska, låter och går fantastiskt. Sen har det väll hänt något på senare tid.
Förr gjorde dom bara vettiga verktyg, idag är elverktygsmärket black and decker en del av ett imperium där dom lägger upp sina produkter noggrant för att sälja så mycket som möjligt globalt mot alla marknader och minimera intern konkurrens.

Olika verktygsmärken under rubriken "Global Brand Power", inklusive Stanley, Black & Decker, Dewalt och Craftsman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
På min (fruns egentligen...) Ryobi började bladet att lossna. Det visade sig att snabblåsmekanismen i plast hade smält när jag sågat lite runda hål i golvspånskiva så bladet blev varmt.
En äkta skitkonstruktion. Dessutom går inte låsmekanismen att köpa som reservdel, utan man får köpa hela pendelgrejen för samma pengar som en ny såg.

T topmount skrev:
Sen har det väll hänt något på senare tid.
Nä, inte på 40 år väl......🤓

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.