Hej!

Vad har ni för tips? Ska kapa en del 70x220, och det blir nog med sticksåg. Den har bra bladstyrning, EXST18V-155S.
Bladet i filmen på ca 3 m 40 s ser intressant ut, någon som kan identifiera det?

Kramla
Alltgår Alltgår skrev:
Hej!

Vad har ni för tips? Ska kapa en del 70x220, och det blir nog med sticksåg. Den har bra bladstyrning, EXST18V-155S.
Bladet i filmen på ca 3 m 40 s ser intressant ut, någon som kan identifiera det?

[media]
Hej
Det kan vara detta blad, köpte dem i helgen och fick leverans i onsdags.
Har inte hunnit testa dem än, min tanke är att såga balkar med dimensioner 150x150, har ett gäng att kapa o jacka ur.
Har gått lite bet på handklingan då den jag har stannar på djupet 70mm och lånade en som tog 120 mm och iom att jag ska ta ur i vinkel så blev det tokigt med klinga då jag måste såga från båda sidor och då vart inte precisionen den bästa..
Jag hoppas på detta blad 👍🏻

//Kramla

Bosch Sticksågsblad T 1044 DP Precision for Wood​

https://www.proshop.se/Sticksaagar/Bosch-Sticksaagsblad-T-1044-DP-Precision-for-Wood/2840643#:~:text=2840643-,Bosch%20Sticks%C3%A5gsblad%20T%201044%20DP%20Precision%20for%20Wood,-F%C3%B6r

Redigerat:
  • Gilla
klali och 1 till
  • Laddar…
C
Kramla Kramla skrev:
Jag hoppas på detta blad 👍🏻
Det var ett riktigt j-vla sticksågblad 😮
Du får återkomma med recension 🙂

Det går inte att såga rakt med sticksåg, så du kan sluta leta blad...

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Kramla
useless useless skrev:
Det går inte att såga rakt med sticksåg, så du kan sluta leta blad...
Den inställningen har jag lite av också😂 dock tänker jag testa dessa då Bosch själva menar att det ska fungera och till dess jag testat är jag öppen för möjligheten.
Att gå o köpa en bandsåg för några kapningar kan inte ens jag motivera och då är mitt garage hyfsat välfyllt 😊

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Testar de bladen, tack!

Blir säkert rakt nog för detta ändamål

En fogsvans?

Sticksågar sågar rakare med ett kraftigt blad, att man följer en bräda/vattenpass och absolut inte trycker framåt mer än nödvändigt

Nu har jag testat bladen på en 70x220. Fick trixa lite med hastighet och pendel. I början blir snittet typ 90 grader, längre fram felar det tiondelar. Det blir onekligen lite fladdrigt med så långt blad.
20260613_201502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260613_201604.jpg
Skapa konto
20260613_201630.jpg
Skapa konto
20260613_201529.jpg
Skapa konto

• Ledsen
Kramla
  • Laddar…
Du borde få en rakare kapning med en cirkelsåg.
Om du börjar med en långsida så och sen en kortsida så avslutar du med den andra långsidan.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
C
Alltgår Alltgår skrev:
Det blir onekligen lite fladdrigt med så långt blad.
Helt inom ramen av vad man kan förvänta sig tänker jag. Inte heller med bandsåg går det att såga exakt rakt.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Investera i en bra cirkelsåg, du kommer ha nytta av den till annat också

C cpalm skrev:
Helt inom ramen av vad man kan förvänta sig tänker jag. Inte heller med bandsåg går det att såga exakt rakt.
Ja, resonerar likadant. Det är vad det är, men mycket bättre än med kortare och smalare blad som jag också testat.

B bhus2021 skrev:
Investera i en bra cirkelsåg, du kommer ha nytta av den till annat också
Har en cirkelsåg som är kalas. Men det är kul att prova prylar! Sen har min cirkelsåg inte hela sågdjupet, men går ju att vända stycket. Eller så köper man en GKS 190 också...

Alltgår Alltgår skrev:
Har en cirkelsåg som är kalas. Men det är kul att prova prylar! Sen har min cirkelsåg inte hela sågdjupet, men går ju att vända stycket. Eller så köper man en GKS 190 också...
Ja alltså du ska ju inte såga balken stående, finns ingen poäng med det med cirkelsågen

C
Alltgår Alltgår skrev:
Sen har min cirkelsåg inte hela sågdjupet, men går ju att vända stycket.
Man får såga från båda sidorna ja, när allt kommer omkring är det nog det bästa sättet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.