Jag har en ganska rejäl uppsättning blad till sticksågen. Tyvärr har alla hamnat i en plastlåda liggande huller om buller. Varje gång jag ska ha ett blad är det glasögon på och börja försöka tyda texten på för att se om det är rätt blad för uppgiften. Om det inte bara handlar om grovsågning av regel eller annat enkelt.
Men, jag använder ofta sågen till lite finare material och figursågning i dessa. Då spelar rätt blad en ganska stor roll.

Tyvärr har jag inte hittat ett bra sätt att förvara bladen på ett bra sätt som inte äter en massa utrymme och samtidigt ger mig en någorlunda bra översikt av vilket blad det är. Jag tror nog att sättet jag har bladen idag samtidigt förstör skärpan på dem.

Köp en hyfsad sortimentask med olika blad, sedan håller du den uppdaterad genom att byta ut dåliga blad mot nya.
Nya blad har jag liggande i en låda i sina förpackningar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Hej @Bart!

Om du söker ”sortimentlådor med lock” på amazon finns det mycket att välja på.
Nästan som man ”inte ser skogen för alla träd”!

Dag

Ibland stirrar ju svaret en i ögonen. Jag har ju sortimentsaskar för allt, utom bladen till sticksågen. Jag tänkte att det finns någon fantastisk uppfinning där ute som gör att bladen står i ordning inkapslade i skumplast. 😄

Men bra sortimentslåda är ju svaret naturligtvis.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Bosch har en bra låda:https://amzn.eu/d/fHLp1MU
Skaffade den för några år sedan och tycker den är lagom stor för att få plats tillsammans med en sticksåg i dess låda.

Redigerat:
  • Gilla
ornet och 2 till
  • Laddar…
Hål borrade i en träbit ör lågbudgetlösningen. Har du inte många blad igång så sätt några nya hål bredvid några andra i en "håll I träbit"- hållare du redan har.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Hej
Har ingen bild, men både i garaget och i snickeriet har jag magnetlister för köksknivar skruvade i taket.
Lätt att få en överblick och lätt att plocka och lätt att sätta tillbaka.
Magnetlister för köksknivar är modellen :-)
/W

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Hm, både magnetlister och hål i träbit, eller någon foam kanske, låter lite som det jag inbillade mig var lösningen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.