Kikar imorgon!

Man får nog öppna dosa för dosa och fysiskt kolla att noll och jord är separerade. Koppla isär och mäta tråd för tråd att de är separerade till nästa kopplingspunkt.

D Daniel 109 skrev:
Det kan ju var så att trefas uttaget inte har en jord, utan nollan är byglad till jordstiftet. Det skulle förklara varför jordfelsbrytaren inte löser.
Detta i kombination med att kapen är felkopplad så att nolla och jord är växlade får beskrivna symptom.
Vänder man då stickproppen åt ena hållet får man fas på jord och "jord"/"nolla" till motorn i apparaten. Åt andra hållet blir det "nolla" på jord och fas/"jord" på motorn.

• Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Att möta att det finns kontakt med jordfelsbrytaren till men inte när den är från räcker långt.

Det gör det absolut. Jag tänker bara att är det en "katastrofanläggning" vill man nog se att det inte är skiftat trådar nånstans.
Men annars håller jag med.

useless useless skrev:
Ja, slå av jordfelsbrytaren och kolla om det är kontakt mellan nolla och jord i uttaget. Det ska det inte vara.
Hej igen,
Nu har jag provat. Med jordfelsbrytaren på får jag kontakt mellan jord och 0a och med jordfelsbrytaren av får jag det inte.

Mycket konstigt. Då förstår jag inte hur det felfallet kan uppkomma.

Det gör absolut inte jag heller, men betyder detta att jag inte har en "katastrof anläggning"?
Sånt kan ju göra en lite nervös...

Känns som ett stort mysterium.

Men OM andra apparater fungerar när de är inkopplade på exakt samma sätt som kapen till din anläggning. Så borde det inte kunna vara något i din anläggning som ger felet.

Men om felet är i kapen, så vore ju det mest uppenbara att den är felkopplad till jord (I så fall ett livsfarligt fel). Men din jordfelsbrytare borde lösa ut då.

Jag funderar på om det kan vara något med en nollspänningsdetektor i maskinen? Många maskiner har ju en detektor som bryter om man drar ur kontakten. Detta för att säkerställa att den inte skall starta automatiskt när man sätter i kontakten i uttaget. OM det finns en sådan som mäter mot jord istället för mellan fas och nolla, så skulle man kunna få den här effekten.

Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Känns som ett stort mysterium.

Men OM andra apparater fungerar när de är inkopoplade på exakt samma sätt som kapen till din anläggning. Så borde det inte kunna vara något i din anläggning som ger felet.

Men om felet är i kapen, så vore ju det mest uppenbara att den är felkopplad till jord (I så fall ett livsfarligt fel). Men din jordfelsbrytare borde lösa ut då.

Jag funderar på om det kan vara något med en nollspänningsdetektor i maskinen? Många maskiner har ju en detektor som bryter om man drar ur kontakten. Detta för att säkerställa att den inte skall starta automatiskt när man sätter i kontakten i uttaget. OM det finns en sådan som mäter mot jord istället för mellan fas och nolla, så skulle man kunna få den här effekten.
Andra apparater funkar (oberoende håll på stickkontakt) när de är inkopplade på samma 3 fasuttag med samma skarvsladd och adapter.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.