P Perra_66 skrev:
Kan lukten komma från kondens från kalla rökgaser genom att ta sig till utsidan skorstensrör när kondensen rinner nedåt där det förångas och luktar illa ?

Har varit med om det på en annan typ av kamin när rökgaserna låg under 80 °C
Säkert! Hur kan man ta reda på om så är fallet? Min lukt slutar när det börjar bli riktigt hett efter en stunds eldning

K kungcoopa skrev:
Säkert! Hur kan man ta reda på om så är fallet? Min lukt slutar när det börjar bli riktigt hett efter en stunds eldning
Vet inte hur man kan ta reda på det. Tänker att kondensen kan pressas/rinna i skarvar utan att det behöver ryka in där.
1. Sotaren gjorde rent så detta blev möjligt ?
2. Känns som det stämmer med att röken och röret är kallt i början för att sedan bli varmt med hög temp samt att skarvar kanske går ihop mer då av värmen ?
3. Problemet är större när det är kallt ute, se nr 2 där med ?

Hur torrr veden ?

murak
Följer tråden fortfarande. Har inte eldat i kaminen på hela denna vinter (vilket säger nått med tanke på elpriserna) Vi har tänkt att sätta in en ny men lev. tiderna var så långa att vi avvaktat. Är orolig över att välja en ny (dyrare) kamin som också kommer lukta. Har doftat på kaminer som bekanta har, men dessa är antingen ur produktion eller dubbelt så dyra med 1 års lev. tid. Väntar således fortfarande :/ Om ni har tipps på en värmelagrande kamin som finns i lager (~+200kg) för max 70kkr som inte luktar så sitt inte tysta :)

Jag har en contura 520t som har luktat bränt sedan den installerades för 9 årsedan. Lukten kommer efter en kort stunds eldning, och endast när jag inte har eldat på några dagar. Contura och installatören har ingen aning vad problemet kan vara. Lukten är kemisk. Jag har testat att eld hårt flera timmar efter rekommendation från contura, men problemet kvarstår.
Nån som har tips ?

Tomture61
Har själv installerat min braskamin och rökrör . Var mycket noga när jag installerade rökröret , med alu.tejp i varje skarv på isoleringen i rökröret . Plus skapligt noga med tätningen vid varje skarv på ytterröret (det man ser från utsidan)
Gummitätningen som tätar mellan rökröret / plåten (utsidan på taket) sitter där 🙄

Har aldrig haft problem med konstig lukt , förutom första eldningen + utomhus i ca 2 veckor

Något som är bytt? Låter som färg som blir varm, det kan lukta jätteilla.

Kan vara att det använts "värmebeständig" silikontätning, denna tätningsmassa kan lukta kemiskt över vissa temperaturer.

Vet att det använts denna silikontätning på vissa komponenter i vår Kedddy kakelugn, det är en röd silikontyp. Första eldningarna på säsongen kan det osa kemiskt en del de första åren, det är min erfarenhet av denna typ av tätningsmedel.

Positivt är att det avtar över tid men tyvärr längre tid än man normalt har tid med. En absolut skitprodukt till tätningsmedel att använda i denna tillämpning, borde förbjudas helt.

Norrtull Norrtull skrev:
Något som är bytt? Låter som färg som blir varm, det kan lukta jätteilla.
Nä inget är bytt. Ja men lite konstigt om de skulle vara färgen också. Varför luktar de inte varje dag isf. Bara när man inte eldat på några dagar 🤔

K kungcoopa skrev:
Hej!

Har ett problem som oroar oss som jag hoppas någon kan hjälpa oss med!

För någon månad sedan var sotaren här och sotade, och efter det har vi en lukt varje gång vi eldar i kaminen. Lukten börjar komma efter cirka 10 minuter (lagom när tändveden brinner ordentligt och dags för påfyllning), och avtar när kaminen är helt varm. Tycker det luktar mer när vi inte eldat i den på några dagar, och lite mindre när man eldar varje dag. Vi har en Contura 600-serie och jag tycker det luktar som mest uppe på kaminen, under gallret vid stosen som ansluter mot rökröret.

Vi har eldat cirka 20-25 gånger efter sotningen utfördes i hopp om att lukten skulle brännas bort, men icke! Har även eldat "hårt" och länge några gånger utan resultat.

Det är svårt att förklara en lukt på ett forum, men skulle vilja beskriva det som lite kemiskt, stickande. Inte klassiska ved/eldstads lukten som kan bli om det ryker in lite utan detta är något annat.

Har läst att det ska kunna lukta lite när man eldar första gångerna i en ny kamin, men vår är installerad 2004 så den kan väl knappast klassas som ny längre..

Har ringt sotaren och frågat om han har någon aning vad som kan orsaka detta, men han har inget tips. Erbjöd sig att kunna filma ned i skorstenen för att se om det fanns någon som inte borde vara där.
Pratade också med en Contura kaminförsäljare som heller inte kände igen problemet. Gav förslag att de skulle kunna titta på kaminen så tätningar osv såg okej ut.

Otroligt tacksam för tips på vad som kan orsaka denna lukt och hur vi blir av med den! Är rädd att denna lukt inte är bra för oss eller vår 11 månaders dotter.
Hej, har detta löst sig för er som haft problem?

Tror mig ha löst problemet då jag haft samma besvär bra länge..

Patrick_J Patrick_J skrev:
Hej, har detta löst sig för er som haft problem?

Tror mig ha löst problemet då jag haft samma besvär bra länge..
Nä inte löst detta. Hur löste du problemet?

Y
Problemet har försvunnit efter att vi slutat använda toppdelen vid eldning. Kör utan hela vintern. Även fläkten vi satt i kan ha något med det att göra eftersom den håller nere kaminens och skorstenens temperatur.

K kungcoopa skrev:
Hej!

För någon månad sedan var sotaren här och sotade, och efter det har vi en lukt varje gång vi eldar i kaminen. Lukten börjar komma efter cirka 10 minuter (lagom när tändveden brinner ordentligt och dags för påfyllning), och avtar när kaminen är helt varm. Tycker det luktar mer när vi inte eldat i den på några dagar, och lite mindre när man eldar varje dag. Vi har en Contura 600-serie och jag tycker det luktar som mest uppe på kaminen, under gallret vid stosen som ansluter mot rökröret.

Vi har eldat cirka 20-25 gånger efter sotningen utfördes i hopp om att lukten skulle brännas bort, men icke! Har även eldat "hårt" och länge några gånger utan resultat.

Det är svårt att förklara en lukt på ett forum, men skulle vilja beskriva det som lite kemiskt, stickande. Inte klassiska ved/eldstads lukten som kan bli om det ryker in lite utan detta är något annat.

Har läst att det ska kunna lukta lite när man eldar första gångerna i en ny kamin, men vår är installerad 2004 så den kan väl knappast klassas som ny längre..

Har ringt sotaren och frågat om han har någon aning vad som kan orsaka detta, men han har inget tips. Erbjöd sig att kunna filma ned i skorstenen för att se om det fanns någon som inte borde vara där.
Pratade också med en Contura kaminförsäljare som heller inte kände igen problemet. Gav förslag att de skulle kunna titta på kaminen så tätningar osv såg okej ut.

Otroligt tacksam för tips på vad som kan orsaka denna lukt och hur vi blir av med den! Är rädd att denna lukt inte är bra för oss eller vår 11 månaders dotter.
Mattias1989 Mattias1989 skrev:
Nä inte löst detta. Hur löste du problemet?
Har du vermiculite plattor invändigt på din?

Ja det verkar jag ha.

Mattias1989 Mattias1989 skrev:
Ja det verkar jag ha.
Följ dessa steg:

1.Börja med att plocka ner dessa om så är fallet

2.Övre skivan kan ha skräp eller dyl som ska avlägsnas, skrapa försiktigt på ovan sidan utan att skada det porösa materialet

3.Efter ni avlägsnat plattorna bör ni försiktigt skrapa all sot som bär ev. partiklar som avger en del av lukten, alltså på själva kaminens insida bakom plattorna (även runt om utsuget mot skorstenen, gärna en bit in)

4. "På ryggen" av kaminen, invändigt, bakom de borttagna skivorna (beroende på modell) kan ni hitta en metallskiva som täcker/reglerar tillufts intaget, denna kan har 4-6 skruvar som ni ska lossa och kan även ha små hål där luften tillförs överst på elden. Ni bör då hitta en packning som är limmad (denna typ av lim kan vara felaktigt och en bidragande orsak till lukten), om så är fallet, avlägsna packningen, skrapa bort limmet och ersätt med en som ni är säkra på fungerar bra under värme, limma tillbaka packningen på samma plats där den satt med det nya limmet, montera tillbaka metallskivan

5. Bakom den bortskruvade metallskivan (ryggen) bör ni se mekanismen för reglering av tilluften, om det finns en krage längst ner, peta ner fingrarna och känn efter om det samlats vatten i den kragen, om vatten finns, torka upp så gott det går, samla all ev. rost som samlats där, skruva tillbaka plåten

6. Bottenplattan där ni lägger veden bör också avlägsnas, skrapa försiktigt all rost på själva golvet av kaminen samt undersidan av vedplattan

7. Om din kamin har spjäll och skorstenen saknar spjäll bör ni fortsättningsvis lämna kaminen spjäll 1/4 öppen

8. Följ dessa steg utan att ha eldat ca 7 dagar före ingreppet, vid första eldningen efter ingreppet bör ni slå av alla frånluftsfläktar. Vill ni inte det så ställ upp ett fönster/dörr vid uppstart, när bra värme har utvecklats kan ni försiktigt stänga.

Ni bör märka skillnad redan vid första eldningen i jämförelse med den tidigare kemiska lukt som uppstått. Det lär inte försvinna helt, dock bör det avta ju fler ggn ni använder er kamin.

Återkoppla gärna med resultat!

Allt gott
K kungcoopa skrev:
Hej!

Hej,

Har detta löst sig för er?

K kungcoopa skrev:
Hej!

Följ dessa steg:

1.Börja med att plocka ner dessa om så är fallet

2.Övre skivan kan ha skräp eller dyl som ska avlägsnas, skrapa försiktigt på ovan sidan utan att skada det porösa materialet

3.Efter ni avlägsnat plattorna bör ni försiktigt skrapa all sot som bär ev. partiklar som avger en del av lukten, alltså på själva kaminens insida bakom plattorna (även runt om utsuget mot skorstenen, gärna en bit in)

4. "På ryggen" av kaminen, invändigt, bakom de borttagna skivorna (beroende på modell) kan ni hitta en metallskiva som täcker/reglerar tillufts intaget, denna kan har 4-6 skruvar som ni ska lossa och kan även ha små hål där luften tillförs överst på elden. Ni bör då hitta en packning som är limmad (denna typ av lim kan vara felaktigt och en bidragande orsak till lukten), om så är fallet, avlägsna packningen, skrapa bort limmet och ersätt med en som ni är säkra på fungerar bra under värme, limma tillbaka packningen på samma plats där den satt med det nya limmet, montera tillbaka metallskivan

5. Bakom den bortskruvade metallskivan (ryggen) bör ni se mekanismen för reglering av tilluften, om det finns en krage längst ner, peta ner fingrarna och känn efter om det samlats vatten i den kragen, om vatten finns, torka upp så gott det går, samla all ev. rost som samlats där, skruva tillbaka plåten

6. Bottenplattan där ni lägger veden bör också avlägsnas, skrapa försiktigt all rost på själva golvet av kaminen samt undersidan av vedplattan

7. Om din kamin har spjäll och skorstenen saknar spjäll bör ni fortsättningsvis lämna kaminen spjäll 1/4 öppen

8. Följ dessa steg utan att ha eldat ca 7 dagar före ingreppet, vid första eldningen efter ingreppet bör ni slå av alla frånluftsfläktar. Vill ni inte det så ställ upp ett fönster/dörr vid uppstart, när bra värme har utvecklats kan ni försiktigt stänga.

Ni bör märka skillnad redan vid första eldningen i jämförelse med den tidigare kemiska lukt som uppstått. Det lär inte försvinna helt, dock bör det avta ju fler ggn ni använder er kamin.

Återkoppla gärna med resultat!

Allt gott

• Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.