K kungcoopa skrev:
Stort tack för din hjälp. Ska kolla toppen på huven. Om jag får bort täljstenslocket, kan jag då kontrollera infästningen/tätningen mot skorstenen eller behövs skorstenen monteras ned från toppen först (vilket i så fall väl är orimligt att ge sig på)
Röret går utanpå kaminens rökstos som har ett tätningsband vid lev.Skarven ser du sedan under gallret Även om det skulle blivit otätt där kan omöjligtvis nåt inifrån kaminen komma ut där men se om det syns några tecken på att fukt runnit ner från rökstosen under gallret. Den lukt som färgen avger är borta på 2 eldningar efter att kaminen är ny så den borde vara borta för länge sedan.

murak
Lite input för att förvirra lite mer =)

Vi installerade en kamin för två år sen, dock inte contura, och den kan efter ett par dagars eldningsuppehåll lukta "lite kemiskt" eller vad man nu ska kalla det. Lukten blev starkare när det var längre mellan eldningarna. Jag fick det förklarat som att det är lite fukt från inneluften som satt sig i skorstenens isolering (modern stålpipa med isolering, modulskorsten) som torkar ur när man börjar elda. Jag reagerar inte jättemycket på det, men känner det definitivt. Teorin med damm känns trolig också.

Lukten förstör känslan av att tända en brasa lite, hade varit bättre om det luktade lite vanlig rök istället =)

Vi ska snart tända säsongens första brasa, vi får se hur det går då.

Det finns flera trådar som denna på forumet. Jag har en Contura med skortsten från NVI. Jag är rätt säker på att det är isoleringen i skorstenen som luktar. Eftersom jag monterat hela anläggningen själv vet jag att det inte är felaktig tätning etc som ställer till det, bara saker som ska vara där...

Har liknande symptom som du - första gången vi eldade i kaminen för flera år sedan luktade det hemskt. Det försvann efter några eldningar. Därefter har vi haft en svag lukt första eldningen för säsongen, därefter ingenting.

Jag är rätt säker på att det inte är fel material, tätning eller främmande föremål som orsakar detta.

Redigerat:
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
E exerg skrev:
Röret går utanpå kaminens rökstos som har ett tätningsband vid lev.Skarven ser du sedan under gallret Även om det skulle blivit otätt där kan omöjligtvis nåt inifrån kaminen komma ut där men se om det syns några tecken på att fukt runnit ner från rökstosen under gallret. Den lukt som färgen avger är borta på 2 eldningar efter att kaminen är ny så den borde vara borta för länge sedan.
Har försökt få bort locket genom att dra rakt uppåt men händer ingenting. Finns det något knep för att få bort det? Kan man kila in något och bända med eller spricker täljstenen då? :/

Det är troligen fastlimmat med silicon vilket kan sitta rätt bra. Kan gå med några träkilar och tålamod, men det verkar mer troligt ,som mathias säger, att isoleringen runt skorstenen är boven.och fuktas isoleringen så slutar den i stort sett aldrig att lukta. Om det hade räckt med att provisoriskt tejpa skarven mellan bottenplattan och ytterröret skulle det enkelt kunnat lokaliserats men springan mot inre rökröret och bottenplattan ser svårt ut att komma åt.Bottenplattan ligger på en vulsterkant (utbuktning) på anslutningsröret och kan kanske hålla såpass tätt att du kan känna skillnad ifall du tätar skarven där det syns lite brunt. Har du ev kvar av aluminiumtejpen som följde med skorstenen så går den lätt att få bort efteråt

Var uppe och kikade på huven. Gummipackningen petade jag ner lite men såg inget tokigt. Smetade på lite takfog nere vid huven oxå
Bifogar lite bilder

• Nytillämpad takfog och justerad gummipackning vid skorstenshuven på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationshuven på taket med nyapplicerad takfog och justerad gummipackning.
    Skapa konto
  • Närbild på en takhuvs gummipackning och applicerad takfog på ett tak.
    Skapa konto
  • Ventilationshuven på ett tak med närbild på gummipackningen och tillämpad takfog.
    Skapa konto
  • Gilla
murak
  • Laddar…
C
Hur gammal är kaminen o installationen?

Kan du inte reklamera?

Det här förefaller mig vara en produktansvarsskada. D.v.s. en skada förorsakad av levererad egendom. Skadan är alltså att du får den här lukten som naturligtvis inte skall finnas...Om jag vore du skulle jag kontakta Contura/Nibe/Handöl o hävda att det är en produktansvarsskada. De har försäkringar för sånt här(sannolikt med en hög självrisk för dem).

C carra skrev:
Hur gammal är kaminen o installationen?

Kan du inte reklamera?

Det här förefaller mig vara en produktansvarsskada. D.v.s. en skada förorsakad av levererad egendom. Skadan är alltså att du får den här lukten som naturligtvis inte skall finnas...Om jag vore du skulle jag kontakta Contura/Nibe/Handöl o hävda att det är en produktansvarsskada. De har försäkringar för sånt här(sannolikt med en hög självrisk för dem).
Hej,
Den är från 2004 så kanske är lite för gammal för att hävda det? Tack ändå

Tror det är dags att tänka om.

Dus skriver ju i din första post att detta kom efter en sotning. Du har alltså eldat i kaminen i 23 år utsn luktproblem, därefter sotad kaminen och du har luktproblem varje gång du eldar.

Snarare än isolering som luktar känns det ju som att något hsmnst på fel ställe.....inte kött stt se vad det kan vara men att inspektera med kamera verksr bra. Och demontera allt som går i kaminen så att du kan inspektera rökgasernas väg upp i röret.

C
K kungcoopa skrev:
Hej,
Den är från 2004 så kanske är lite för gammal för att hävda det? Tack ändå
Nej,det tycker jag inte .Produktansvarsförsäkringen är den enda försäkring du kan köpa idag och som ändå täcker skador som som beror på ett fel i tillverkning etc. som begicks för många år sedan. 2004 hade de säkert en produktansvarsförsäkring den var allmän från början av 80 talet...

En tanke :
Vid sotning har man olyckligtvis lyckats pressa ner plåten ( blå pilar ), så att en glipa uppstått mellan tätning och plåt ( röd markering ). Vatten kan då rinna under tätlisten - fram till röret - och droppa ner i isoleringen mellan rökrör och mantel. Kanske lite långsökt, men fullt möjligt. Kanske läge att prova med en siliconsträng ?

Nedpressad plåt med glipa vid tätning markerad med blå pilar och röd linje, potentiell vatteninträngning.
Skapa konto

Ritad illustration som visar en nedpressad plåt markerad med blå pilar och en glipa med röd markering, där vatten droppar ner i isoleringen.
Skapa konto

• Gilla
murak
  • Laddar…
Det är en cm-hög kant under gummidamasken och huvplåttaket verkar inte vara så mycket nerbuktat att det skulle kunna komma över denna cm. Små läckage har ibland uppkommit vid de 4 plåtskruvarnas gummibrickor som håller taket men då skulle ändå inte fukten kunnat komma in i rörisoleringen.

C carra skrev:
Nej,det tycker jag inte .Produktansvarsförsäkringen är den enda försäkring du kan köpa idag och som ändå täcker skador som som beror på ett fel i tillverkning etc. som begicks för många år sedan. 2004 hade de säkert en produktansvarsförsäkring den var allmän från början av 80 talet...
....men det är ju helt tydligt att det inte är ett tillverkningsfel. Kaminen har ju fungerat felfritt i över tio år innan felet uppstod.

MathiasS MathiasS skrev:
....men det är ju helt tydligt att det inte är ett tillverkningsfel. Kaminen har ju fungerat felfritt i över tio år innan felet uppstod.
MathiasS MathiasS skrev:
Tror det är dags att tänka om.

Dus skriver ju i din första post att detta kom efter en sotning. Du har alltså eldat i kaminen i 23 år utsn luktproblem, därefter sotad kaminen och du har luktproblem varje gång du eldar.

Snarare än isolering som luktar känns det ju som att något hsmnst på fel ställe.....inte kött stt se vad det kan vara men att inspektera med kamera verksr bra. Och demontera allt som går i kaminen så att du kan inspektera rökgasernas väg upp i röret.
Hej
Vi har bara bott här 1,5 år så vi vet egentligen om den har luktat för tidigare ägare
Märkte även att när vi började elda för säsongen så luktade det nästan ingenting alls i början, förutom allra första gången, men efter några veckor kom lukten tillbaka. Vet inte om det kan ha varit att det blev kallare ute och den då luktar mer eller om det är någonting annat

Sotaren var här häromdagen och jag bad honom slänga ett öga på den utifall han kunde se något
Han kunde inte se något uppenbart förutom värmeculiten är sprucken och dålig och om det kan påverka på något sätt? Kanske att delar av kaminen blir varmare eller svalare och orsakar lukten?

Tycker ändå att det verkar som om du på något vis fått in vatten i skorstensisoleringen. Ser ju skumt ut på bild #3 i inlägg 7.
Kan du få kondens t.ex. p.g.a. att ha övertryck i huset, så att fuktig luft strömmar ( via otätheter ) genom skorstensisoleringen och kondenserar mellan rökrör och skyddsrör?
En helt annan förklaring kan vara att du har en fleece-filt el.dyl. för nära kaminen ( egen erfarenhet från sommarstugan ).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.