9 714 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Laga stenskott på uterumsglas
Har lyckats få ett stenskott på en ruta till uterummet när jag röjde lite sly.
Vad kan man göra för att undvika att den fortsätter spricka?
Jag tänkte på de små klistermärke man kan sätta på bilrutan men gissar att det inte hjälper mot fortsatt spricka utan bara smuts.
Kan man använda superlim av något slag?
Eller det finns glaslagning man kan köpa.
Bryr mig inte om utseendet utan det viktiga är att den inte fortsätter spricka.
Vad kan man göra för att undvika att den fortsätter spricka?
Jag tänkte på de små klistermärke man kan sätta på bilrutan men gissar att det inte hjälper mot fortsatt spricka utan bara smuts.
Kan man använda superlim av något slag?
Eller det finns glaslagning man kan köpa.
Bryr mig inte om utseendet utan det viktiga är att den inte fortsätter spricka.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Finns ju lite olika medel du kan köpa, hur dom fungerar vet jag ej då jag aldrig testat.
Dom flesta är väl också för bilglas hur mycket det nu skiljer.
Finns bla http://www.jula.se/catalog/bil-och-...tenskottsreparation/stenskottslagning-600061/
Dom flesta är väl också för bilglas hur mycket det nu skiljer.
Finns bla http://www.jula.se/catalog/bil-och-...tenskottsreparation/stenskottslagning-600061/
Dom lagningsmedel som är avsedda för bilar bygger på det att det är laminerat glas annars så rinner lagningsvätskan rakt igenom innan den hunnit torka. Om det är enkelglas så du kommer åt båda sidorna så kan du tejpa för hålet på ena sidan och hälla i lagningsvätska från andra. Men man behöver någon form av pump eller spruta som gör att alla små sprickor fylls upp helt och hållet. Finns ingen garanti att det fungerar men man kan ju försöka. Vanligt superlim ska du inte använda då spricker det nästan garanterat det blir för hårt och så rör det sig inte som glaset när temperaturen ändrar.
Klistermärkena som du talar om är mycket riktigt bara till för att det inte ska komma smuts och vatten i stenskottet.
Klistermärkena som du talar om är mycket riktigt bara till för att det inte ska komma smuts och vatten i stenskottet.
Är det ett nyare uterum, bör det vara laminerat glas, så glaslagning ska då fungera.
Bäst om du kontaktar någon firma som lagar bilglasrutor och frågar om de kan göra hembesök och laga glaset. men kolla först vad det skulle kosta, försäkringsbolagen betalar det mesta, när det gäller bilglas så det borde bli betydligt dyrare för ett altanglas.
Bäst om du kontaktar någon firma som lagar bilglasrutor och frågar om de kan göra hembesök och laga glaset. men kolla först vad det skulle kosta, försäkringsbolagen betalar det mesta, när det gäller bilglas så det borde bli betydligt dyrare för ett altanglas.
Härdglas blir det väl inte stenskott i? Sådana brukar explodera i ett helt hav av småbitar. I alla fall bilglas. Nästan omöjligt att få hål på, men när man väl lyckats blir det bara smulor av hela rutan.roli skrev:
Du har antagligen vanligt floatglas eller härdat floatglas. Visa en bild på stenskottet! har det dock gått iväg en liten spricka från stenskottet KOMMER den att sticka iväg över hela rutan förr eller senare. Inget klistermärke eller superlim kommer att stoppa detta. Hur lång tid det tar kan variera från 1dag till 10år men det kommer att hända. Stenskottslagning man gör på bilar görs på laminerat glas och kommer att funka med dåligt resultat alt kosta mer än vad din självrisk på hemförsäkringen kostar. (Fd. glasmästare)
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Man brukar sätta härdat glas för att det håller mera men jag tror nog att det är godkänt med laminerat glas också. Kan inte dom svenska reglerna. I Finland så är det godkänt med laminerat också. Men om man har ett äldre uterum som har vanligt glas så är det ännu tillåtet att sätta vanligt glas om dom går sönder fast det är ju att föredra att man byter till laminerat eller härdat.roli skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden