13 720 läst ·
22 svar
14k läst
22 svar
Stenkista Fiberduk i lera
Det där med "tvättat makadam" anser jag som ett skämt. Vet att det krävs vid infiltrationer osv. i en del komuner. (T.e.x. Huddinge)
Men det är inte lätt att hitta. (Har frågat Skanska o Jehanders) Skanska kunde ordna det på beställning.
Men man får man väl tvätta själv. Köp vanlig 16/32. Spola av den. Sen är den tvättad....
I praktiken är det ingen skillnad om den är tvättad eller ej.
Men det är inte lätt att hitta. (Har frågat Skanska o Jehanders) Skanska kunde ordna det på beställning.
Men man får man väl tvätta själv. Köp vanlig 16/32. Spola av den. Sen är den tvättad....
I praktiken är det ingen skillnad om den är tvättad eller ej.
Årets trådlyft?nimhed skrev:
Hur gick det @nimhed ? Använde du teglet i stenkistan?
Är i samma funderingar ang min stenkista dit dräneringen från uthuset går. Kompakt lerjord, en hög tegel att tillgå, och en rulle fiberduk som jag inte vet om jag ska använda eller ej
Tegel som ligger frostfritt bör inte vara något problem. Är det tjäle i marken så spricker teglet och marken ovanför sjunker.
Har man möjlighet så kan man göra en stenkista och en nedsänkt plantering med mycket dränerande material ovanpå så ingår även avdunstning i vattenhanteringen. Om inte annat så tredubblar man lätt volymen jämfört med bara stenkista och kostnaden blir några ton makadam och lite mer duk.
Har man möjlighet så kan man göra en stenkista och en nedsänkt plantering med mycket dränerande material ovanpå så ingår även avdunstning i vattenhanteringen. Om inte annat så tredubblar man lätt volymen jämfört med bara stenkista och kostnaden blir några ton makadam och lite mer duk.
Nu hoppar jag in på en gammal tråd här men snubblade över denna i jakt på inspiration till stenkista och fastnade för ditt förslag på nedsänkt plantering. Kan du utveckla det? ☺️ Jag har tänkt tanken att kombinera stenkista med plantering (eller damm - funkar det?) men har aldrig hört eller läst om det.Z z_bumbi skrev:Tegel som ligger frostfritt bör inte vara något problem. Är det tjäle i marken så spricker teglet och marken ovanför sjunker.
Sök på regnrabatt, infiltrationsrabatt och liknande. En del kommuner har skapliga beskrivningar,
Rain garden är den vanligaste benämningen på engelska och det finns drivor av filmer på Youtube inklusive, lite ovanligt, städer, universitet och myndigheter som visar hur.
Kortfattat så ha vida öppen yta med poröst material och plantera växter som tål både torka (det är ju väl dränerat( och enstaka översvämningar (förhoppningsvis bara i rabatten).
Ett Ted talks om ämnet.
Rain garden är den vanligaste benämningen på engelska och det finns drivor av filmer på Youtube inklusive, lite ovanligt, städer, universitet och myndigheter som visar hur.
Kortfattat så ha vida öppen yta med poröst material och plantera växter som tål både torka (det är ju väl dränerat( och enstaka översvämningar (förhoppningsvis bara i rabatten).
Ett Ted talks om ämnet.
Tusen tack för alla tips!!! 🙏☺️ Ska grotta ner mig i detta nu ☺️Z z_bumbi skrev:Sök på regnrabatt, infiltrationsrabatt och liknande. En del kommuner har skapliga beskrivningar,
Ett Ted talks om ämnet.
[media]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden