Tjenare!
Jag ska installera en FANN Grey BDT för att rena mitt BDT-vatten (bad, disk, tvätt). I tillståndet jag fått för att anlägga avloppet står det att det renade vattnet ska ledas vidare till en stenkista.

Nu undrar jag:
Hur stor behöver stenkistan vara?
Och hur bygger man den på rätt sätt?

Är det tillräckligt att bara gräva ett hål, lägga lite 8–16 mm singel på en markduk och sedan täcka över? Eller behövs det något mer för att det ska fungera korrekt och hålla i längden?
 
Claes Sörmland
Du får titta på dimensioneringen av ditt BDT-avlopp. Vilken flöde för 5PE är den dimensionerad för enligt din anmälan (du angav själv siffran i din anmälan)?

Sen får man anlägga en stenkista som kan svälja detta dimensionerade flöde. Hur stor beror på jordart. Är det lerigare blir det en jättestenkista. Är det sandigt/grusigt så räcker en mindre.

Det går att anlägga en stenkista med just sten i, traditionellt kattskallar. Men du får bättre volym och luftning om du använder plastskelett. Exempel:

https://www.avloppscenter.se/vara-p...tzb7x3zljgsKs6aHGPqhf7PXaOzojiyBoCe0MQAvD_BwE

https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...a/stenkista-med-fiberduk-256-liter-2000052040
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får titta på dimensioneringen av ditt BDT-avlopp. Vilken flöde för 5PE är den dimensionerad för enligt din anmälan (du angav själv siffran i din anmälan)?

Sen får man anlägga en stenkista som kan svälja detta dimensionerade flöde. Hur stor beror på jordart. Är det lerigare blir det en jättestenkista. Är det sandigt/grusigt så räcker en mindre.

Det går att anlägga en stenkista med just sten i, traditionellt kattskallar. Men du får bättre volym och luftning om du använder plastskelett. Exempel:

[länk]

[länk]
Toppen tack för svaret!

Den är dimensionerad för 900 L per dygn och vi har ganska lerig jord så då antar jag att om jag kör på dagvatten kassetter på 1800 L borde det räcka.
 
Claes Sörmland
KoKarlsson KoKarlsson skrev:
Toppen tack för svaret!

Den är dimensionerad för 900 L per dygn och vi har ganska lerig jord så då antar jag att om jag kör på dagvatten kassetter på 1800 L borde det räcka.
Svårt att veta. Är det smacklera så sker nästan ingen infiltration, då kommer din stenkista att svämma över när du har använt den några dagar.

Är det en jord med viss lerhalt som ändå tar emot vatten så kan det fungera. Bäst är att gräva en grop på platsen till det djup du ämnar infiltrera. Fyll sedan en känd mängd vatten (ett känt antal tiolitershinkar) och kontrollera att gropen (som har en känd bottenyta för infiltrationen) tar emot vatten och klocka hur lång tid det tar för vattnet att försvinna. Detta är den bästa infiltrationshastigheten du någonsin kan räkna med eftersom botten på en stenkista med tiden slammar igen en hel del vilket försämrar infiltrationshastigheten. Utifrån detta kan du bedöma (=räkna ut) hur stor stenkista du behöver.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.