254 läst ·
2 svar
254 läst
2 svar
Att lägga in ny elgolvvärme i betongplatta
Man misslyckades med elgolvvärmen i mitt nybygge genom att inte lägga slingorna tillräckligt tätt. (Enl senare test ligger de endast 35% av möjlig.) Nå, byggaren kompenserade mig ekonomiskt för golven så inget ont om honom.
Golven blir knappt ljumma på maxeffekt men inte tillräckligt för att värma huset då jag ät bortrest. Rumsvärmen fungerar annars utmärkt med pelletskamin. Fötterna blir dock kalla kvällstid i TV-fåtöljen och med ålderns rätt behöver jag mer värme.
Hur orimligt är det att i betonggolvet spåra för helt nya slingor och därefter lägga ny, med minimal höjd, glättad betong? Eller i sämsta fall klinka hela bottenvåningen (med dörrproblem).
Golven blir knappt ljumma på maxeffekt men inte tillräckligt för att värma huset då jag ät bortrest. Rumsvärmen fungerar annars utmärkt med pelletskamin. Fötterna blir dock kalla kvällstid i TV-fåtöljen och med ålderns rätt behöver jag mer värme.
Hur orimligt är det att i betonggolvet spåra för helt nya slingor och därefter lägga ny, med minimal höjd, glättad betong? Eller i sämsta fall klinka hela bottenvåningen (med dörrproblem).
Låter ändå hoppfullt med att klinka - då återstår "bara" att justera två skjutdörrar. Jag förmodar att flytspackel/microcement inte funkar som golvyta.Matti_75 skrev:
Klicka här för att svara