Hej,
Vår golvvärme i köket slutade fungera för 4 år sedan. Då byttes termostaten från en Devi till en Schneider av en elektriker.
Nu har golvvärmen lagt av igen. Kan jag felsöka själv på något sätt? Provade att skruva upp på max värme för att se om det blev någon skillnad, men nej. Golvet är kallt överallt. Den är inställd på ”Air”-läge, det visas ingen felkod. Byter jag till golvsensor får jag felkoden ”Error Floor” så golvsensorn är väl trasig sedan tidigare eller inte inkopplad.
Vad göra härnäst? Plocka bort termostaten, kolla kopplingar, mäta resistens på slingan, prova byta till nytt termostat? Att termostaten går sönder efter 4 år känns kanske inte så troligt?
Vår golvvärme i köket slutade fungera för 4 år sedan. Då byttes termostaten från en Devi till en Schneider av en elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har golvvärmen lagt av igen. Kan jag felsöka själv på något sätt? Provade att skruva upp på max värme för att se om det blev någon skillnad, men nej. Golvet är kallt överallt. Den är inställd på ”Air”-läge, det visas ingen felkod. Byter jag till golvsensor får jag felkoden ”Error Floor” så golvsensorn är väl trasig sedan tidigare eller inte inkopplad.
Vad göra härnäst? Plocka bort termostaten, kolla kopplingar, mäta resistens på slingan, prova byta till nytt termostat? Att termostaten går sönder efter 4 år känns kanske inte så troligt?
Redigerat:
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 609 inlägg
Vissa termostater kan man ”nollställa”. Har fungerat för mig ett antal gånger. Kolla i manualen.
Tack för tipsen! Jag har provat att stänga av och på, även att bryta strömmen helt. Hittar inget om att nollställa inställningarna i manualen, dock.
Det lutar väl åt att mäta slingan och köpa en ny termostat om den verkar reko. Vad hade ni satsat på, en likadan eller annan, typ Raychem eller liknande som ni tipsar om?
Det lutar väl åt att mäta slingan och köpa en ny termostat om den verkar reko. Vad hade ni satsat på, en likadan eller annan, typ Raychem eller liknande som ni tipsar om?
En likadan så är det bara rent av byte, det vore smidigastK kelegris skrev:Tack för tipsen! Jag har provat att stänga av och på, även att bryta strömmen helt. Hittar inget om att nollställa inställningarna i manualen, dock.
Beställde en billig från elbutik bara för att testa, ungarna var hungriga så jag var stressad så jag glömde att mäta slingan och kopplade bara in. Ingen värme efter 30 min iaf, hur lång tid bör det ta innan man känner nåt? Det lutar väl åt att nåt annat är trasigt, borde man inte få nåt fel om det är avbrott i slingan?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bytte termostat förra veckan. Tog ett par timmar innan jag kände skillnad.K kelegris skrev:Beställde en billig från elbutik bara för att testa, ungarna var hungriga så jag var stressad så jag glömde att mäta slingan och kopplade bara in. Ingen värme efter 30 min iaf, hur lång tid bör det ta innan man känner nåt? Det lutar väl åt att nåt annat är trasigt, borde man inte få nåt fel om det är avbrott i slingan?
[bild]
Klicka här för att svara