Hehe, för drygt 20 år sedan bodde jag några år i en HSB lägenhet, och det fanns en bastu nere i källaren. Onsdagar och fredagar var det "herrarnas". För övrigt ett mycket trevligt sätt att träffa och umgås med sina grannar.
En av de finska gubbarna som bodde i huset kunde prata åtskilliga minuter om det här med bastustenar. Han påstod att man skulle ha sten från en speciell bergart, har tyvärr glömt namnet nu, av vulkaniskt urspung. Redan där blev jag lite skeptisk, Finland är inte direkt känt för sina vulkaner. Min gamle granne påstod att denna sten fanns till salu i Finland, i butiken med tillbehör till bastun. Dessutom var det väldigt viktigt HUR man staplade stenarna, det skulle vara de största i botten, de minsta i mitten, och de som var lite mittimellanstora skulle ligga överst.
Även i övrigt så visste denne granne alltid bäst om allting, han var lite av allmän världsmästare.

)
Jag tror personligen inte så mycket på vad han sa, ta vanlig gråsten, om/när den spricker, byt ut mot nya stenar.