Vi kommer snart att installera fina säkerhetsdörrar som "alla" har, vår förening är lite sent ute...
Vad jag kan minnas från andras installationer, där jag har varit hemma, så finns där ingen innerdörr.
Alla våra lägenheter har innerdörrar.

Min tro är att en sån fin dörr i metall även är ljudisolerad och att en innerdörr därför är onödig.
Men... jag har inte tänkt så mycket på dessa saker...! Där av frågan på forumet, till er andra som bor i lägenhet med säkerhetsdörr!

När vi bytte till säkerhetsdörr i vår gamla lägenhet gick vi från att höra allt från trapphuset som om de var inne i lägenheten till att inte höra något mer än om någon smällde igen ytterdörren hårt.

Så det blev mycket bättre! Men mycket beror ju på hur karmen ser ut och så, och vilken dörr man har idag för hur mycket skillnad det blir. Är det lövtunna väggar hörs det väl säkert in ändå

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
Instämmer med föregående, märkbart bättre ljudisolering. Har dock sett lgh med säkerhetsdörr och innerdörrar kvar. Kanske estetiskt, men i vissa fall kan som sagt hålrum runt ytterdörrkarm - kanske vanligast i riktigt gamla stenhus - göra att ljudisoleringen inte blir bra efter byte och att innerdörrar därmed fyller en dämpande funktion.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Tack för fina svar! Vårt hus är bygg 1962.... tillsammans med väldigt många andra hus så det är inte unikt på nåt sätt. Tre våningar, sju trapphus, 50 lägenheter.

Jag har även funderat på att föreslå till styrelsen om ljudmattor i trappan... men det kostar fasligt mycket... så jag avvaktar med det förslaget!

Vi har skapligt tjocka väggar mot trappan i alla lägenheterna... det är min tro! Men det finns väggar inomhus som det inte alls är samma bäring på! Det VET jag! Ha!

Kommer ni ha brevinkast i dörrarna eller inte? För om svaret är ja skulle jag starkt avråda från detta och först se till att installera postfack. Det är astronomisk skillnad i ljudnivå mellan att ha och inte ha brevinkast. Ändå är det många som struntar i detta och kör på med nya dörrar och sen får de boende ändå byta dörrar igen när postfacken väl har kommit på plats.

Är nog klokt som du säger att avvakta med ytterligare ljudisolering innan man har de nya dörrarna på plats.

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Fullt rimlig frågeställning!

Brevinkast i dörren har aldrig varit aktuellt. Det kan inte du veta. Så... det är en tre-saker-installation!

Dörren, tidningshållare vid dörren samt postfack vid entrén.

Vad gäller ljudmattan i trapphuset går det knappt ens att prata i trappan utan att det ekar och låter förfärligt. Det är lite av en annan problematik. Det skulle vara trevligt om man kunde vara där och även kunna konversera....

Men som sagt, det "trevliga" är på inget sätt viktigt eller högt eftertraktat! :-)

Det är givetvis inte jag som bestämmer om dessa saker! Nej! Vi tar beslut gemensamt. Inget udda eller märkligt där, på det viset.

Fairlane
Jag flyttade från en lägenhet byggt på 90-talet, med säkerhetsdörr, till en lägenhet byggd på 40-talet, utan säkerhetsdörr. Vet inte hur många gånger jag fick och tittade in jag glömt stänga dörren eller varför de flöt som att folk stod i min hall och pratade. Sen installerade vi säkerhetsdörrar och det var som natt och dag...

• Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.