Mitt första inlägg här på detta solcell forumet men jag har följt det med intresse länge.
Har precis bytt papp,läkt och nya pannor på taket så nu är det säkrat framöver men sedan kommer det här med Sveriges skenande elpriser och idag vaknade regeringen till och nu ska vi ge bidrag men BARA till dom som har en förbrukning på över 2000kwh/månad! Det är som att säga: vi ger bidrag till dom som kör omkring med en törstig V8, ni andra som kör lite bränslesnålare får inget, varför inte anammat Norges bidrag där ALLA fick ta del av det för jag undrar vilka "familjer " detta förslaget gynnar, inte vi i söder..

EDIT: Går själv in med lite ny info från Aftonbladet då dom skrivit fel och pudlar lite, det ska betalas ut i en förbrukningstrappa och 2000kwh var där du som kund fick max ersättning .

Nu solceller!

Även jag har med bara en årsförbrukning på ca 12500kwh som sagt det kämpigt med elräkningar nu så solceller börjar locka mer och mer då jag tror att elen inte kommer bli mycket billigare framöver.
Förutsättningarna är:
Årsförbrukning ca 12500kwh
Bor i södra Sverige, utanför Nybro.
Nytt tak på 1 1/5 plansvilla, normal lutning vad det nu kan vara.
Huset byggt -48 så tex elskåp är inte på huset utan 10 meter ut på tomten, blir det problem?
Även elen i frammatning elskåp-huset känns gammal, även i källaren, behöver man gräva om och flytta/dra nya kablar innan installation av solceller?
Söderläge utan några skuggor under dagen.
Mått 12.5m x 5.4m med en takpanna för luftning avlopp och "lite" skorsten uppe på nocken som stjäl litegrann.
Med dessa förutsättningar, vad ska man titta på, vad ska man undvika? Det verkar vara en djungel med både bra och dåliga leverantörer/installatörer och det är inte lätt att hitta rätt där. Någon bra i mitt område? Såklart vill man komma så nära sin årsförbrukning, är det möjligt?
Elpriser, påverkas ditt "säljpris" beroende på om du har bundet eller rörligt elpris, alltså har du avtal på tex 70öre kwh så är det de du även "säljer" för? Undrar om det då det skiljer ganska mycket sommar till vintern ?
Mycket frågor, hoppas ni har tid!
Mvh Roger

Redigerat:
F flygsfors skrev:
Mitt första inlägg här på detta solcell forumet men jag har följt det med intresse länge.
Har precis bytt papp,läkt och nya pannor på taket så nu är det säkrat framöver men sedan kommer det här med Sveriges skenande elpriser och idag vaknade regeringen till och nu ska vi ge bidrag men BARA till dom som har en förbrukning på över 2000kwh/månad! Det är som att säga: vi ger bidrag till dom som kör omkring med en törstig V8, ni andra som kör lite bränslesnålare får inget, varför inte anammat Norges bidrag där ALLA fick ta del av det för jag undrar vilka "familjer " detta förslaget gynnar, inte vi i söder..

EDIT: Går själv in med lite ny info från Aftonbladet då dom skrivit fel och pudlar lite, det ska betalas ut i en förbrukningstrappa och 2000kwh var där du som kund fick max ersättning .

Nu solceller!

Även jag har med bara en årsförbrukning på ca 12500kwh som sagt det kämpigt med elräkningar nu så solceller börjar locka mer och mer då jag tror att elen inte kommer bli mycket billigare framöver.
Förutsättningarna är:
Årsförbrukning ca 12500kwh
Bor i södra Sverige, utanför Nybro.
Nytt tak på 1 1/5 plansvilla, normal lutning vad det nu kan vara.
Huset byggt -48 så tex elskåp är inte på huset utan 10 meter ut på tomten, blir det problem?
Även elen i frammatning elskåp-huset känns gammal, även i källaren, behöver man gräva om och flytta/dra nya kablar innan installation av solceller?
Söderläge utan några skuggor under dagen.
Mått 12.5m x 5.4m med en takpanna för luftning avlopp och "lite" skorsten uppe på nocken som stjäl litegrann.
Med dessa förutsättningar, vad ska man titta på, vad ska man undvika? Det verkar vara en djungel med både bra och dåliga leverantörer/installatörer och det är inte lätt att hitta rätt där. Någon bra i mitt område? Såklart vill man komma så nära sin årsförbrukning, är det möjligt?
Elpriser, påverkas ditt "säljpris" beroende på om du har bundet eller rörligt elpris, alltså har du avtal på tex 70öre kwh så är det de du även "säljer" för? Undrar om det då det skiljer ganska mycket sommar till vintern ?
Mycket frågor, hoppas ni har tid!
Mvh Roger
Lägger till en bild.

Rött hus med sadeltak och orange tegelpannor omgivet av lövträd i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När taket lades om fanns det ingen tanke på att i framtiden ha solcellspaneler på taket?

Betongpannor eller tegelpannor är nämligen inget bra underlag för montage av solcellspaneler.
Bättre är och som innebär låg montagematerialkostnad är TP20 plåt. Då kan man nämligen dessutom ofta fylla hela taket med paneler. Man kan ha paneler i porträtt och landskap på samma takfall.
Att lägga paneler på ett betongpannetak går givetvis också men är mycket dyrare och mer arbetskrävande och smutsigt pga urslipning av pannor dammar något förskräckligt.

Man behöver inte ha TP20 plåt på båda takfallen, och inte ens på ett helt takfall, se bild, utan endast där man avser att ha solcellspaneler, se bild.

På solcellforum.se finns många beskrivna projekt

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

När man har solcellanläggning då tecknar man ett särskilt avtal om försäljning av sin överskottsström. Nästan uteslutande är det så att avtalet för försäljning av överskottsström tecknas hos samma elhandelsbolag som man köper ström ifrån. De kräver att ska man sälja ström till dem, då måste man också köpa sin nödvändiga ström av dem. När det gäller själva avtalet där man säljer sin överskottsström, finns olika varianter. Det kan vara att säljs till spottpris, eller spottpris +10 öre, eller till ett fast pris t.ex. 60 öre/kWh. Olika elhandelsbolag har olika prissättning.

• Solcellspaneler monterade på en del av ett tegeltak med omgivande vanliga takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.