13 337 läst ·
151 svar
13k läst
151 svar
Statlig tjänstepension Kåpan
Ja, eftersom han är man har han väldigt mycket högre lön och pension än mig. Det ena är att kvinnors pension smetas ut på betydligt fler år, dessutom fick han 3000 i månaden extra ett år pga att han blev tillfrågad om att byta jobb men de ville behålla honom och det året fick jag inget alls eftersom han fick så mycket. Vi jobbade på samma ställe då och jag var gravid.Brorw skrev:
Inget konstigt, vi har tagit hänsyn till beräknade pensioner utifrån olika scenarior och därifrån bedömt behovet av efterlevandeskydd. Har man flera tjänstepensioner kan man välja utifrån behovet, samtliga, vissa eller inget.
Även premiepensionsrätten, de 2,5% av statliga pensionen, kan överlåtas till partner/make/maka men endast hela årsbeloppet under tiden för samlevnad.
Även premiepensionsrätten, de 2,5% av statliga pensionen, kan överlåtas till partner/make/maka men endast hela årsbeloppet under tiden för samlevnad.
Redigerat:
Anna_H skrev:
Ja, eftersom han är man har han väldigt mycket högre lön och pension än mig. Det ena är att kvinnors pension smetas ut på betydligt fler år, dessutom fick han 3000 i månaden extra ett år pga att han blev tillfrågad om att byta jobb men de ville behålla honom och det året fick jag inget alls eftersom han fick så mycket. Vi jobbade på samma ställe då och jag var gravid.
Förstår. Tycker personligen inte tanken att pengarna försvinner. Men alla tycker vi olika. Han kan tex föra över ppm till dig som kompensation för föräldrar ledighet, privatspar till partnern osv.
Huvudsaken man är nöjd med lösningen man har och är medveten om allt runtomkring
Efterlevnadsskydd/återbetalning gör att din utbetalda pension ökar om du väljer bort det.
Har du valt bort det ingår du i gruppen där det fördelas arvsvinster, dvs om jag avlider fördelas återstående belopp till övriga som valt bort efterlevnadsskydd.
Har du valt bort det ingår du i gruppen där det fördelas arvsvinster, dvs om jag avlider fördelas återstående belopp till övriga som valt bort efterlevnadsskydd.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Det är bara 4% skillnad mellan könen så det är inte för han är man utan för att ni har valt olika branscher. Eller samma bransch med olika arbetsuppfigterAnna_H skrev:
Ja, eftersom han är man har han väldigt mycket högre lön och pension än mig. Det ena är att kvinnors pension smetas ut på betydligt fler år, dessutom fick han 3000 i månaden extra ett år pga att han blev tillfrågad om att byta jobb men de ville behålla honom och det året fick jag inget alls eftersom han fick så mycket. Vi jobbade på samma ställe då och jag var gravid.
Är IT olika branscher? Det visste jag faktiskt inte. Jag trodde IT var samma bransch. Men det är kanske så att högutbildade utvecklare rent generellt har mycket lägre lön än lite mer medelutbildade drifttekniker? Du vet säkert bäst, du är ju man.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Inom IT har faktiskt kvinnor högre lön än män i snitt.Anna_H skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Du har felAnna_H skrev:
https://ingenjoren.se/2022/06/20/kv...de kvinnor som läst,432 000 kronor för männen.
Fast, det där handlar ju om individer som gått en specifik utbildning. Det tar ingen hänsyn öht till om en examen togs ut, eller vad dom jobbar med idag (IT eller ej). Eftersom andelen kvinnor som tog examen är högre än män så är det ju dessutom rätt rimligt att dessa borde ha högre lön.AndersMalmgren skrev:
Jag har ingen aning om huruvida män eller kvinnor har bättre betalt inom IT även om magkänslan säger män, men just den där kändes ju inte direkt meningsfull i sammanhanget.