AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är avdragsgillt upp till 35 procent. Efter det är det förmånsbeskattat samt företaget kan inte dra av kostnaden från vinsten.
35% av vad? pension motsvarande 35% av lönekostnaden

K Karriärmamman skrev:
35% av vad? pension motsvarande 35% av lönekostnaden
Säg du har 60k i lön då kan du ta ut 21k i pension avdragsgillt

Den här pensionen från statliga jobbet, efter lite mera funderingar och lite googlingar så upptäckte vi att det fanns även pension från SPV (Statens PensionsVerk), men den var man tvungen att ansöka om. Bra dock att även om man sökte sent så betalades det ut retroaktivt från den månad man fyllde 65. Lite konstigt det här kan jag tycka eftersom jag trodde man blev kontaktad av alla de som man har tjänstepension hos när datumet för pension närmade sig. Här tillkom några hundringar i vart fall.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Den här pensionen från statliga jobbet, efter lite mera funderingar och lite googlingar så upptäckte vi att det fanns även pension från SPV (Statens PensionsVerk), men den var man tvungen att ansöka om. Bra dock att även om man sökte sent så betalades det ut retroaktivt från den månad man fyllde 65. Lite konstigt det här kan jag tycka eftersom jag trodde man blev kontaktad av alla de som man har tjänstepension hos när datumet för pension närmade sig. Här tillkom några hundringar i vart fall.
På minpension.se så ser man alla slags pensioner som man har.

K Kurtivan skrev:
Att det inte görs automatiskt är att du själv kan välja utbetalningstid för vissa pensioner, från när och hur länge det ska vara utbetalning. Så det kan vara två val!

a.o.f a.o.f skrev:
På minpension.se så ser man alla slags pensioner som man har.
Nej, har du betalat in privat pension syns den inte.

A AndersS skrev:
Nej, har du betalat in privat pension syns den inte.
Min privata pension hos Folksam syns men det kan vara så att inte alla syns.

a.o.f a.o.f skrev:
Min privata pension hos Folksam syns men det kan vara så att inte alla syns.
Jag fick lägga till den privata, efter det syntes den, också Folksam.
Men det kan ju också vara så att flera anslutit sig då jag gjorde det för 10-15 år sedan.

A AndersS skrev:
Jag fick lägga till den privata, efter det syntes den, också Folksam.
Vad är fördelen med privat istället för vanlig ISK?

Vad är fördelen med privat istället för vanlig ISK?
När jag gjorde en engångsinsättning -89 var det fördelaktigt ur skattehänsende.

A AndersS skrev:
När jag gjorde en engångsinsättning -89 var det fördelaktigt ur skattehänsende.
Ah jo, före sossarna blev mindre komminister :crysmile:

Vad har det med min förklaring till pensionsinbetalning att göra?
Saker förändras över tid.

A AndersS skrev:
Vad har det med min förklaring till pensionsinbetalning att göra?
Saker förändras över tid.
Det var förre marknadsreformerna, isk osv

Vad har storleken på deras kyrkofolk med detta att göra? ;)

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Man skulle jobbat statligt.
Vän har jobbat statligt i 30 år, han får om han vill jobba 4 dagar i veckan från 60 år, d.v.s 80%, få 90% i lön, och 100% inbetalt till pensionen.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.