Nu vet inte jag vad Kåpan är, men hade nyligen en föreläsning om pension på jobbet där det berättades.
Om man inte gör nånting och låter tjänstepensionen förvaltas normalt är avkastningen på lång sikt ca 4%.
Är man aktiv och låter banken eller en förvaltare förvalta pengarna i fonder är avkastningen ca 8%.
Om man inte gör nånting och låter tjänstepensionen förvaltas normalt är avkastningen på lång sikt ca 4%.
Är man aktiv och låter banken eller en förvaltare förvalta pengarna i fonder är avkastningen ca 8%.
Är det inte bara premiepensionen som du själv kan vara aktiv med?Isakare skrev:
Nu vet inte jag vad Kåpan är, men hade nyligen en föreläsning om pension på jobbet där det berättades.
Får att se helheten så logga in på MinPension.K Kurtivan skrev:
Sen har man aldrig gjort det så kan det ta några dagar innan allt är insamlat.
https://www.minpension.se/
Det låter ändå rimligt. Jag jobbade statligt 1997-2000, 100%, preliminärt får jag 236 kr från Kåpan.
Sedan har jag jobbat kommunalt 4 år, för det får jag 400 i månaden från KPA.
Och sedan är det 3-4 andra pensioner också.
Rörigt värre.
Sedan har jag jobbat kommunalt 4 år, för det får jag 400 i månaden från KPA.
Och sedan är det 3-4 andra pensioner också.
Rörigt värre.
Jo men det är ju därför man måste gå in på minpension.se för att se helheten.Anna_H skrev:
Sen den Kåpan jag har det är en tilläggspension när jag jobbade några år komunalt, huvudtjänstepensionen för de åren är hos KPA. Men det är en djungel med pensioner om man haft flera arbetsgivare och det ser man på minpension.se.
Ja, jag gick in och kollade där och det är visst 8 olika tilläggspensioner till och med, 7 tjänstepensioner och en "privat" (ett småföretag som betalade in privatpension istället för tjänstepension)P paralun skrev:Jo men det är ju därför man måste gå in på minpension.se för att se helheten.
Sen den Kåpan jag har det är en tilläggspension när jag jobbade några år komunalt, huvudtjänstepensionen för de åren är hos KPA. Men det är en djungel med pensioner om man haft flera arbetsgivare och det ser man på minpension.se.
Och att inte glömma, vad har man haft för lön och under vilka avtal.
Sedan kan man flytta viss tjänstepension till andra bolag.
Men helt rätt att fundera och ett måste att kolla på Min Pension för att få en bild av vad den blir. Där kan du också sätta förutsättningar om tänkt framtid och prova med olika uttagsperioder.
Sedan kan man flytta viss tjänstepension till andra bolag.
Men helt rätt att fundera och ett måste att kolla på Min Pension för att få en bild av vad den blir. Där kan du också sätta förutsättningar om tänkt framtid och prova med olika uttagsperioder.
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Allmänna pensionen kan försvinna och brinna inne när som helst. Man måste ha privat tjänstepension. Det är också avdragsgillt upp till 35 procent av lönen så det finns ingen anledning att inte ta ut en rätt ordentlig pension. Jag kör 50, 50 direktpension och tjänstepension.
För privat pension kan absolut inte försvinna när bolaget som hanterar den drar till Malta?AndersMalmgren skrev:
Vi vet att du är lite speciell, Anders, men att förklara att privat alltid är bättre än offentligt är outsägligt korkat.
Privat tjänstepension kan också brinna inne.AndersMalmgren skrev:
1986 snodde sossarna 17 miljarder från privata pensionsförsäkringar i den så kallade väskryckarskatten.
Samma parti utredde 2021 en beskattning på 30% av ISK-sparande över 100000kr.
/Höghus
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Sossar kan alltid fucka oss men de kan fucka oss mycket värre med den allmänna pensionen. Partiledaren för samma parti ville också skicka konsulterna runt Stureplan till Gulag och införa miljonärsskattHöghus skrev: