Kostar minst 1500:- och ska monteras fast.
 
Mikael_L
Då torde en maxbelastad 13A ligga en bit över 100 grader, maxtemp på en vanlig fk är 70 grader men den skadas vid betydligt lägre temp om den exponeras under längre tid
 
A
En fundering på detta med högre säkring. För mitt utomhusuttag är det (tyvärr) innan min tid bytt till 16A, men ledningarna är 1,5A, dock är all el utanpåliggande i mitt hus, så även denna kabel, från elskåp på betongvägg, i tak ca 2m, ut och sedan ca 2 meter till uttaget.

Iaf, jag har själv 10A säkring där, men ha testat med 16A och då belastat med 16A (2 kupevärmare på 2000w och 1600w), kände på kabeln medans och den var lika kall som om inget var inkopplat, var så hela vägen och i kopplingsdosan som sitter halvvägs.
Hur kan det komma sig?
 
Det kan vara två förklaringar
1. Det gick så kort tid att värmen inte hann "spridas" till kabelns ytskikt.
2. Kupevärmarna har en inbyggd termostat som gör att elementet i dessa går till och från så att den genomsnittliga lasten under testen var betydligt mindre än 16 A.
En ekk konstant belastad med 10 A blir varm, men inte hetare än att man kan ta på den
 
A
elmont skrev:
Det kan vara två förklaringar
1. Det gick så kort tid att värmen inte hann "spridas" till kabelns ytskikt.
2. Kupevärmarna har en inbyggd termostat som gör att elementet i dessa går till och från så att den genomsnittliga lasten under testen var betydligt mindre än 16 A.
En ekk konstant belastad med 10 A blir varm, men inte hetare än att man kan ta på den
Hade dom igång i 3 timmar och belastningen var konstant enligt elmätaren jag hade inkopplad (äldre Calix kupevärmare som inte reglerar på något vis, där ställer man på 800, 1200 eller 2000w, enda som finns är termosäkring som bryter om det blir för hett).
Kabeln är EKLK 3g1,5
 
manteln i EKLK hindrar säkert en del av värmen, och om den nu ligger utanpå en betongvägg hela vägen från central till uttag så är det ju åtminstone ok med 13A, men 16A och 1.5mm är verkligen inte OK.
det förekommer ibland 2.5mm2 säkrade med 20A, blandannat har jag sett det på en installation där en 5G2.5 jordkabel gick rakt genom väggen från centralen, ner i mark 10 meter och upp till en uttagslåda 1.5m.
 
Jag har tröga 10A säkringar, i detta fall var det 2 seriekopplade säkringar (3-fas i proppskåpet i huset och därefter en fas i proppskåpet i boden) som gick när jag skulle starta vedklyven.

Jag såg en sådan begränsare i Conrad.se papperskatalogen (fast 16 A och inte 10) men den verkar inte finnas i deras webkatalog.

Det är en "enkel" vedlyv från Bauhaus jag har utan strömbegränsning och den är alltid trög att starta och det går alltid säkringar vid 1.a starten om den har stått stilla några veckor, och i synnerhet när det är kallt...

Det är ett äldre fritidshus så jag vill inte experimentera med 13A säkringar
 
Bjurran, kan du förklara hur jag löser mitt problem med CEE 16 A ?
 
jan_af_lisoe skrev:
Bjurran, kan du förklara hur jag löser mitt problem med CEE 16 A ?
Om det löser ditt problem eller inte kan jag inte svara dig på, det jag däremot gjort är att jag använt sådana till de apparaterna jag haft problem med. (t.ex. högtryckstvätt)
Om det inte framgick av länken så rör det sig alltså om en övergångsadapter, ingen vanlig CEE Hane.
På så vis får du direkt ett 16 A 230 V uttag utan att behöva modifiera en installation. Om du har ett CEE 16 uttag tillgängligt är förhoppningsvis ledarna till detta dimensionerade för att klara 16 A, varvid du inte riskerar en brand vilket kan vara konsekvensen om du istället säkrar upp en 1,5 mm2 ledning.

Däremot, nu överlåter jag till de som kan sina paragrafer att svara på huruvida man får plugga in en sån här hur som helst. Själv anser jag att det inte bör vara något problem att plugga in detta då anslutningskabeln som är efteråt bör vara dimensionerad för vad än apparaten i fråga kräver, så det ligger på tillverkarens ansvar. Och även om jag känner på mig att få äta upp denna kommentar så jämställer iaf jag det med att plugga in vilken apparat som helst med en 0,75 mm anslutningskabel i ett uttag säkrat på 10 A.

Visst, detta förutsätter givetvis att man inte själv kopplar in en klen förlängningskabel mellan adaptern och utrustningen...

jan_af_lisoe, vill dock påpeka att jag ej är behörig så mina svar kan vara käpprätt åt h-vete...
 
Bjurran skrev:
Om det löser ditt problem eller inte kan jag inte svara dig på, det jag däremot gjort är att jag använt sådana till de apparaterna jag haft problem med. (t.ex. högtryckstvätt)
Om det inte framgick av länken så rör det sig alltså om en övergångsadapter, ingen vanlig CEE Hane.
På så vis får du direkt ett 16 A 230 V uttag utan att behöva modifiera en installation. Om du har ett CEE 16 uttag tillgängligt är förhoppningsvis ledarna till detta dimensionerade för att klara 16 A, varvid du inte riskerar en brand vilket kan vara konsekvensen om du istället säkrar upp en 1,5 mm2 ledning.

Däremot, nu överlåter jag till de som kan sina paragrafer att svara på huruvida man får plugga in en sån här hur som helst. Själv anser jag att det inte bör vara något problem att plugga in detta då anslutningskabeln som är efteråt bör vara dimensionerad för vad än apparaten i fråga kräver, så det ligger på tillverkarens ansvar. Och även om jag känner på mig att få äta upp denna kommentar så jämställer iaf jag det med att plugga in vilken apparat som helst med en 0,75 mm anslutningskabel i ett uttag säkrat på 10 A.

Visst, detta förutsätter givetvis att man inte själv kopplar in en klen förlängningskabel mellan adaptern och utrustningen...

jan_af_lisoe, vill dock påpeka att jag ej är behörig så mina svar kan vara käpprätt åt h-vete...
Vanliga schuko-uttag får man säkra 16A (om de är märkta 16A & givetsvis då med rätt area, oftast minst 2,5mm², på matande kabel)
 
jan_af_lisoe skrev:
Det är en "enkel" vedlyv från Bauhaus jag har utan strömbegränsning och den är alltid trög att starta och det går alltid säkringar vid 1.a starten om den har stått stilla några veckor, och i synnerhet när det är kallt...
Jag har en billig gammal kompressor som alltid uppförde sig likadant, vid kallstart så brummade den och snurrade mycket långsamt en sekund sedan löste motorskyddet(termiskt). Det brukade behövas tre-fyra rundor med motorskyddet innan den startade, sen gick den hur länge som helst. Ännu värre om det var minusgrader. Efter oljebyte så var problemet helt bortblåst.

Kanske läge att se över lager och smörjning i vedklyven?
 
Jag har haft likande problem som mrfrenzy och då det är "på vippen" så kan faktist en extra skarvsladd fungera som jag skrev ovan.

Sen finns det en anledning att kompressorer ska vara trefas tror jag ;)
 
mrfrenzy skrev:
Jag har en billig gammal kompressor som alltid uppförde sig likadant, vid kallstart så brummade den och snurrade mycket långsamt en sekund sedan löste motorskyddet(termiskt). Det brukade behövas tre-fyra rundor med motorskyddet innan den startade, sen gick den hur länge som helst. Ännu värre om det var minusgrader. Efter oljebyte så var problemet helt bortblåst.

Kanske läge att se över lager och smörjning i vedklyven?
var det SAE90-olja i den kompressorn:o
ja men hursomhelst så kan det ju hjälpa med en tunnare olja, det finns tunna hydrauloljor för vinterbruk, prova det, och kolla så eventuellt filter/sil inte är igensatt, en 50 meters skarvkabel lär ju ge ett bra motstånd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.