6 173 läst ·
34 svar
6k läst
34 svar
Startströmbegränsare
Ingen aning om vad det var för klet i kompressorn, jag provade med lite olika tunnflytande oljor men det funkade inte, sen köpte jag vanlig kompressorolja och sen gick det som det skulle 
Utlösningsvillkoret behöver man sannolikt inte oroa sig för i det här fallet, värre är om kablarna brinner upp.
Utlösningsvillkoret behöver man sannolikt inte oroa sig för i det här fallet, värre är om kablarna brinner upp.
eller en 10A dvärgbrytare med D-karaktäristik...
Tja, min kompressor i exemplet kommer upp i varv efter ungefär 2 sekunder. en C10 klarar 37A i 2 sekunder. Exakt samma ström som en D10 klarar! Dom skiljer endast vid belastningstider kortare än 1.5 sekunder.
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/automatsakringar.pdf
http://download.hager.com/Hager.se/files_download/automatsakringar.pdf
så påläst är jag inte, det enda jag visste var att D klarar högre strömspikar än C.
men i samma ögonblick som man slår till en elmotor (eller transformator) så har man näst intill kortslutning som man kopplar på, sedan efter nån tiondels sekund har magnetfältet bildats och rotorns massa börjat röra sig, och är då oljan trög så fördröjer det starten än mer, och i detta ögonblick drar en enlmotor många gånger mer än märkströmmen.
men i samma ögonblick som man slår till en elmotor (eller transformator) så har man näst intill kortslutning som man kopplar på, sedan efter nån tiondels sekund har magnetfältet bildats och rotorns massa börjat röra sig, och är då oljan trög så fördröjer det starten än mer, och i detta ögonblick drar en enlmotor många gånger mer än märkströmmen.
Klicka här för att svara