Har avverkat sly på en del av tomten, och vill fördröja att det växer igen.
Mycket lönn på några cm stamdiameter, rönnsumak, rosbuskar m.m
Hur står sig en standardjordfräs man typ kan hyra på hygglo mot detta?
Tuggar den sig igenom eller kommer den bara fastna och det är spade + tigersåg som gäller?

Bästa svaret

Hej

Utan att ha någon egen erfarenhet av att köra en vanlig jordfräs i skogen så säger jag att det blir omöjligt. Jag vet hur en stor jordfräs fick kämpa med en hård leråker som varit träda några år, där det fanns kilometer med kvickrotrötter. Att den skulle hugga av rötter på några cm är otänkbart.

Men lyckas du hyra en enormt stor och kraftig jordfräs så kan det fungera.

Vad är tanken att ytan där allt funnits ska användas till framöver?
Är planen att hålla ytan öppen få skulle jag såga ned allt till markytan med röjsåg och tigersåg och sedan hålla efter det som växer upp med gräsklipparen

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Utan att ha någon egen erfarenhet av att köra en vanlig jordfräs i skogen så säger jag att det blir omöjligt. Jag vet hur en stor jordfräs fick kämpa med en hård leråker som varit träda några år, där det fanns kilometer med kvickrotrötter. Att den skulle hugga av rötter på några cm är otänkbart.

Men lyckas du hyra en enormt stor och kraftig jordfräs så kan det fungera.

Vad är tanken att ytan där allt funnits ska användas till framöver?
Är planen att hålla ytan öppen få skulle jag såga ned allt till markytan med röjsåg och tigersåg och sedan hålla efter det som växer upp med gräsklipparen
Låter ungefär så som jag misstänkte.
Jag gör som du säger

Precis. En vanlig jordfräs kommer flyga som en vante.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Är det en större yta (som tomt betraktat) så är en slåtterbalk effektivt då den tar sly som kommit upp lite längre.

och även om jordfräsen hade klarat av det så hade den istället skapat en perfekt grogrund för fröogräs som tistel mm, så du hade ändå fårr slå för att hålla det snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.