1 194 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Jordfräs + rötter = sant?
Har avverkat sly på en del av tomten, och vill fördröja att det växer igen.
Mycket lönn på några cm stamdiameter, rönnsumak, rosbuskar m.m
Hur står sig en standardjordfräs man typ kan hyra på hygglo mot detta?
Tuggar den sig igenom eller kommer den bara fastna och det är spade + tigersåg som gäller?
Mycket lönn på några cm stamdiameter, rönnsumak, rosbuskar m.m
Hur står sig en standardjordfräs man typ kan hyra på hygglo mot detta?
Tuggar den sig igenom eller kommer den bara fastna och det är spade + tigersåg som gäller?
Bästa svaret
Hej
Utan att ha någon egen erfarenhet av att köra en vanlig jordfräs i skogen så säger jag att det blir omöjligt. Jag vet hur en stor jordfräs fick kämpa med en hård leråker som varit träda några år, där det fanns kilometer med kvickrotrötter. Att den skulle hugga av rötter på några cm är otänkbart.
Men lyckas du hyra en enormt stor och kraftig jordfräs så kan det fungera.
Vad är tanken att ytan där allt funnits ska användas till framöver?
Är planen att hålla ytan öppen få skulle jag såga ned allt till markytan med röjsåg och tigersåg och sedan hålla efter det som växer upp med gräsklipparen
Utan att ha någon egen erfarenhet av att köra en vanlig jordfräs i skogen så säger jag att det blir omöjligt. Jag vet hur en stor jordfräs fick kämpa med en hård leråker som varit träda några år, där det fanns kilometer med kvickrotrötter. Att den skulle hugga av rötter på några cm är otänkbart.
Är planen att hålla ytan öppen få skulle jag såga ned allt till markytan med röjsåg och tigersåg och sedan hålla efter det som växer upp med gräsklipparen
Låter ungefär så som jag misstänkte.Pjosk75 skrev:
Hej
Jag gör som du säger
Klicka här för att svara