Jag håller på att skicka in de sista dokumenten som behövs för att få startbesked för vår utbyggnad. Ett av dokumenten som efterfrågas är:
Redovisning av entreprenadkostnad som underlag för beslut om färdigställandeskydd.

Jag har frågat vår handläggare om vad som förväntas och fått följande svar:
"Jag har tyvärr ingen exempelredovisning men enligt inspektören så kan ni kontakta entreprenören som ska genom sitt arbete och kunna presentera kostnader för olika delar av byggandet, typ grundläggning, uppförande stomme, fasadarbete, ventilationsarbeten, VS-arbeten. Det handlar bara om kostnader avseende utförandet inte materialkostnad."
Problemet är att den offerten som vi valt att gå vidare med inte är uppdelade på det sättet, utan anger totalsummor där material och arbete blandas. Dessutom omfattar offertern även andra arbeten som inte är bygglovspliktiga men som vi vill utföra samtidigt.

Min fråga är:
Vad är det minsta jag kan skicka in för att detta ska godtas, utan att behöva ta fram en helt ny detaljerad kostnadsredovisning från entreprenören? Vi har redan väntat i flera veckor på att få en uppdaterad offert... (Jag har även skickat samma fråga till kommunen där jag otåligt väntar på svar...)

Entreprenören borde vara van vid att dessa uppgigfter behövs. Och kan säkert ganska snabbt ta fram lämpligt underlag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.