Hej. Lite för lat för å söka.
Håller på å bygger tillbyggnad lösvirke på 50 kvm 1½ plan, platta på mark. I mitten av skåne på västkusten
I skrivande stund lägger jag golvvärme
Konstruktören dimensionera för elefanter så voterna e 400x300. Å går kors å tvärs i huset
ytterväggarna e totalt 330mm tjock/djupa varav 60 mm hänger utanför kantelement (panel gles utegips).
Varav 100 mm står på kantelement isolering å resterande 170 står på voterna vilket lämnar 230 mm av voterna efter insidan av yttervägg.
Därav valde ja att lägga 200mm cellplast s200 (istället för 100mm) under voterna å resterande 400mm s100. (Bygglovshandläggaren såg ingen vinst i det när jag sa att jag kommer köra 500 element iställer för 400 element å lägga 200mm under voterna när vi hade tekniskt samråd 😂.)
Så kan enbart lägga golvärmen 200 mm ifrån ytterväggen insida
Tyvärr va ja snabb när ja skicka till LK så dom fick bara ritningar ifrån arkitekt å inte konstruktörens ritningar.
Hur nojig behöver ja va över kallras eller att det e kallare längs yttervägen?
Upplever det kallare på ett ställe i huset där jag har en öppningen till en annan tillbyggnad när det e riktigt kallt å den e betydligt längre in i huset å voten e betydligt mindre förvisso bara 100 mm cellplast under. men 300 under golvvärmen.
Golvärmen ligger på 240 cc ska ja köra en slinga till direkt efter på 80mm efter den som jag kommer närmast ytterväggen på 200mm eller låta det vara?
Bifogar bilder.
Kuriosa anslutningen till befintligt hus kommer max va 240 hög invändigt sen isolering å tak men vi kör gigantiska voter. E inte happy.
Håller på å bygger tillbyggnad lösvirke på 50 kvm 1½ plan, platta på mark. I mitten av skåne på västkusten
I skrivande stund lägger jag golvvärme
Konstruktören dimensionera för elefanter så voterna e 400x300. Å går kors å tvärs i huset
ytterväggarna e totalt 330mm tjock/djupa varav 60 mm hänger utanför kantelement (panel gles utegips).
Varav 100 mm står på kantelement isolering å resterande 170 står på voterna vilket lämnar 230 mm av voterna efter insidan av yttervägg.
Därav valde ja att lägga 200mm cellplast s200 (istället för 100mm) under voterna å resterande 400mm s100. (Bygglovshandläggaren såg ingen vinst i det när jag sa att jag kommer köra 500 element iställer för 400 element å lägga 200mm under voterna när vi hade tekniskt samråd 😂.)
Så kan enbart lägga golvärmen 200 mm ifrån ytterväggen insida
Tyvärr va ja snabb när ja skicka till LK så dom fick bara ritningar ifrån arkitekt å inte konstruktörens ritningar.
Hur nojig behöver ja va över kallras eller att det e kallare längs yttervägen?
Upplever det kallare på ett ställe i huset där jag har en öppningen till en annan tillbyggnad när det e riktigt kallt å den e betydligt längre in i huset å voten e betydligt mindre förvisso bara 100 mm cellplast under. men 300 under golvvärmen.
Golvärmen ligger på 240 cc ska ja köra en slinga till direkt efter på 80mm efter den som jag kommer närmast ytterväggen på 200mm eller låta det vara?
Bifogar bilder.
Kuriosa anslutningen till befintligt hus kommer max va 240 hög invändigt sen isolering å tak men vi kör gigantiska voter. E inte happy.
Redigerat:
Allt blir nog bra, men det du ska tänka är att få till en utgående slinga att ligga utmed ytterväggarna på tillbyggnaden. Den ska då gå med varmaste tillfarten i 2 rader ( går ut ytterst och går hem med vändning ) Behöver inte vara egen reglring på. Så det blir som en extra värmezon med lite mer värma i ytterkant.
Ju längre in i rummet så blir det lite mindre värme från GV, men gör inget.
Är du med ?
Är du med ?
Jag e med.J jonaserik skrev:Allt blir nog bra, men det du ska tänka är att få till en utgående slinga att ligga utmed ytterväggarna på tillbyggnaden. Den ska då gå med varmaste tillfarten i 2 rader ( går ut ytterst och går hem med vändning ) Behöver inte vara egen reglring på. Så det blir som en extra värmezon med lite mer värma i ytterkant.
Är du med ?
Kör matningen (början) längs med yttervarvet/ytterväggarna men tycker ändå att 200mm ifrån insidan på yttervägen känns i överkant, å går inte köra slingan i kantbalksarmeringen för inte sugen på naja om korgarna.
Men inbillar att 200mm under voten gör stor skillnad istället för 100mm.
Bild som ilustrerar var insidan på väggen kommer
Redigerat:
Jepp men oavsett ett lite större avstånd till yttervägg, så blir det mer värme där, som håller tillbaka kylan.
Ska det vara ännu mer riktigt, så kan man lägga 3 rader där mot ytterkanten. På mitten av rummen så behövs ingen värme av högre art.
Ska det vara ännu mer riktigt, så kan man lägga 3 rader där mot ytterkanten. På mitten av rummen så behövs ingen värme av högre art.
Klicka här för att svara