1 118 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Starta upp golvvärme
Hej,
Vårt badrum blev klart för lite över en månad sen. Elektrikern som drog golvvärme förklarade att vi skulle vänta en månad med att starta golvvärmen, och sedan börja på låg värme (5,4 grader) och långsamt öka 1-2 grader per vecka (ungefär som jag minns - det var i alla fall att man skulle öka värmen långsamt gradvis). Satte därmed igång golvvärmen på 5 grader för någon vecka sen. Frågan är - måste man göra detta, eller kan vi stänga av golvvärmen och vänta med uppvärmningen (i dubbel bemärkelse) tills hösten? Ser ingen anledning att ha igång golvvärmen nu på sommaren, det är ett badrum på ovanvåningen så vi känner inget behov av det närmaste månaderna liksom…
Säkert en dum fråga, men jag vill bara säkerställa så det inte finns någon funktionsartad anledning typ att golvvärmen måste börja motioneras relativt snart efter bygget.
Vårt badrum blev klart för lite över en månad sen. Elektrikern som drog golvvärme förklarade att vi skulle vänta en månad med att starta golvvärmen, och sedan börja på låg värme (5,4 grader) och långsamt öka 1-2 grader per vecka (ungefär som jag minns - det var i alla fall att man skulle öka värmen långsamt gradvis). Satte därmed igång golvvärmen på 5 grader för någon vecka sen. Frågan är - måste man göra detta, eller kan vi stänga av golvvärmen och vänta med uppvärmningen (i dubbel bemärkelse) tills hösten? Ser ingen anledning att ha igång golvvärmen nu på sommaren, det är ett badrum på ovanvåningen så vi känner inget behov av det närmaste månaderna liksom…
Säkert en dum fråga, men jag vill bara säkerställa så det inte finns någon funktionsartad anledning typ att golvvärmen måste börja motioneras relativt snart efter bygget.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är cementen i klinkersfixet som skall härda (kallas för att det brinner). Det tar lång tid innan fixet har nått full hållfasthet.
När du sätter på värmen i slingorna så blir det rätt hög temperatur precis vid slingan, det ger värmeutvidgning som skapar spänningar i materialet. Om fixet inte har full hållfasthet så kan det spricka och plattorna lossnar.
När du sätter på värmen i slingorna så blir det rätt hög temperatur precis vid slingan, det ger värmeutvidgning som skapar spänningar i materialet. Om fixet inte har full hållfasthet så kan det spricka och plattorna lossnar.
Klicka här för att svara
