Hej,

Vårt badrum blev klart för lite över en månad sen. Elektrikern som drog golvvärme förklarade att vi skulle vänta en månad med att starta golvvärmen, och sedan börja på låg värme (5,4 grader) och långsamt öka 1-2 grader per vecka (ungefär som jag minns - det var i alla fall att man skulle öka värmen långsamt gradvis). Satte därmed igång golvvärmen på 5 grader för någon vecka sen. Frågan är - måste man göra detta, eller kan vi stänga av golvvärmen och vänta med uppvärmningen (i dubbel bemärkelse) tills hösten? Ser ingen anledning att ha igång golvvärmen nu på sommaren, det är ett badrum på ovanvåningen så vi känner inget behov av det närmaste månaderna liksom…

Säkert en dum fråga, men jag vill bara säkerställa så det inte finns någon funktionsartad anledning typ att golvvärmen måste börja motioneras relativt snart efter bygget.
 
Ju längre man väntar på att sätta på värmen desto bättre. Ju mer det hinner bränna desto bättre.

Jag väntade 8 veckor.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A A.G skrev:
Ju mer det hinner bränna desto bättre.
menar du att jag inte ska stänga av den nu när jag väl satt på den? Eller vad är ”bränningen”?
 
Det är cementen i klinkersfixet som skall härda (kallas för att det brinner). Det tar lång tid innan fixet har nått full hållfasthet.

När du sätter på värmen i slingorna så blir det rätt hög temperatur precis vid slingan, det ger värmeutvidgning som skapar spänningar i materialet. Om fixet inte har full hållfasthet så kan det spricka och plattorna lossnar.
 
Ok, har inte hunnit ha på det mer än 3 dagar på max 6 grader, men lika bra att stänga av och vänta med att köra på golvvärmen till hösten alltså?
 
Ja, det kan du med fördel göra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.