C cpalm skrev:
Jo, det är precis det det gör. Det blir separat bokföring, bokslut, bankkonto, deklaration och momsredovisning och sen med AB har du årsredovisningen och bolagsstämma också. Väldigt mycket extra jobb jämfört med att bara redovisa en handfull extra affärshändelser i en befintlig verksamhet.
Jo iof, bokföring gör jag själv så det blir ju bara tid...
Men jag vet inte om jag kan hyra ut den genom hyreshuset
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag startade ett holdingbolag just före jul. Kostade 1900 kr plus några hundra för att registrera verklig huvudman. Sen lär du ju behöva några banktjänster. Swedbank ville ha 500 kr per år för oss. Troligen är det även bra med någon typ av ansvarsförsäkring också. Det är förstås Småpengar med det är ju även förtjänsten i detta fall.

Mitt tipps är att bortse från att du behöver en ställning och fundera på potentialen med affärsidén istället. Tror du att det är tillräckligt lönsamt med uthyrningsverksamhet kan du ju satsa. Men låt dig då inte styras över ditt privata behov av ställning.
Om man ser det så här då

Jag har en byggställning.
Kan jag hyra ut den? Troligtvis blir väl svaret
Kan jag få in några kronor på att hyra ut den? Svaret blir väl även där troligen.

Ställning måste jag köpa i vilket fall, då hyran blev närmare 30'
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
nino nino skrev:
Men jag vet inte om jag kan hyra ut den genom hyreshuset
Det blir inte "genom hyreshuset", det blir ytterligare ett inslag i din enskilda näringsverksamhet.
Om du vill kan du till och med bokföra den separat, och/eller registrera ett separat firmanamn för den verksamheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det blir inte "genom hyreshuset", det blir ytterligare ett inslag i din enskilda näringsverksamhet.
Om du vill kan du till och med bokföra den separat, och/eller registrera ett separat firmanamn för den verksamheten.
Men jag har ingen direkt verksamhet idag
 
N
nino nino skrev:
Kan jag bli momsredovisningsskyldig på hyreshusen , köpa ställningen och dra momsen?
Kan jag hyra ut ställningen via hyreshuset?
Bortser från försäkringar osv, rent skattetekniskt
Ingen moms på bostadsuthyrning, däremot om du har lokaluthyrning.

Oaktat ovan är uthyrning av ställning momspliktigt. Dvs är hyreshusen 100% bostäder så måste ändå faktureringen avseende ställningsurhyrning ske med moms; kallad ”blandad verksamhet” på fikonspråk.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N Nafs nafs skrev:
Ingen moms på bostadsuthyrning, däremot om du har lokaluthyrning.

Oaktat ovan är uthyrning av ställning momspliktigt. Dvs är hyreshusen 100% bostäder så måste ändå faktureringen avseende ställningsurhyrning ske med moms; kallad ”blandad verksamhet” på fikonspråk.
Ok så då kan jag göra så.
Andra fastigheten där är det delvis lokaler så där är jag skattskyldig, får hålla isär vilka fakturor som hör till vad
 
C
nino nino skrev:
Men jag har ingen direkt verksamhet idag
Jo, om du hyr ut bostäder näringsmässigt så är det en enskild näringsverksamhet.
Du deklarerar väl hyreshusen i NE-bilagan till deklarationen idag?
Bara att momsregistrera dig för ställningsverksamheten och köra igång.

Du kan som sagt välja att bokföra den grenen av verksamheten separat, eller använda kostnadsställen i redovisningen om du vill hålla isär det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Ja så klart ska jag göra så om jag inte ska ha den privat.
Trodde inte att det gick
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
nino nino skrev:
Han får ju tillbaka momsen från köpet av maskinerna och han kan dra av alla kostnader, men man bör ju ha någon intäkt också iaf om man har avdrag som reparationer och bränsle
Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
C
Tänk bara på att bostadsuthyrningen är momsfri och ställningsuthyrningen momspliktig.
Så du får ett gränsdragningsproblem där. Om du skulle köpa ställningen för att enbart använda till hyreshusen får du inte dra av någon moms, men om du tvärtom köper den enbart för att hyra ut så får du tillbaka momsen på inköpskostnaden och lägger på och betalar in moms på hyran och när du eventuellt säljer ställningen i framtiden.

Nu när du skall göra både och så får du antingen bokföra en internhyra (där då momsen inte är avdragsgill) eller göra någon sorts proportionering. Kan nog vara bra att diskutera det med SKV eller din "revisor".
 
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Ja, det är så det funkar. Men skall man använda maskinen privat är det inte säkert att du får räkna den till näringsverksamheten alls. Eller så får man fördela kostnaden på näringsverksamhet/privat. Förmånsbeskattning gäller bara i anställningsförhållande och är alltså inte aktuellt för en enskild näringsidkare.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänk bara på att bostadsuthyrningen är momsfri och ställningsuthyrningen momspliktig.
Så du får ett gränsdragningsproblem där. Om du skulle köpa ställningen för att enbart använda till hyreshusen får du inte dra av någon moms, men om du tvärtom köper den enbart för att hyra ut så får du tillbaka momsen på inköpskostnaden och lägger på och betalar in moms på hyran och när du eventuellt säljer ställningen i framtiden.

Nu när du skall göra både och så får du antingen bokföra en internhyra (där då momsen inte är avdragsgill) eller göra någon sorts proportionering. Kan nog vara bra att diskutera det med SKV eller din "revisor".
Ja visst får man hålla isär det, det gör jag ju med andra fastigheten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
Ja ungefär så, man redovisar var 3de månad, varje månad eller 1 gång om året
Fast det är 20.000 på 100.000 20% bakåt
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
Det är inget att skämmas över att man inte har koll på det. Jag hade själv livnärt mig på eget aktiebolag rätt länge när jag lärde mig att man kan få tillbaka moms. Alla vi som sysslar med tjänster som inte kräver tunga investeringar kommer aldrig i närheten av att få tillbaka moms.
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Oftast har man gjort en stor investering, köpt på sig ett stort lager eller så går firman dåligt om man får tillbaka moms så det är egentligen inget att sträva efter
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.