Jo iof, bokföring gör jag själv så det blir ju bara tid...C cpalm skrev:
Men jag vet inte om jag kan hyra ut den genom hyreshuset
Om man ser det så här dåN nybyggarn3 skrev:Jag startade ett holdingbolag just före jul. Kostade 1900 kr plus några hundra för att registrera verklig huvudman. Sen lär du ju behöva några banktjänster. Swedbank ville ha 500 kr per år för oss. Troligen är det även bra med någon typ av ansvarsförsäkring också. Det är förstås Småpengar med det är ju även förtjänsten i detta fall.
Mitt tipps är att bortse från att du behöver en ställning och fundera på potentialen med affärsidén istället. Tror du att det är tillräckligt lönsamt med uthyrningsverksamhet kan du ju satsa. Men låt dig då inte styras över ditt privata behov av ställning.
Jag har en byggställning.
Kan jag hyra ut den? Troligtvis blir väl svaret
Kan jag få in några kronor på att hyra ut den? Svaret blir väl även där troligen.
Ställning måste jag köpa i vilket fall, då hyran blev närmare 30'
Ingen moms på bostadsuthyrning, däremot om du har lokaluthyrning.nino skrev:
Oaktat ovan är uthyrning av ställning momspliktigt. Dvs är hyreshusen 100% bostäder så måste ändå faktureringen avseende ställningsurhyrning ske med moms; kallad ”blandad verksamhet” på fikonspråk.
Ok så då kan jag göra så.N Nafs nafs skrev:
Andra fastigheten där är det delvis lokaler så där är jag skattskyldig, får hålla isär vilka fakturor som hör till vad
Jo, om du hyr ut bostäder näringsmässigt så är det en enskild näringsverksamhet.nino skrev:
Du deklarerar väl hyreshusen i NE-bilagan till deklarationen idag?
Bara att momsregistrera dig för ställningsverksamheten och köra igång.
Du kan som sagt välja att bokföra den grenen av verksamheten separat, eller använda kostnadsställen i redovisningen om du vill hålla isär det.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?nino skrev:
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
Tänk bara på att bostadsuthyrningen är momsfri och ställningsuthyrningen momspliktig.
Så du får ett gränsdragningsproblem där. Om du skulle köpa ställningen för att enbart använda till hyreshusen får du inte dra av någon moms, men om du tvärtom köper den enbart för att hyra ut så får du tillbaka momsen på inköpskostnaden och lägger på och betalar in moms på hyran och när du eventuellt säljer ställningen i framtiden.
Nu när du skall göra både och så får du antingen bokföra en internhyra (där då momsen inte är avdragsgill) eller göra någon sorts proportionering. Kan nog vara bra att diskutera det med SKV eller din "revisor".
Så du får ett gränsdragningsproblem där. Om du skulle köpa ställningen för att enbart använda till hyreshusen får du inte dra av någon moms, men om du tvärtom köper den enbart för att hyra ut så får du tillbaka momsen på inköpskostnaden och lägger på och betalar in moms på hyran och när du eventuellt säljer ställningen i framtiden.
Nu när du skall göra både och så får du antingen bokföra en internhyra (där då momsen inte är avdragsgill) eller göra någon sorts proportionering. Kan nog vara bra att diskutera det med SKV eller din "revisor".
Ja, det är så det funkar. Men skall man använda maskinen privat är det inte säkert att du får räkna den till näringsverksamheten alls. Eller så får man fördela kostnaden på näringsverksamhet/privat. Förmånsbeskattning gäller bara i anställningsförhållande och är alltså inte aktuellt för en enskild näringsidkare.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja visst får man hålla isär det, det gör jag ju med andra fastigheten.C cpalm skrev:Tänk bara på att bostadsuthyrningen är momsfri och ställningsuthyrningen momspliktig.
Så du får ett gränsdragningsproblem där. Om du skulle köpa ställningen för att enbart använda till hyreshusen får du inte dra av någon moms, men om du tvärtom köper den enbart för att hyra ut så får du tillbaka momsen på inköpskostnaden och lägger på och betalar in moms på hyran och när du eventuellt säljer ställningen i framtiden.
Nu när du skall göra både och så får du antingen bokföra en internhyra (där då momsen inte är avdragsgill) eller göra någon sorts proportionering. Kan nog vara bra att diskutera det med SKV eller din "revisor".
Ja ungefär så, man redovisar var 3de månad, varje månad eller 1 gång om åretT Thomas_Blekinge skrev:Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
Fast det är 20.000 på 100.000 20% bakåt
Det är inget att skämmas över att man inte har koll på det. Jag hade själv livnärt mig på eget aktiebolag rätt länge när jag lärde mig att man kan få tillbaka moms. Alla vi som sysslar med tjänster som inte kräver tunga investeringar kommer aldrig i närheten av att få tillbaka moms.T Thomas_Blekinge skrev:Hur menar du det? Anta att han köper en maskin för 100 kkr plus moms. Kan han då bara ränna till skatteverket och får momsen (25 kkr) utbetalt till sig själv eller till AB?
Om han använder maskinen privat, är det då en skattepliktig förmån eller gäller det bara tjänstebilar?
Och hur kan han dra av kostnader om han inte har några intäkter?
