7 220 läst ·
68 svar
7k läst
68 svar
Starta firma?
Sida 1 av 5
Behöver en byggställning på ca 100kvm till våren.
Frågade en firma i närheten och ca 30.000 för 3-4v, det är hyra av ställning, frakt, upp och ner montering.
Jag kommer behöva ställningen 3gånger totalt så 90-100.000 på 3år
En ramställning i stål på ca 90kvm kan man köpa ny för ca 40.000.
Funderade på om jag ska starta ett AB som köper ställningen så kan jag hyra den av mig själv och även hyra ut den till privata och även firmor tiden jag inte behöver den.
Har även ganska mycket bra verktyg som jag skulle kunna hyra ut om jag vill..
Finns det någon nackdel att köpa den via firma istället för privat?
Tänkte avsett gå ställningsbyggarkurs, upp till 8 eller om det är 9m.
Pengarna för ställningen har jag privat.
Kanske bara blir pappersarbete att starta bolag?
Frågade en firma i närheten och ca 30.000 för 3-4v, det är hyra av ställning, frakt, upp och ner montering.
Jag kommer behöva ställningen 3gånger totalt så 90-100.000 på 3år
En ramställning i stål på ca 90kvm kan man köpa ny för ca 40.000.
Funderade på om jag ska starta ett AB som köper ställningen så kan jag hyra den av mig själv och även hyra ut den till privata och även firmor tiden jag inte behöver den.
Har även ganska mycket bra verktyg som jag skulle kunna hyra ut om jag vill..
Finns det någon nackdel att köpa den via firma istället för privat?
Tänkte avsett gå ställningsbyggarkurs, upp till 8 eller om det är 9m.
Pengarna för ställningen har jag privat.
Kanske bara blir pappersarbete att starta bolag?
Pappersarbete och merjobb lär det bli men kul ide då du kommer tjäna in momsen om du inte säljer den vidare till dig själv
Har haft firma förut och driver 2 hyreshus som företag så just pappersbiten är ingen fara.Grizzlybjörnen123 skrev:
Även om jag bara hyr ut den till mig själv några veckor så har jag ju som sagt momsen tillbaka
Jag hade nog bara köpt en begagnad ställning på blocket, använt tills man är klar och sedan sålt den vidare på blocket...
Men visst är ett så att det verkar vara bra dyrt att hyra saker i många fall. Det är ju lite av en sista grej man tar till känner jag.
Blev för övrigt med byggställning för ett par år sedan. Jag skulle ha för att bygga tak och byta fönster. Var inte värt att hyra då heller.
Men min ställning hur jag inte ut, däremot lånar ut den ibland till vänner grannar o bekanta.
Men visst är ett så att det verkar vara bra dyrt att hyra saker i många fall. Det är ju lite av en sista grej man tar till känner jag.
Blev för övrigt med byggställning för ett par år sedan. Jag skulle ha för att bygga tak och byta fönster. Var inte värt att hyra då heller.
Men min ställning hur jag inte ut, däremot lånar ut den ibland till vänner grannar o bekanta.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Företag är i regel inte intresserade av att hyra ställningar som inte heter leyher (eller eventuellt haki) och dom som är intresserade av kopiorna har oftast redan köpt det dom behöver. Hyra ut till privatpersoner som vills byta tak eller måla om kan man dock tjäna en slant på och det vet jag ett par som gör men dom gör inte det via något företag 
Nej så blir det väl att göra om jag inte köper den på firma 
Finns många enmansföretag där jag bor så jag skulle tro att det går att hyra ut nån gång till dom.
Ser ni nån nackdel då?
Köper den, drar moms, hyr den av mig själv och skriver av den på 3år
Finns många enmansföretag där jag bor så jag skulle tro att det går att hyra ut nån gång till dom.
Ser ni nån nackdel då?
Köper den, drar moms, hyr den av mig själv och skriver av den på 3år
Varför inre köpa den i ditt befintliga företag? Ett bolag som äger hyresfastighet måste ju kunna behöva en ställning? Sen kan du ju råka låna hem den ibland. Ett uthyresföretag som bara äger en ställning och kanske lite verktyg låter inte särskilt lönsamt.
Tror du kan få skatteverkets ögon på dig också om du är den ända, eller en av få, hyreskunder. Jag hade liknande tankar, dock inte just en ställning,och bollade det med min revisor tidigare. Han såg oimponerad ut så jag slöt bort det.
Tror du kan få skatteverkets ögon på dig också om du är den ända, eller en av få, hyreskunder. Jag hade liknande tankar, dock inte just en ställning,och bollade det med min revisor tidigare. Han såg oimponerad ut så jag slöt bort det.
Det där med att hyra den av ditt eget bolag är ju så klart en nackdel då du puttar in surt skattade hyrespengar i bolaget utan att det egentligen behövs något kapitaltillskott.nino skrev:
Jag skulle helt klart sköta det privat, som enskild näringsidkare om du kommer upp i de hyresintäkterna.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
Har inget företag idag, hyresfastigheterna drivs som företag men det finns inget egentligt företag. I
Inget konstigt, har varit så i 30år och det har alltid redovisats genom revisionsbyrå.
Hyr jag ställningen till hyreshuset av ett företag så är det med oskattade pengar, precis som vilket annat företag som helst.
Jag har inte tänkt tjäna några pengar direkt på uthyrning, men man kanske kan få ihop till säg halva inköpet på 3år.
Allt som det är moms på som ett företag köper in, kvittar mot all moms du får in genom försäljning/uthyrning av varor tjänster, skillnaden blir ett + eller minus
Har du betalat mer moms än du fått in får du tillbaka mellanskillnaden.
Behöver inte använda ställningen privat.
Jo visst kan jag köpa den till hyreshuset, det är inga problem egentligen.
Men jag ser inga direkta nackdelar att äga den i separat bolag, har anställning idag hos ett välmående företag.
Inget konstigt, har varit så i 30år och det har alltid redovisats genom revisionsbyrå.
Hyr jag ställningen till hyreshuset av ett företag så är det med oskattade pengar, precis som vilket annat företag som helst.
Jag har inte tänkt tjäna några pengar direkt på uthyrning, men man kanske kan få ihop till säg halva inköpet på 3år.
Allt som det är moms på som ett företag köper in, kvittar mot all moms du får in genom försäljning/uthyrning av varor tjänster, skillnaden blir ett + eller minus
Har du betalat mer moms än du fått in får du tillbaka mellanskillnaden.
Behöver inte använda ställningen privat.
Jo visst kan jag köpa den till hyreshuset, det är inga problem egentligen.
Men jag ser inga direkta nackdelar att äga den i separat bolag, har anställning idag hos ett välmående företag.
Medlem
· Blekinge
· 12 230 inlägg
En snubbe här i närheten har behov av entreprenadmaskiner till sin egen tomt. Han har startat små AB för maskinuthyrning som nästan inte har någon omsättning alls. Jag antar att han tjänar på att köpa maskinerna via firman när han vill använda dom privat. Men jag har inte förstått tricket ännu. Någon som vet?
Du kan ju inte ha ett företag på just hyreshusen. Någon levande person måste ju vara kopplad till företagetnino skrev:
Har inget företag idag, hyresfastigheterna drivs som företag men det finns inget egentligt företag. I
Inget konstigt, har varit så i 30år och det har alltid redovisats genom revisionsbyrå.
Hyr jag ställningen till hyreshuset av ett företag så är det med oskattade pengar, precis som vilket annat företag som helst.
Jag har inte tänkt tjäna några pengar direkt på uthyrning, men man kanske kan få ihop till säg halva inköpet på 3år.
Allt som det är moms på som ett företag köper in, kvittar mot all moms du får in genom försäljning/uthyrning av varor tjänster, skillnaden blir ett + eller minus
Har du betalat mer moms än du fått in får du tillbaka mellanskillnaden.
Behöver inte använda ställningen privat.
Jo visst kan jag köpa den till hyreshuset, det är inga problem egentligen.
Men jag ser inga direkta nackdelar att äga den i separat bolag, har anställning idag hos ett välmående företag.
Att äga den i hop med hyreshuset har väl nackdelen att du inte har någon utgående moms att kvitta motnino skrev:
Har inget företag idag, hyresfastigheterna drivs som företag men det finns inget egentligt företag. I
Inget konstigt, har varit så i 30år och det har alltid redovisats genom revisionsbyrå.
Hyr jag ställningen till hyreshuset av ett företag så är det med oskattade pengar, precis som vilket annat företag som helst.
Jag har inte tänkt tjäna några pengar direkt på uthyrning, men man kanske kan få ihop till säg halva inköpet på 3år.
Allt som det är moms på som ett företag köper in, kvittar mot all moms du får in genom försäljning/uthyrning av varor tjänster, skillnaden blir ett + eller minus
Har du betalat mer moms än du fått in får du tillbaka mellanskillnaden.
Behöver inte använda ställningen privat.
Jo visst kan jag köpa den till hyreshuset, det är inga problem egentligen.
Men jag ser inga direkta nackdelar att äga den i separat bolag, har anställning idag hos ett välmående företag.
