H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Inta att glömma kostnad för revisor varje månad och kostnad för bokslut.nino skrev:
Behöver en byggställning på ca 100kvm till våren.
Frågade en firma i närheten och ca 30.000 för 3-4v, det är hyra av ställning, frakt, upp och ner montering.
Jag kommer behöva ställningen 3gånger totalt så 90-100.000 på 3år
En ramställning i stål på ca 90kvm kan man köpa ny för ca 40.000.
Funderade på om jag ska starta ett AB som köper ställningen så kan jag hyra den av mig själv och även hyra ut den till privata och även firmor tiden jag inte behöver den.
Har även ganska mycket bra verktyg som jag skulle kunna hyra ut om jag vill..
Finns det någon nackdel att köpa den via firma istället för privat?
Tänkte avsett gå ställningsbyggarkurs, upp till 8 eller om det är 9m.
Pengarna för ställningen har jag privat.
Kanske bara blir pappersarbete att starta bolag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Det finns ingen revisionsplikt för små bolag. Den är borta sedan många år.
Tack för att du förklarade.N Nafs nafs skrev:Skattejurist här även om detta inte direkt är något jag jobbar med dagligen. (Har dock haft hyreshus inom familjen).
TS kör hyreshusen som enskild firma/enskild näringsverksamhet. Blir så per automatik skattemässigt när man äger hyreshus ”på kroppen” dvs privat. Är ju som TS säger att hyreshusen redovisas som egna företag (lite förenklat) på särskild blankett till din privata deklaration. Hoppas detta klargjorde för flera personer i tråden.
Fattar inte riktigt vitsen med målet att dra momsen, eftersom du måste lägga på momsen om du senare hyr ut ställningen. Om du ska göra det korrekt dvs ☺️
Jo moms får jag ju in, iof om jag får den uthyrd
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Du lär ju behöva en inkomst i företaget från någon annan än dig själv, annars kommer det inte ge något, åtmisntone fattar inte jag hur du tänker.
Så är det. Däremot är det ju del bök med redovisning, bokslut mm. Det går säkert att göra helt själv för att slippa lägga pengar på det men det ska ju ändå göras.Nötegårdsgubben skrev:
Min åsikt är att man startar ett aktiebolag för att tjäna pengar. Frågan TS borde ställa sig är om uthyrningsverksamhet är tillräckligt lönsamt för att hålla på med. Om inte är det bara att klura vidare tills en bättre idé dyker upp.
Nä, men det har tisslats och tasslats om att man vill återinföra den, vilket kan vara något att ha i bakhuvudet.Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett, att driva ett AB vars enda uppgift är att hyra ut en byggnadsställning med anskaffningsvärde 40' är hål i huvudet. Alldeles för hög overhead i administrationskostnader/arbete i relation till omsättningen. Om det är momsen man vill åt köps den lämpligen in i befintlig enskild näringsverksamhet där den ändå primärt skall användas.
Redovisningen har jag och några papper till gör varken till eller från.
Jag är inte momsredovisningsskyldig och iom att det är privatboenden så tror ajg inte att det går att bli det heller då det är momsfri uthyrning...
En likvärdig ställning kostar några 1000/vecka att hyra men visst det blir inga summor man blir varken rik eller mätt på, men jag har fast anställning så det kvittar.
Jag sänker vinsten på hyreshuset om jag hyr, sen kan jag ta ut aktieutdelning eller investera inkomsterna till mer ställning tex
Jag är inte momsredovisningsskyldig och iom att det är privatboenden så tror ajg inte att det går att bli det heller då det är momsfri uthyrning...
En likvärdig ställning kostar några 1000/vecka att hyra men visst det blir inga summor man blir varken rik eller mätt på, men jag har fast anställning så det kvittar.
Jag sänker vinsten på hyreshuset om jag hyr, sen kan jag ta ut aktieutdelning eller investera inkomsterna till mer ställning tex
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Det håller jag förvisso med om, men det glunkades ju om lite andra saker som kanske också skulle kunna hyras ut lite nu och då. Och @nino skrev väl också att redovisningen kändes hanterbar.C cpalm skrev:Oavsett, att driva ett AB vars enda uppgift är att hyra ut en byggnadsställning med anskaffningsvärde 40' är hål i huvudet. Alldeles för hög overhead i administrationskostnader/arbete i relation till omsättningen. Om det är momsen man vill åt köps den lämpligen in i befintlig enskild näringsverksamhet där den ändå primärt skall användas.
Så vill han starta ett bolag med lite apportegendom som startkapital och ha uthyrning av den som ytterligare en sidoverksamhet så behöver ju inte det vara en dålig idé i sig, även om jag personligen inte skulle tycka att det var värt insatsen. Men sen har jag ju, som @nino en gång så träffande konstaterade, inte två hyreshus heller.
Detta känns verkligen som gå över ån för att hämta vatten.
Varför inte bara köpa den privat, kostnaden blir ju densamma? och sedan hyra ut privat? Känns ohyggligt onödigt att dra igång ett AB för en ställning om inte syftet är att gå med vinst?
Varför inte bara köpa den privat, kostnaden blir ju densamma? och sedan hyra ut privat? Känns ohyggligt onödigt att dra igång ett AB för en ställning om inte syftet är att gå med vinst?
Det primära syftet är inte att gå med vinst..JLyck skrev:
Är väl ca 7000 i moms man kan lyfta.
Sen har jag som sagt en hel del bra verktyg som kan hyras ut.
Jag har ganska mycket idéer så man kanske utökar verksamheten i framtiden.
Men de flesta verkar vara av åsikten att köpa privat eller på hyreshuset och så blir det kanske...
Kan jag bli momsredovisningsskyldig på hyreshusen , köpa ställningen och dra momsen?N Nafs nafs skrev:Skattejurist här även om detta inte direkt är något jag jobbar med dagligen. (Har dock haft hyreshus inom familjen).
TS kör hyreshusen som enskild firma/enskild näringsverksamhet. Blir så per automatik skattemässigt när man äger hyreshus ”på kroppen” dvs privat. Är ju som TS säger att hyreshusen redovisas som egna företag (lite förenklat) på särskild blankett till din privata deklaration. Hoppas detta klargjorde för flera personer i tråden.
Fattar inte riktigt vitsen med målet att dra momsen, eftersom du måste lägga på momsen om du senare hyr ut ställningen. Om du ska göra det korrekt dvs ☺️
Kan jag hyra ut ställningen via hyreshuset?
Bortser från försäkringar osv, rent skattetekniskt
Jo, men dessa 7000:- i moms betalas väl av dig privat när du hyr den?nino skrev:
Det primära syftet är inte att gå med vinst..
Är väl ca 7000 i moms man kan lyfta.
Sen har jag som sagt en hel del bra verktyg som kan hyras ut.
Jag har ganska mycket idéer så man kanske utökar verksamheten i framtiden.
Men de flesta verkar vara av åsikten att köpa privat eller på hyreshuset och så blir det kanske...
Har du en långsiktig plan, så är väl läget annorlunda tänker jag. Men om det primära just nu är att köpa in en ställning och hyra av ditt egna företag då är det nog inte värt det.
Edit: https://www.skatteverket.se/foretag...attskyldighet.4.18e1b10334ebe8bc80005741.html
Jo, det är precis det det gör. Det blir separat bokföring, bokslut, bankkonto, deklaration och momsredovisning och sen med AB har du årsredovisningen och bolagsstämma också. Väldigt mycket extra jobb jämfört med att bara redovisa en handfull extra affärshändelser i en befintlig verksamhet.nino skrev:
Nej när jag hyr tex en ställning så är det med oskattade pengarJLyck skrev:
Jag startade ett holdingbolag just före jul. Kostade 1900 kr plus några hundra för att registrera verklig huvudman. Sen lär du ju behöva några banktjänster. Swedbank ville ha 500 kr per år för oss. Troligen är det även bra med någon typ av ansvarsförsäkring också. Det är förstås Småpengar med det är ju även förtjänsten i detta fall.nino skrev:
Det primära syftet är inte att gå med vinst..
Är väl ca 7000 i moms man kan lyfta.
Sen har jag som sagt en hel del bra verktyg som kan hyras ut.
Jag har ganska mycket idéer så man kanske utökar verksamheten i framtiden.
Men de flesta verkar vara av åsikten att köpa privat eller på hyreshuset och så blir det kanske...
Mitt tipps är att bortse från att du behöver en ställning och fundera på potentialen med affärsidén istället. Tror du att det är tillräckligt lönsamt med uthyrningsverksamhet kan du ju satsa. Men låt dig då inte styras över ditt privata behov av ställning.
