Möjligen att det går att få förvärvstillstånd, men då får du nog göra troligt att det skall göras med en gång och att kommunen är med på noterna (bygglov/detaljplan).

Jag skall inte svära på om försäljningen av tomterna beskattas i kapital eller enskild näring.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S sevilla skrev:
Den ägs av privatperson nu, som även driver enskild firma men det gör ingen skillnad eller?
Enbart det faktum att man äger en andel i en näringsfastighet räknas skattemässigt som näringsverksamhet, så nej, det gör ingen skillnad. Det är alltid näringsverksamhet oavsett om man bedriver någon verksamhet i traditionell mening.

M -MH- skrev:
Möjligen att det går att få förvärvstillstånd, men då får du nog göra troligt att det skall göras med en gång och att kommunen är med på noterna (bygglov/detaljplan).

Jag skall inte svära på om försäljningen av tomterna beskattas i kapital eller enskild näring.
Det blir nog svårt att motivera förvärvstillståndet direkt, bostäder kan det bli först om ganska många år ju.
Och det kanske inte räcker som argument?
Man kanske ska ringa länsstyrelsen och fråga, svarar dom på sånt?

C
S sevilla skrev:
Man kanske ska ringa länsstyrelsen och fråga, svarar dom på sånt?
Som @-MH- skriver så är det nog ingen mening att ens försöka om man inte har kommunen med på noterna med planarbete m.m. Aktiebolag eller inte så går det inte att smälla upp ett litet villaområde i skogen hur som helst.

F
S sevilla skrev:
Och då borde jag få tillgodoräkna mig åren bakåt då jag inte nyttjat utdelningen också?
Nej, aktieutdelning görs från bolagets vinst för det aktuella räkenskapsåret, så kör du nollresultat som planerat i 20 år så kan du inte ta något retroaktivt. Sen kan man spara en viss procent av ett års vinst i em periodiseringsfond i runt fem år för att sprida ut vinsten (och därmed utdelningen). Men utdelningen är rätt låg om du inte har massa lönekostnader att basera utdelningen på.

C
F Freddedan skrev:
Nej, aktieutdelning görs från bolagets vinst för det aktuella räkenskapsåret, så kör du nollresultat som planerat i 20 år så kan du inte ta något retroaktivt.
Nej, det är helt fel. Utdelning sker från det balanserade resultatet. Utdelningsutrymme är något som aktieägaren har i sin deklaration och som man kan spara oavsett om det finns något att dela ut eller inte.

Jag funderar även på hur det blir med lagfart och så om man delar upp köpet i flera delar.

Säg att man skulle köpa marken för 1 miljon som man betalar idag.
Man skriver även i kontraktet att säljaren får en tomt i framtiden när det blir styckat och klart.

jag betalar ändå lagfarten på summan 1 mil.
Blir det ngn mer lagfart när han får sin tomt om 10-20 år?

Hur beskattas den överföringen av en tomt från mig till honom när den väl görs?
Hur beskattas den hos mig och hur hos honom?

C
S sevilla skrev:
Man skriver även i kontraktet att säljaren får en tomt i framtiden när det blir styckat och klart.
Tror inte att det är ett giltigt kontrakt (enligt jordabalken), det måste vara en konkret köpesumma. Om inte annat just för stämpelskattens skull.

Ett sådant avtal innebär ju att säljaren inte får fullt betalt förrän om 20 år. Det innebär att du kommer inte att bli lagfaren ägare. Om villkoret syns i köpebrevet, så nekas du lagfart. Om du gör det som ett sidoavtal, så kan säljaren komma om 19 år och får din lagfart ogiltigförklarad, och "få tillbaka" sin fastighet.

I fastighetsaffärer är det väldigt viktigt att man håller affären "ren", inga konstiga sidovilkor, kör med enkla standardavtal med beprövade formuleringar. Alla egna uppfinningar av kontraktsklausuler innebär en risk.

Min fru arbetar exakt med sånt här så jag skulle råda dig att kontakta en redovisnings- och revisionsfirma som på någon timme kan ge dig flera olika förslag på hur man kan lägga upp detta där man tydligt ser vilket som är ekonomiskt bäst att göra. De större firmorna brukar inte befatta sig med sådana här små enskilda frågor men det finns gott om mindre som kan hjälpa till.

S johd01 skrev:
Min fru arbetar exakt med sånt här så jag skulle råda dig att kontakta en redovisnings- och revisionsfirma som på någon timme kan ge dig flera olika förslag på hur man kan lägga upp detta där man tydligt ser vilket som är ekonomiskt bäst att göra. De större firmorna brukar inte befatta sig med sådana här små enskilda frågor men det finns gott om mindre som kan hjälpa till.

Japp, men jag tänker ändå att det borde finnas kunskap inom forumet.
Man kan nog lära sig mkt genom det.

Sen när (och om) det blir skarpt läge är det nog bra att anlita expertis, men det är ju också bra att vara så förberedd som möjligt inför det.

P
Jag fortsätter här om det är ok eftersom det gått ca 2år.

Funderar på att köpa en mark för ca 220.000kr på företag. Istället för aktier. Är det dumt tro? Enmansbolag.

Tanken är att i framtiden bygga ett fritidshus att hyra ut? Dumt?

Äger redan ett fritidshus i närheter så tänker att skatteverket inte lär beskatta mig något extra för det? För varför skulle jag äga två några hundra meter från varandra? Det lär inte bli någon förmåndsbeskattning på det?

Tanken är ca 1500kr/natt * 15 dagar i månaden ca 5 månader om året i snitt.

MrZero skrev:
Äger redan ett fritidshus i närheter så tänker att skatteverket inte lär beskatta mig något extra för det? För varför skulle jag äga två några hundra meter från varandra? Det lär inte bli någon förmåndsbeskattning på det?
Det tar inte skattemyndigheten någon hänsyn till. Om ägandet av fritidshuset motiverar förmånsbeskattning, så blir du betskattad, oavsett dina övriga förutsättningar.

Men upplägget innebär att du troligen inte får ett bolån för köp och bygge av huset. du få ta företagslån. Verksamheten kommer att beskattas som företag (nu antar jag att du menar att köpa i aktiebolag). På plussidan ligger att du får göra avdrag i bolaget för bolagets kostnader.

• Gilla
Sillis
  • Laddar…
På 20 år har du bra utdelningsutrymme också även med enbart förenklingsregeln.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.