sunnis
Ska man ta ut den lönen och faktura 500kr/h så behöver du helt enkelt anställa personal.

Men så ser verkligheten ut, det går inte i praktiken att driva en enmans-firma med så lite arvode utan att antingen arbeta mer än 100% eller ha en lägre lön, eller fällan som många tyvärr gör är att man fuskar mot sig själv genom att betala in för lite tjänstepension. Hantverkare går i praktiken back på timmarna. Lösningen är att man tar igen det på höga påslag på materialet istället, där ligger i princip hela vinsten och säkerheten.

Elektriker borde snarare ta ut någonstans mellan 700-800kr/h minst.

Är själv egen företagare sedan 12år tillbaka. Dock i en annan bransch men i praktiken gör vi samma sak, jobbar oftast på timme och säljer material.

Men jag tycker du ska testa. Köp in tjänsterna med att bilda ett färdigt AB, det kostar inte många tusenlappar + aktiekapitalet, hitta en bra redovisningskonsult som kan sköta allting så är du igång inom några arbetsdagar. I sämsta fall går du konken eller tröttnar och likviderar vilket inte är en stor sak och tar anställning igen. Har man ambitioner att starta eget så kör man! Finns mycket fördelar förutom lön att vara sin egen.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Tips 1: debitera 350 kr i materialkostnad för varje uttag du monterar
Tips 2: jobba svart
sunnis sunnis skrev:
Elektriker borde snarare ta ut någonstans mellan 700-800kr/h minst.
Jag betalar hellre 800 kr/h till en ärlig elektriker än 500 kr/h till en som försöker lura mig och kör med groteska påslag på material.
Den sistnämnde kommer aldrig få sätta foten här överhuvudtaget.

• Gilla
  • Wow
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Om du primärt kommer att hyra ut dig till en annan firma är det inga som helst problem att fakturera 40 timmar i veckan. Men du får alltid lägga lite extra tid på icke fakturerbar tid som går åt till en del administration och annat pyssel.
Gillar man att jobba är det dessutom inga problem att få till mer än 40 fakturerbara timmar per vecka.

sunnis
S Stubai skrev:
Gillar man att jobba är det dessutom inga problem att få till mer än 40 fakturerbara timmar per vecka.
Så är det, men min erfarenhet är att de flesta inte orkar att jobba mer än 8h över tid, det går oftast i några år, sen pallar de flesta inte mer. Det är mycket som blir lidande rent privat, många är inte ens skapta att hinna med livet med att jobba ens 8h.

Vill man få ut mer debiterbar tid och tjäna mer pengar så är det bättre att man anställer personal som gör den arbetstiden istället. Work smarter, not harder är något man behöver fundera på. Det är otroligt lätt att slita ihjäl sig för tusenlappar när man istället kan dra in mer med personal.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ska man ta ut den lönen och faktura 500kr/h så behöver du helt enkelt anställa personal.

Men så ser verkligheten ut, det går inte i praktiken att driva en enmans-firma med så lite arvode utan att antingen arbeta mer än 100% eller ha en lägre lön, eller fällan som många tyvärr gör är att man fuskar mot sig själv genom att betala in för lite tjänstepension. Hantverkare går i praktiken back på timmarna. Lösningen är att man tar igen det på höga påslag på materialet istället, där ligger i princip hela vinsten och säkerheten.
Hmm, är du säker på det?

Om man fakturerar 500 kr/h blir det ju 400 kr/h före moms i normalfallet.

400 kr x 160 h=64 000 kr.

Och om man matar in det i en lönekalkylator:

Din fakturering, exkl. moms64 000 kr
Sociala avgifter 28,97%13 840 kr
Kompensation för tjänstepension2 389 kr
Kompensation för ej betald semester5 118 kr
Firmans övriga kostnader, exkl. moms0 kr
Kvar till "lön" före inkomstskatt42 653 kr
https://driva-eget.se/drivaeget/bokforingekonomi/deklarerar-enskild-firma-och-aktiebolag-2023/
----

OnT:

Sa upp mig och började köra eget för snart 20 år sen, och ångrar det inte för en sekund. Bestämmer själv hur mycket jag vill jobba, och vilka jobb jag vill ta.

När man var anställd blev chefen grinig när man stannade kvar och jobbade mer än ett dygn i taget, och man var tvungen att ta de jobb man blev tilldelad.

E elmont skrev:
Vad får dig att tro att din nuvarande arbetsgivare skulle låta dig bedriva konkurrerande arbete samtidigt som du är anställd? Att dom ibland skulle kunna "hyra in" dig är inget att bygga en verksamhet på för du vet ju aldrig om det kommer att bli en eller tusen timmar. Problemet för dig med ett sådant upplägg är ju att du inte vet hur mycket eget jobb du kan ta på dig, och nuvarande arbetsgivare är knappast intresserade om du bara ibland kan stå till tjänst.
Därför jag tror en öppen dialog där man säger : jag vill starta eget, föe att inte ta med kunder från er, vill jag ha en chans att skaffa en kundkrets och på sikt(kanske 5år?) Sluta hos er. Jag är en ärlig person och hade jag inte trivts så bra här hade det varit lättare och chansa😕

Vem vet, företagande kanske inte är något för mig? Då vill jag kunna söka jobb hos dem igen och förhoppningsvis vill de att jag ska kunna söka hos dem igen.

Tanken var att få in kapital i bolaget (ab) under dessa åren för att få en bättre start när jag vill frigöra mig och satsa på heltid. Därav var uthyrningen en "enkel" väg.

Jag har en lön på 42k brutto just nu, att starta eget utan att ta med kunder och kunna lyfta den lönen är nog inte möjligt.

Hoppas jag svarade på många av frågorna.

Det skulle vara rätt ovanligt att ett företag skulle gå med på att en anställd skulle tillåtas att driva ett bolag "vid sidan om" som i slutändan skulle kunna utgöra en konkurrent. Ofta brukar det finnas inskrivet i anställningsavtalet att man inte får driva en konkurrerande verksamhet under xxx år om man slutar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Kilrain Kilrain skrev:
Hmm, är du säker på det?

[länk]
----

OnT:

Sa upp mig och började köra eget för snart 20 år sen, och ångrar det inte för en sekund. Bestämmer själv hur mycket jag vill jobba, och vilka jobb jag vill ta.

När man var anställd blev chefen grinig när man stannade kvar och jobbade mer än ett dygn i taget, och man var tvungen att ta de jobb man blev tilldelad.
Fast det är en utopi att hålla 100% debiteringsgrad över tid. Sedan finns det alltid andra kostnader i bolaget att dra runt förutom lön. Firmabil?

Man ska även ha pengar på kontot för lön, det är ju inte samma sak som det bokförda resultatet som den här resultatbudgeten bygger på. Det ska betalas in skatt vissa datum, leverantörsfakturor med olika betalningstider, kunder som släpar på betalningar, kunder som aldrig betalar och blir en kundförlust, man kanske gör ett dåligt jobb och behöver kreditera. Finns massor av huvudvärk som kan ställa till det med likviditeten.

Tror 42k är för snävt helt enkelt.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det finns branscher och segment där det är vanligare än andra att man får köra lite vid sidan av. Exempelvis mjukvaruutvecklare och arkitekter gör det ganska ofta, och många akademiker har sidouppdrag. Det bygger dock på att man tar en annan sorts kunder än ens normala arbetsgivare gör, annars blir man ju ofelbart konkurrenter.

En annan väg framåt är att du i samband med att du ska sluta erbjuder dig att jobba som underkonsult till nuvarande arbetsgivare X timmar i Y månader. I synnerhet om det är svårt att få tag på folk kan det vara attraktivt för arbetsgivaren. Plus att de minskar sin risk om de har en anställd mindre och jobben sinar.

Hur man än vrider och vänder på det är det dock ett risktagande i att vara sin egen, men med en större potentiell uppsida.

Som andra varit inne på dock, om du är elektriker måste du också tänka in hur du ska göra med material om du är egen. Vi är många som ogillar den branschens vanliga prissättningsmodell med stora, icketransparenta påslag, men oavsett om du går den vägen eller inte måste du tänka på hur det påverkar dig, din övriga prissättning och din möjlighet att göra bra resultat.

Kilrain Kilrain skrev:
Hmm, är du säker på det?

[länk]
----

OnT:

Ska du jobba 52 veckor per år?

Varför plocka ut så mycket i lön ö.h.t? Du tar bara ut vad du har i räkningar, mat osv. Spara t ex, gör du i firman, verktyg, bilen och alla inköpt går via firman.

• Wow
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är strängt taget en redovisare dina f.d. kollegor har då. En revisor sköter inte bokföringen, hen granskar den. Sen jobbar båda typerna av personer ofta på en revisionsfirma, men det är alltså olika tjänster.

Vad gäller revisionsplikten är det alltså granskningen som numera är frivillig för små AB. Redovisningen måste fortfarande göras, men vem som gör den är upp till företagaren.

Ett par tusen i månaden för de tjänsterna lägger för övrigt nog många gärna om de kan jobba med det de gillar den tiden istället.
Jag har en bokföringsbyrå som sköter alla papper.
Jag har valt momsredovisningsperiod 4ggr/år. Då samlar jag ihop och skickar alla verifikat från de tre senaste månaderna i ett kuvert till min tjej där.
Då bokförs det i grundboken, och de sköter momsredovisningen och allt sånt.
Sen vid bokföringsårets slut så kommer det ett bokslut, och alla papper och protokoll, så det är bara att hålla, eller fejka, ett årsmöte, skriva under.
För denna tjänst betalar jag lite under 10.000/år.
Jag får själv skriva ev anbud, och fakturor, hålla rätt på alla papper (utgående fakturor och inköp av olika slag) tills jag skickar dem, men sen behöver jag inte bry mig något mer om pappersjobb.
En för mig lätt värd tjänst, mycket bättre att jag åker och skruvar upp någon armatur istället för alla de timmar jag skulle själv lägga på pappersjobbet.
Hon är också guld värd de (få gånger) jag har frågor.
"Kan jag köpa en sån här?" , ..."vad ska jag tänka på om .."
Hon har grejat med detta i många år, ger svar som är förankrade i skatteverkets regler och rutiner. Jag kan ibland få avrådanden för vissa saker (jag frågar ju i de fall jag känner på mig att det finns någon möjlig fara).

Så det är mitt tips för dem som startar eget, lej bort den biten om du inte redan kan detta till fullo samt gillar att greja med det. Hitta någon liten redovisningsbyrå, enmans eller några få anställda, de brukar vara lättast att få bra pris på tjänsten.
Jag lovar, man har fullt upp med andra saker att ta hand om och sköta.
Som företagare så betalar man med oskattade pengar för sånt här, så man byter ju i praktiken bara arbetstid, så är jag dubbelt så bra på att skruva än att bokföra, så gör jag dubbla vinsten på att leja bokföringen och skruva istället.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Ganescha skrev:
Varför plocka ut så mycket i lön ö.h.t? Du tar bara ut vad du har i räkningar, mat osv. Spara t ex, gör du i firman, verktyg, bilen och alla inköpt går via firman.
I starten skulle jag vilja säga att det är guld värt att leva student-snålt och jobba upp kapital.
Det är nog bra att ha som mål att ganska snart ha ordnat så man har kapital så man klarar sig ca ett år utan jobb.
Sinnesfriden som detta ger är obetalbar. Sen innebär ett sådant kapital att man har råd att utveckla verksamheten också, om man kommer på något nytt eller ser affärschanser.

Men att samla enorma kapital i företaget tror jag inte är vettigt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Så är det, men min erfarenhet är att de flesta inte orkar att jobba mer än 8h över tid, det går oftast i några år, sen pallar de flesta inte mer. Det är mycket som blir lidande rent privat, många är inte ens skapta att hinna med livet med att jobba ens 8h.

Vill man få ut mer debiterbar tid och tjäna mer pengar så är det bättre att man anställer personal som gör den arbetstiden istället. Work smarter, not harder är något man behöver fundera på. Det är otroligt lätt att slita ihjäl sig för tusenlappar när man istället kan dra in mer med personal.
Så om han inte startar eget borde han ändra sin anställning till en tjänst på 80%?

De allra flesta arbetare jobbar trots allt 40-timmars veckor.

Även som anställd får du lägga mer än 8 timmar per dag på jobb utan att få betalt för mer än 8 timmar.

S Stubai skrev:
Så om han inte startar eget borde han ändra sin anställning till en tjänst på 80%?

De allra flesta arbetare jobbar trots allt 40-timmars veckor.

Även som anställd får du lägga mer än 8 timmar per dag på jobb utan att få betalt för mer än 8 timmar.
Är folk verkligen så korkade att dom jobbar mer än den tid som dom får betalt för??
Jag har aldrig som anställd jobbat mer än dom timmar som jag fått betalt för.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.