M
useless useless skrev:
Du måste slå ut överskottet över hela året. Det är ju 1,5 månad per år man inte fakturerar, så det genomsnittliga överskottet i ditt exempel blir 14 000:-.
Sen måste man ta med andra kostnader som utbildning, lokaler, ekonomer, verktyg, etc. Då är man snarare nere på 0:- överskott.
Så 14000x12 blir 0kr på ett år? Jag vet inte hur du räknar men men..

Mikael_L Mikael_L skrev:
I starten skulle jag vilja säga att det är guld värt att leva student-snålt och jobba upp kapital.
Det är nog bra att ha som mål att ganska snart ha ordnat så man har kapital så man klarar sig ca ett år utan jobb.
Sinnesfriden som detta ger är obetalbar. Sen innebär ett sådant kapital att man har råd att utveckla verksamheten också, om man kommer på något nytt eller ser affärschanser.

Men att samla enorma kapital i företaget tror jag inte är vettigt.
Enorma kapital tror jag inte vi pratat om, inte just nu i alla fall. Man tjänar på att ta ut en utdelning istället för lön, dock till en viss gräns givetvis.

E elmont skrev:
Är folk verkligen så korkade att dom jobbar mer än den tid som dom får betalt för??
Jag har aldrig som anställd jobbat mer än dom timmar som jag fått betalt för.
Det var inte så jag menade.
Jag menar att även som anställd är det saker runtomkring jobbet som tar tid. Resor, raster osv.
Jag tror att det är få som jobbar 8 timmar per dag som känner att de har 16 timmar ledigt varje dygn.

M Markarbetaren skrev:
Så 14000x12 blir 0kr på ett år? Jag vet inte hur du räknar men men..
Jag skrev ju det?
"Sen måste man ta med andra kostnader som utbildning, lokaler, ekonomer, verktyg, etc"

sunnis
S Stubai skrev:
Så om han inte startar eget borde han ändra sin anställning till en tjänst på 80%?

De allra flesta arbetare jobbar trots allt 40-timmars veckor.

Även som anställd får du lägga mer än 8 timmar per dag på jobb utan att få betalt för mer än 8 timmar.
E elmont skrev:
Är folk verkligen så korkade att dom jobbar mer än den tid som dom får betalt för??
Jag har aldrig som anställd jobbat mer än dom timmar som jag fått betalt för.
Tyvärr är det så korkat när man är egenföretagare. Det kommer tillfällen där man behöver sköta sysslor under arbetstid som offerter, administrativ tid som att hantera kvitton/utlägg, skriva papper osv till redovisningskonsulten, attestera/betala leverantörsfakturor, skapa fakturaunderlag, ja allt möjligt. Ibland kan det även uppstå glapp mellan jobb, backjobb kan man även åka på då det kan bli fel. Därför är det rimligt att utgå från att man jobbar 100% men kan i genomsnitt debitera 80% av tiden som fakturerbar arbetstid, vissa månader kan man så klart ligga på 100% eller väldigt nära.

Då är en bra utgångspunkt att intäkten vid 80% ska räcka till allt.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Jag skrev ju det?
"Sen måste man ta med andra kostnader som utbildning, lokaler, ekonomer, verktyg, etc"
Du tittade inte ens på bilden jag la upp? Där står posterna..

M Markarbetaren skrev:
Du tittade inte ens på bilden jag la upp? Där står posterna..
Det fanns inte med några kostnader för t ex verktyg och administration där. Var bara kostnader direkt kopplade till lönen? Sen verkar 1000:- för utbildning väldigt lite? En veckas utbildning kostar 20 000:- bara i förlorad intäkt. Sen tillkommer kostnaden för själva utbildningen och eventuell tillhörande resa och boende.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
sunnis
S Stubai skrev:
Det var inte så jag menade.
Jag menar att även som anställd är det saker runtomkring jobbet som tar tid. Resor, raster osv.
Jag tror att det är få som jobbar 8 timmar per dag som känner att de har 16 timmar ledigt varje dygn.
Förhoppningvis som anställd får man lön för all sin arbetstid (Raster, lunch och till och från arbetet är generellt sett inte arbetstid). Allt annat vore ett avtalsbrott (Och säkert ett par till paragrafer som man skulle göra sig skyldig till).

Men är man sin egna arbetsgivare och intäkterna inte räcker till lön och till allt runtomkring så räcker de helt enkelt inte.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
M
useless useless skrev:
Det fanns inte med några kostnader för t ex verktyg och administration där. Var bara kostnader direkt kopplade till lönen? Sen verkar 1000:- för utbildning väldigt lite? En veckas utbildning kostar 20 000:- bara i förlorad intäkt. Sen tillkommer kostnaden för själva utbildningen och eventuell tillhörande resa och boende.
Men vilka veckolånga utbildningar med övernattning behöver en elektriker? Mina gamla kollegor brukar gå på en helg. Inom bygg så finns det vissa kravutbildningar, själv måste jag gå arbete på väg vart 5'e år. Ebr vart 5'e år, heta arbeten vart 5'e år. Så vartannat år ungefär, en dags kurs för nån tusenlapp eller två. Och som sagt, mina egenföretagare till kompisar kör detta på en lördag eller söndag för att inte inverka på arbetstiden. Kostnaden ser jag som försumbar i sammanhanget.

Lokaler behövs inte när man hyr ut sig själv som arbetare.

Jag har 40k i månaden i lön, mitt självkostnadspris är 360kr/tim enligt min arbetsgivare. Då ingår allt i detta kring min lön. Dvs. försäkringar, semesterersättning, pension, arb. givavgifter, kurser, allt! Om jag med egen firma debiterar 500kr/tim så har jag följaktligen 140kr/tim över som ska täcka för arbetskläder, redovisningskonsult, verktyg. Bil brukar man debitera extra för så den räknar jag inte. Snittar vi 169tim/mån x 11mån som jag gör efter 4v semester så blir det 169x11x140=260,000kr som ska täcka upp för arbetskläder 2000kr, redovisningskonsult 20,000kr. Tror inte man köper verktyg för 240,000kr om året. Jobbar man dessutom som inhyrd så brukar uppdragsgivaren stå för verktyg, iaf. hos oss. Vi betalar bara för personen.

Mikael_L
G Ganescha skrev:
Enorma kapital tror jag inte vi pratat om, inte just nu i alla fall. Man tjänar på att ta ut en utdelning istället för lön, dock till en viss gräns givetvis.
Efter man passerar gränsen för statlig inkomstskatt så är det rätt tveklöst bättre att byta till utdelning.

Men innan den gränsen är nådd kan man ju förvisso diskutera vad som är bäst.
Jag hävdar att det är ganska jämt skägg. Det blir inte väldigt mycket mer att ta det som utdelning, men då minskar man samtidigt sin framtida pension SGI och annat.

Det är väl inte så att det är dumt att ta utdelning, men vinsten med det är i så stor innan man når gränsen för statlig skatt.

Men samtidigt ska man ju inte heller överkapitalisera bolaget, tror jag. Jag har fått för mig att då får man problem sen när man vill avveckla, med en duktig skattesmäll då.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
sunnis
Mikael_L Mikael_L skrev:
Efter man passerar gränsen för statlig inkomstskatt så är det rätt tveklöst bättre att byta till utdelning.

Men innan den gränsen är nådd kan man ju förvisso diskutera vad som är bäst.
Jag hävdar att det är ganska jämt skägg. Det blir inte väldigt mycket mer att ta det som utdelning, men då minskar man samtidigt sin framtida pension SGI och annat.

Det är väl inte så att det är dumt att ta utdelning, men vinsten med det är i så stor innan man når gränsen för statlig skatt.

Men samtidigt ska man ju inte heller överkapitalisera bolaget, tror jag. Jag har fått för mig att då får man problem sen när man vill avveckla, med en duktig skattesmäll då.
Man ska framförallt ta ut så hög lön att man maxar PGI som är typ 46k 2023. Efter det tycker jag man ska försöka maxa tjänstepensionen. Då har man det jävligt gött när man har slitit ut sig i förtid 😎

Sedan ska man inte heller "spara" i verksamhetsbolaget där rörelsen bedrivs, utan man flyttar upp vinsten till ett ägarbolag/holdingbolag där tillgångarna ligger mer skyddat från verksamhetsbolaget om det skulle börja gå dåligt på riktigt.

Skulle man köra på varianten att ta ut minsta lön man kan överleva på så sabbar man dels ens egna pension rätt rejält och även kreditvärdigheten privat, flyttar man inte heller upp vinsten till ett holdingbolag så kan man ju bli av med allt om man t.ex hamnar i en tvist som man förlorar, ställt till med något på jobbet som inte försäkringen täcker osv. Inte så kul.

Redigerat:
  • Gilla
vmaxat och 3 till
  • Laddar…
Och att man skulle kunna jobba "friare" dvs när man själv vill som elföreagare är kanske inte riktigt sant. Som anställd vet du att du ska jobba 40 timmar i veckan och vilka tider på dygnet.
Som egen företagare vet du aldrig när en kund ringer och vill ha hjälp, det kan lika gårna vara på Söndag förmiddag som Lördag kväll. Ställer man inte upp är risken rätt stor att kunden vänder sig till någon annan och man tappar den kunden.
Man kan ofta tjäna bättre som egen MEN man får ofta även jobba mer och på obekvämare timmar.
Mina sista 10 år med "heltid" jobbade jag mellan 30 och 60 timmar i veckan och det var nått jag till liten del styrde själv. Jag kan ju även nämna att jag då hade ett kundregister på ca 500 kunder.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men vilka veckolånga utbildningar med övernattning behöver en elektriker? Mina gamla kollegor brukar gå på en helg. Inom bygg så finns det vissa kravutbildningar, själv måste jag gå arbete på väg vart 5'e år. Ebr vart 5'e år, heta arbeten vart 5'e år. Så vartannat år ungefär, en dags kurs för nån tusenlapp eller två. Och som sagt, mina egenföretagare till kompisar kör detta på en lördag eller söndag för att inte inverka på arbetstiden. Kostnaden ser jag som försumbar i sammanhanget.

Lokaler behövs inte när man hyr ut sig själv som arbetare.

Jag har 40k i månaden i lön, mitt självkostnadspris är 360kr/tim enligt min arbetsgivare. Då ingår allt i detta kring min lön. Dvs. försäkringar, semesterersättning, pension, arb. givavgifter, kurser, allt! Om jag med egen firma debiterar 500kr/tim så har jag följaktligen 140kr/tim över som ska täcka för arbetskläder, redovisningskonsult, verktyg. Bil brukar man debitera extra för så den räknar jag inte. Snittar vi 169tim/mån x 11mån som jag gör efter 4v semester så blir det 169x11x140=260,000kr som ska täcka upp för arbetskläder 2000kr, redovisningskonsult 20,000kr. Tror inte man köper verktyg för 240,000kr om året. Jobbar man dessutom som inhyrd så brukar uppdragsgivaren stå för verktyg, iaf. hos oss. Vi betalar bara för personen.
360kr ex moms per timme stämmer bra för din lön och tjänstepension. Men inget mer om man räknar 25 dagar laglig semester Detta förutsätter att du har full bemanning hela tiden samt aldrig blir sjuk, som TS måste lite höjd för.

För att bli egenföretagare skulle man vilja ha större marginaler speciellt om man inte alltid har uppdrag.

Själv var jag föräldraledig i januari i år och har precis kommit i plus för i år, men kommer ätas upp av semester (har 6 veckor som haft på minna anställningar). Så min vinst i år kommer göras av några månader i höst/vinter. Så alltid bra med marginaler.

Off topic så behöver man inte holdingbolag för att skydda pengarna i bolaget, kan skydda dem med direktpension med.

M
E elmont skrev:
Och att man skulle kunna jobba "friare" dvs när man själv vill som elföreagare är kanske inte riktigt sant. Som anställd vet du att du ska jobba 40 timmar i veckan och vilka tider på dygnet.
Som egen företagare vet du aldrig när en kund ringer och vill ha hjälp, det kan lika gårna vara på Söndag förmiddag som Lördag kväll. Ställer man inte upp är risken rätt stor att kunden vänder sig till någon annan och man tappar den kunden.
Man kan ofta tjäna bättre som egen MEN man får ofta även jobba mer och på obekvämare timmar.
Mina sista 10 år med "heltid" jobbade jag mellan 30 och 60 timmar i veckan och det var nått jag till liten del styrde själv. Jag kan ju även nämna att jag då hade ett kundregister på ca 500 kunder.
Jag tänker att det är skillnad på hur och vart man driver sitt bolag. Det skiljer nog mycket på om man kör eget bolag där man vänder sig till privatkunder. Typ åka till en kund, sätta upp ett uttag, dra en kabel,4 timmars jobb. Eller om man hyr ut sig till ett företag, ett större nybygge, kontor eller bostäder, 6-8mån heltid på samma ställe. Sedan geografin, Skåne som TS bor i, är stort, många större städer med gott om arbete. Malmöregionen är väldigt stor!

Sedan kan ju jag tycka att 500kr/tim för en elektriker i Skåne med auktorisation är på tok för lågt. Minst 700kr/tim verkar vettigt idag om man får tro undersökningar här på forumet.

https://www.byggahus.se/priser-pa-snickare-malare-elektriker-rormokare

• Gilla
buffyin
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag tänker att det är skillnad på hur och vart man driver sitt bolag. Det skiljer nog mycket på om man kör eget bolag där man vänder sig till privatkunder. Typ åka till en kund, sätta upp ett uttag, dra en kabel,4 timmars jobb. Eller om man hyr ut sig till ett företag, ett större nybygge, kontor eller bostäder, 6-8mån heltid på samma ställe. Sedan geografin, Skåne som TS bor i, är stort, många större städer med gott om arbete. Malmöregionen är väldigt stor!

Sedan kan ju jag tycka att 500kr/tim för en elektriker i Skåne med auktorisation är på tok för lågt. Minst 700kr/tim verkar vettigt idag om man får tro undersökningar här på forumet.

[länk]
Hyr man ut sin kropp till andra företag inom el/bygg så får man nog räkna med lägre timpenning än om man går direkt mot slutkund.
De vill ju nämligen också tjäna lite på att man jobbar åt dom.

Så får man stora jobb den vägen så tror jag inte att 500kr/timme är så pjåkigt.
Och inte att förglömma, då slipper man själv en del av jobbet, dvs att sälja in sig mot slutkund, ta betalt, ta ev garantier och bråk i efterhand.
Och man får ofta en snabb lätt fakturering med minimalt eget pappersarbete, så är det i alla fall för mig själv när jag jobbar mot sådana kunder.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.