48 440 läst ·
163 svar
48k läst
163 svar
Starta eget bolag för att bygga åt sig själv
Riktigt så enkelt är det ju inte tyvärr.OlssoniVallby skrev:
Först betalar du hyra till bolaget med skattade pengar
Sen skall bolaget betala bolagsskatt på vinsten
Sen får du betala reavinstskatt på utdelningen för att få tillbaka pengarna till din plånbok
Vilket oftast gör det ointressant att lägga tillgångar i ett bolag som man kan äga privat.
I synnerhet om det innebär att kapital flödar från privatekonomin till bolaget.
Det sant att hyra betalas av skattade pengar, men du betalar ränta till banken med skattade pengar också. Hyran skall av den anledningen vara så låg kan kan, så inte hyran bygger vinsten i bolaget. Det skall värdeökningen på fastigheten göra. Därav skall man inte göra aktieutdelning tillbaka heller.C cpalm skrev:Riktigt så enkelt är det ju inte tyvärr.
Först betalar du hyra till bolaget med skattade pengar
Sen skall bolaget betala bolagsskatt på vinsten
Sen får du betala reavinstskatt på utdelningen för att få tillbaka pengarna till din plånbok
Vilket oftast gör det ointressant att lägga tillgångar i ett bolag som man kan äga privat.
I synnerhet om det innebär att kapital flödar från privatekonomin till bolaget.
Man skall heller inte glömma att all drift och underhåll betalas netto, alltså utan moms. Likaså allt byggmaterial och entreprenadkostnder under byggtiden, vilket uppgår till fler hundratusen, upp till miljonbelopp i ”skattade” pengar som du annars inte ser röken av.
Har man en nybyggd villa behöver man heller inte göra ROT-avdrag, för det får ju inte fastighetsbolaget göra.
Medlem
· Stockholm
· 15 inlägg
Färdigställandeförsäkring behövs inte om du bygger själv? Jag behövde i vart fall inte det år 2015. Var ju så länge sedan så jag kommer inte ihåg vad som gällde i detalj mer än att jag inte behövde det när jag byggde i egen regi.
Starta AB känns dock onödigt. Möjligtvis att vissa inköp kan bli bättre eftersom leverantören inte behöver förhålla sig till konsumentköplagen, vissa säljer inte till privatpersoner heller.
Starta AB känns dock onödigt. Möjligtvis att vissa inköp kan bli bättre eftersom leverantören inte behöver förhålla sig till konsumentköplagen, vissa säljer inte till privatpersoner heller.
T Tomas Appelberg skrev:Hej
Jag läste en tråd om detta där det mesta handlade om att lura till sig förmåner på ett eller annat sätt eller om det orimliga i att ett företag inte skulle gå in i en noll- eller minusaffär.
Jag jobbar i ett medelstort byggföretag och har varit tjänsteman i 20 år. Dessförinnan har jag en yrkesarbetarbakgrund. Jag har lärt mig en del men att bygga åt sig själv är en ny erfarenhet och jag tar tacksamt emot råd och erfarenheter.
Situationen
Jag och min fru har ritat vårt hus själva eftersom vi tyckte att husleverantörerna levererade snålt och dyrt.
Vi äger en tomt.
Bygglov har gått igenom. KA och konstruktör är anlitade.
Förhandsvärdering är utförd.
Startbesked erhålls INTE från kommunen förrän vi kan visa upp en färdigställandegaranti.
Banken vill se ett kontrakt med en byggentreprenör för att utfärda ett byggnadskreditiv.
En färdigställandegaranti kan tecknas mot uppvisande av ett kontrakt med en byggentreprenör.
Vi vill inte köpa hela produktionen på totalentreprenad av en byggentreprenör. Det blir mycket dyrt.
Vi vill själva kunna styra framdrift och inköp och därmed köpa produktionen på delad entreprenad. Jag kommer att ta tjänstledigt och sätta ca 1000 egna timmar i produktionen. Köpta timmar planeras till ca 1700.
Vi behöver anlita ett AB för att teckna avtal mot och dra alla inköp igenom (mot ett arvode). Vi hittar dock inget AB som skulle vilja genomföra projektet i samverkan med oss på det här upplägget. Det är förståeligt och vi drar därför slutsatsen att min fru startar ett AB och jag tecknar ett avtal om delad entreprenad mot detta bolag. Bolaget kommer bara att existera för bygget av detta hus.
Fråga/frågor
Vad kan banken ha för invändningar när vi frågar om ett byggkreditiv på detta avtal?
Vad ser ni för problem för övrigt?
MVH
Tomas
Hej. Har du nån länk till tråden du har läst?
Tack
Fastnar på den ursprungliga frågan där kommunen inte vill ge startbesked utan färdigställandegaranti; den delen tycker jag verkar underlig - jag kan förstå att de gärna vill ha en sådan, men att de skulle kunna kräva en för att ge startbesked låter inte i linje med PBL utan mer som tjänstemannagodtycke?
Om du istället kan redovisa en trovärdig plan, och visa på vad för erfarenhet du har själv sedan tidigare att lyckas med den så borde det räcka. Blir nyfiken på vad för regel kommunen skulle hänvisa till för att kräva detta. Att de kan tänkas ställa krav de inte har lov att ställa skulle inte förvåna mig utifrån egen erfarenhet, protesterar man inte så kör de på helt enkelt.
Vad gäller finansiering så är det ju mer subjektivt, olika banker resonerar säkert olika.
Om du istället kan redovisa en trovärdig plan, och visa på vad för erfarenhet du har själv sedan tidigare att lyckas med den så borde det räcka. Blir nyfiken på vad för regel kommunen skulle hänvisa till för att kräva detta. Att de kan tänkas ställa krav de inte har lov att ställa skulle inte förvåna mig utifrån egen erfarenhet, protesterar man inte så kör de på helt enkelt.
Vad gäller finansiering så är det ju mer subjektivt, olika banker resonerar säkert olika.
Hej,
har själv haft sådana tankar men att anställa en ”pensionerad” byggledare/KA i bolaget samt starta bolaget i Polen där i princip samtliga inköp skall göras. Inte krångligare än att göra det i Sverige och materialpriserna är sjukt mycket billigare liksom arbetskraften av riktigt kvalificerade hantverkare. Vissa inköp sker i Sverige och då kommer man åt nettopriser.
När bygget är klart så låter man de duktigaste köpa in sig i bolaget till majoritetsposition, blir inaktiv minoritetsägare och bolaget kan få använda fastigheten som referens. Win - Win för samtliga.
Letar tomt för att bygga ett större enplanshus med stomme i betong.
har själv haft sådana tankar men att anställa en ”pensionerad” byggledare/KA i bolaget samt starta bolaget i Polen där i princip samtliga inköp skall göras. Inte krångligare än att göra det i Sverige och materialpriserna är sjukt mycket billigare liksom arbetskraften av riktigt kvalificerade hantverkare. Vissa inköp sker i Sverige och då kommer man åt nettopriser.
När bygget är klart så låter man de duktigaste köpa in sig i bolaget till majoritetsposition, blir inaktiv minoritetsägare och bolaget kan få använda fastigheten som referens. Win - Win för samtliga.
Letar tomt för att bygga ett större enplanshus med stomme i betong.
Glöm att skatteverket accepterar en "självkostnadshyra". Den måste vara marknadsmässig när man hyr ut till sig själv eller närstående.OlssoniVallby skrev:
Om det vore så enkelt och förmånligt skulle många hus redan ägas av AB. Så jag är rätt övertygad om att det inte är ett bra upplägg. Just i det här fallet så kommer ju banken direkt att "genomskåda" upplägget och jag har väldigt svårt att se att det skulle underlätta.OlssoniVallby skrev:
Fundera på att låta aktiebolaget äga fastigheten istället, som vilket fastighetsbolag som helst. Det bolaget anlitar vilken entreprenör som det vill.
Låt era besparingar och finansieringen bli tillgångar i bolaget och bygg för dessa.
Skriv ett hyreskontrakt med dig själv på 10 år, och låt detta bli en garanti för bankfinansiering. Den måste vara marknadsmässig för att undvika förmånsskatt. Men du betalar ju till dig själv, så det gör inget.
någon revisor på forumet som kan bekräfta dessa regler?
Skall du senare sälja fastigheten, så sälj hela bolaget. Då är skatten bara 22%. Är man inne på sitt sista stora boende och funderar på downsizing till en hyreslägenhet som nästa boende, finns även möjligheten att du dessförinnan i god tid sålt fastighetsbolaget till ett annat bolag ägt av dig själv (Holdingbolag), där vinsten hamnar, kan du plocka vinster därifrån i egen takt, som lön eller utdelning. behöver som sagt verifieras, men så har jag uppfattat det.
Grundproblemet är istället att många banker inte vill ta den risk det innebär att inte köpa huset på totalentreprenad. Det är helt enkelt för stor risk att huset tar längre tid och/eller kostar mer att bygga än beräknat. Det ligger säkert en hel del sanning i det också så man kan ju förstå bankerna till viss del.
Så istället för en komplicerad och tveksam konstruktion med ett AB rekommenderar jag att ni pratar med fler banker.
/Krille
Varför inte göra som de stora byggherrarna gör? Frun Starta ett AB för bygge huset och säljer det till dig sedan eller om du hyr det av fruns AB. Kan inget om företagsekonomi men har förstått att de stora som bygger o hyr ut gör så.
Nu skrev jag inte självkostnad. Men det är faktiskt inte olagligt att göra dåliga affärer som företagare. Tyvärr kanske...C cpalm skrev:
Det flesta bolag är nöjda med en avkastning på 10%. Om man då har kostnader på låt säga 10000kr för fastigheten per månad, och hyresgästen (bolagets ägare) betalar 11000kr, gör bolaget 10% i vinst.
Hyresgästen har betalt 12000 på ett år ”för mycket”, men sluppit moms på alla inköp och kostnader.
Är det bara tillräckligt högt i förhållande till marknadsvärde, slipper man förmånsskatt.