Hej,

Jag har en Nibe Combi VX panna där tappvarmvattnet värms via en plattvärmeväxlare och en CP som går konstant... Tyvärr har termostatventilen börjat kärva och planen är att bygga om systemet så att CP startar först när varmvatten önskas och därefter stoppas (flödesvakt). Jag har sett att denna typ av lösning verkar vara rätt vanlig på nyare pannor med plattvärmeväxlare.

Så jag har hittat en lämplig flödesvakt (FS-05) men den tar max 3A så för att vara på den säkra sidan så får ett hjälprelä (Malmbergs AUC6-20) stå för själva 'switchandet' av CP. Hjälprelät tar 1,2kW i AC7b-last så det bör inte vara några problem.

CP (se bild) är en äldre Perfecta pump 1-fas 230V. Nominell effekt ~ 90W. Idag går pumpen konstant och är avsäkrad med 6A enligt manualen.

Bifogar en bild på hur det är tänkt att kopplas in. Förresten, OK att bara nyttja ingång/utgång 1-2 i relät ?

Som jag ser det ska det inte vara några problem men jag tar gärna emot konstruktiva kommentarer.

Jo just det, jag tar gärna en diskussion ang lämpligheten i att koppla själv men gärna inte i denna tråd. För övrigt så kopplar elektriker in men jag gör jobbet.

mvh/J
Elektriskt kopplingsschema för Nibe Combi panna med flödesvakt, pump och installationskontaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre Perfecta pump AB klass F med specifikationsetikett och flödesjusteringsratt, använd för varmvatten i värmeväxlarsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du ändå koppla själv ser det onödigt ut att ta matning från annat håll än pumpens, antar att strecket mot jord är menat nolla, och du vill väl ta ut VV även om inte RGF går. Och att bara använda kontakt 1-2 är helt ok.

Själv skulle jag nog gjort något likt det här:
Elkopplingsschema med överkryssade delar, markeringar av jord och nolla, samt installationskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
GK100 GK100 skrev:
Ska du ändå koppla själv ser det onödigt ut att ta matning från annat håll än pumpens, antar att strecket mot jord är menat nolla, och du vill väl ta ut VV även om inte RGF går. Och att bara använda kontakt 1-2 är helt ok.

Själv skulle jag nog gjort något likt det här:
[bild]

Ja det ser ju onekligen smidigare ut. Tack för input !
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.