Men om du fräser en grop i träplattan typ 1-2mm djup och smetar in pl400 när du då sen pressar dit tenn"figuren" eller vad det nu är.. så kommer du få den dikt an. Det kommer då inte bygga nått. PL400 limmar man flygplansvingar med det är ett kanonlim.

Det är intressant det här!

Som varande gammal stofil så gjorde jag gjutformar och göt grejer i tenn som ung.
(Har till och med gjutit falska enkronor som närmaste cigarettautomat glatt svalde :) )

Så min bild av en gjutform för tenngjuteri är helt enkelt bara lite gips, som inte kostar många kronor kilot.

Varför skulle en sådan form kosta 10.000 - 30.000 kr? Det gör väl knappt ens en gjutform för rostfritt nu för tiden.

Är det säkert att du inte skojar med oss, HEM2121?

H
KnockOnWood skrev:
Det är intressant det här!

Som varande gammal stofil så gjorde jag gjutformar och göt grejer i tenn som ung.
(Har till och med gjutit falska enkronor som närmaste cigarettautomat glatt svalde :) )

Så min bild av en gjutform för tenngjuteri är helt enkelt bara lite gips, som inte kostar många kronor kilot.

Varför skulle en sådan form kosta 10.000 - 30.000 kr? Det gör väl knappt ens en gjutform för rostfritt nu för tiden.

Är det säkert att du inte skojar med oss, HEM2121?
Nä, det gör jag inte, :) gjutformen skall vara i en metall som inte smälter. CAD framtagningen kostar och sedan skall den fräsas ut i metall. Den är i många olika nivåer och detaljer. Skalle man gjuta 1000 tals så skulle man behöva ännu bättre gjutform ock då handlar det om 6 siffriga belopp. Har en bekant som är duktig på CAD så jag har dubbelcheckat med honom, så siffrorna stämmer. Skall väl nämna också att den måste ha en slät yta, visserligen tumlas den någon timma men det går inte att tumla hur länge som helst för då blir inte detaljerna bra.

En 2cm tjock tennplåt 15x20cm väger ca 3,5 kg. Men den här grejen väger 200-300 gram.

Hmm... Två cm tjock ek,två cm tjock tenn, massor av detaljer, slät yta, trumlas i en timme, serieproduktion i en liten serie, ska skickas både till Sahara och Sibirien...

Det är tur att jag inte är det minsta nyfiken av mig, så jag funderar inte alls på vad det är. Men det är säkert många andra som undrar.

• Gilla
Krillew och 2 till
  • Laddar…
H
andersmc skrev:
En 2cm tjock tennplåt 15x20cm väger ca 3,5 kg. Men den här grejen väger 200-300 gram.

Hmm... Två cm tjock ek,två cm tjock tenn, massor av detaljer, slät yta, trumlas i en timme, serieproduktion i en liten serie, ska skickas både till Sahara och Sibirien...

Det är tur att jag inte är det minsta nyfiken av mig, så jag funderar inte alls på vad det är. Men det är säkert många andra som undrar.
Ja, jag förstår att det väcker frågor. :) Men jag får inte visa för det är inte vår produkt, visst, jag skulle önska att jag kunde få skicka en bild, men skulle begå ett stor fel om jag visade produkten. Kan ju trösta er med att det inte är något märkvärdigt, det bara verkar så. ;)

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H
HEM2121 skrev:
Ja, jag förstår att det väcker frågor. :)
...
Undrar om jag inte var något på spåren ändå när jag surrade om myntförfalskning.

Tryckplåtar till superdollarsedeln :cool:

• Gilla
Krillew och 1 till
  • Laddar…
H
KnockOnWood skrev:
Undrar om jag inte var något på spåren ändå när jag surrade om myntförfalskning.

Tryckplåtar till superdollarsedeln :cool:
Det blir väl lite väl tungt med träplattan förstås, lite svårt att få plats med i plånboken bli det också.;)

Man behöver ju förstås inte ha med sig tryckplåten när man betalar i snabbköpskassan :)
Det räcker med lite pappersprassel.

H
Nu kommer något korkat från en som inte begriper något. Kastar ur mig det iallafall fall. Skulle man kunna använda flytande tenn mellan träplatta och kall tenn. För varmt för träplattan? Eller lägger det sig bara på ytan? Flytande tenn fäster inte mot kall tenn? Urknäppt eller? :D

H
KnockOnWood skrev:
Man behöver ju förstås inte ha med sig tryckplåten när man betalar i snabbköpskassan :)
Det räcker med lite pappersprassel.
Ja, så insatt var jag, :D Jag missförstod dig helt!

HEM2121 skrev:
Nu kommer något korkat från en som inte begriper något. Kastar ur mig det iallafall fall. Skulle man kunna använda flytande tenn mellan träplatta och kall tenn. För varmt för träplattan? Eller lägger det sig bara på ytan? Flytande tenn fäster inte mot kall tenn? Urknäppt eller? :D
Nej, det tror jag inte alls på.
Dels kommer tennet (smältpunkt 232°C) få träet att förkolna, dels binder nog inte smält tenn alls mot stelnat dito.

Håll dig till de tre förslagen:
Epoxy, polyuretanlim eller dubbelhäftande skumtejp.

Och testa. Lita inte på oss andra :p

H
KnockOnWood skrev:
Nej, det tror jag inte alls på.
Dels kommer tennet (smältpunkt 232°C) få träet att förkolna, dels binder nog inte smält tenn alls mot stelnat dito.

Håll dig till de tre förslagen:
Epoxy, polyuretanlim eller dubbelhäftande skumtejp.

Och testa. Lita inte på oss andra :p
Ja, det stämmer säkert, framförallt att trät förkolnar och värmen skulle nog påverka den ursprungliga formen på figuren. Försöker bara komma runt problemet med handhavandet av epoxylimmningen. Försöker tänka lite utanför ramarna. I morgon får jag svar om det finns en tejp som inte bygger för mycket. I så fall jag får jag testa det. Återkommer med provresultatet.

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
En tunn tejp som inte bygger så mycket kan inte ta upp oplanhet i tenngjutningen eller rörelser pga av fukt och temperatur.
En tjock skummad akryltejp är en halv till en millimeter tjock och tillåter lite rörelse.

Jag har dåliga erfarenheter av att limma hårda material mot trä med "starkt lim" typ epoxi. Vi fick åka många hundra mil och göra om.

Sedan använde vi silicon och det skulle vara ett lite tjockare lager mellan som kunde ta upp rörelsen i trävirket och det fungerade.

Protte

H
prototypen skrev:
En tunn tejp som inte bygger så mycket kan inte ta upp oplanhet i tenngjutningen eller rörelser pga av fukt och temperatur.
En tjock skummad akryltejp är en halv till en millimeter tjock och tillåter lite rörelse.

Jag har dåliga erfarenheter av att limma hårda material mot trä med "starkt lim" typ epoxi. Vi fick åka många hundra mil och göra om.

Sedan använde vi silicon och det skulle vara ett lite tjockare lager mellan som kunde ta upp rörelsen i trävirket och det fungerade.

Protte
Intressant.
Vilken typ, märke av silikon använde ni? Vilken metall hade ni problem med? Hur mycket är lite tjockare lager?
Har du något förslag på silikon (märke, typ) som du tror skulle passa ek och tenn?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.