Men om du fräser en grop i träplattan typ 1-2mm djup och smetar in pl400 när du då sen pressar dit tenn"figuren" eller vad det nu är.. så kommer du få den dikt an. Det kommer då inte bygga nått. PL400 limmar man flygplansvingar med det är ett kanonlim.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är intressant det här!
Som varande gammal stofil så gjorde jag gjutformar och göt grejer i tenn som ung.
(Har till och med gjutit falska enkronor som närmaste cigarettautomat glatt svalde
)
Så min bild av en gjutform för tenngjuteri är helt enkelt bara lite gips, som inte kostar många kronor kilot.
Varför skulle en sådan form kosta 10.000 - 30.000 kr? Det gör väl knappt ens en gjutform för rostfritt nu för tiden.
Är det säkert att du inte skojar med oss, HEM2121?
Som varande gammal stofil så gjorde jag gjutformar och göt grejer i tenn som ung.
(Har till och med gjutit falska enkronor som närmaste cigarettautomat glatt svalde
Så min bild av en gjutform för tenngjuteri är helt enkelt bara lite gips, som inte kostar många kronor kilot.
Varför skulle en sådan form kosta 10.000 - 30.000 kr? Det gör väl knappt ens en gjutform för rostfritt nu för tiden.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Nä, det gör jag inte,KnockOnWood skrev:Det är intressant det här!
(Har till och med gjutit falska enkronor som närmaste cigarettautomat glatt svalde)
En 2cm tjock tennplåt 15x20cm väger ca 3,5 kg. Men den här grejen väger 200-300 gram.
Hmm... Två cm tjock ek,två cm tjock tenn, massor av detaljer, slät yta, trumlas i en timme, serieproduktion i en liten serie, ska skickas både till Sahara och Sibirien...
Det är tur att jag inte är det minsta nyfiken av mig, så jag funderar inte alls på vad det är. Men det är säkert många andra som undrar.
Hmm... Två cm tjock ek,två cm tjock tenn, massor av detaljer, slät yta, trumlas i en timme, serieproduktion i en liten serie, ska skickas både till Sahara och Sibirien...
Det är tur att jag inte är det minsta nyfiken av mig, så jag funderar inte alls på vad det är. Men det är säkert många andra som undrar.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Ja, jag förstår att det väcker frågor.andersmc skrev:En 2cm tjock tennplåt 15x20cm väger ca 3,5 kg. Men den här grejen väger 200-300 gram.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Slog upp pl400 och läste säkerhetsbladetKrillew skrev:
http://static.byggmax.com/Content/G...df?targetFileName=18045_Säkerhetsdatablad.pdf
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Man behöver ju förstås inte ha med sig tryckplåten när man betalar i snabbköpskassan 
Det räcker med lite pappersprassel.
Det räcker med lite pappersprassel.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Nu kommer något korkat från en som inte begriper något. Kastar ur mig det iallafall fall. Skulle man kunna använda flytande tenn mellan träplatta och kall tenn. För varmt för träplattan? Eller lägger det sig bara på ytan? Flytande tenn fäster inte mot kall tenn? Urknäppt eller? 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej, det tror jag inte alls på.HEM2121 skrev:
Dels kommer tennet (smältpunkt 232°C) få träet att förkolna, dels binder nog inte smält tenn alls mot stelnat dito.
Håll dig till de tre förslagen:
Epoxy, polyuretanlim eller dubbelhäftande skumtejp.
Och testa. Lita inte på oss andra
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Ja, det stämmer säkert, framförallt att trät förkolnar och värmen skulle nog påverka den ursprungliga formen på figuren. Försöker bara komma runt problemet med handhavandet av epoxylimmningen. Försöker tänka lite utanför ramarna. I morgon får jag svar om det finns en tejp som inte bygger för mycket. I så fall jag får jag testa det. Återkommer med provresultatet.KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 062 inlägg
En tunn tejp som inte bygger så mycket kan inte ta upp oplanhet i tenngjutningen eller rörelser pga av fukt och temperatur.
En tjock skummad akryltejp är en halv till en millimeter tjock och tillåter lite rörelse.
Jag har dåliga erfarenheter av att limma hårda material mot trä med "starkt lim" typ epoxi. Vi fick åka många hundra mil och göra om.
Sedan använde vi silicon och det skulle vara ett lite tjockare lager mellan som kunde ta upp rörelsen i trävirket och det fungerade.
Protte
En tjock skummad akryltejp är en halv till en millimeter tjock och tillåter lite rörelse.
Jag har dåliga erfarenheter av att limma hårda material mot trä med "starkt lim" typ epoxi. Vi fick åka många hundra mil och göra om.
Sedan använde vi silicon och det skulle vara ett lite tjockare lager mellan som kunde ta upp rörelsen i trävirket och det fungerade.
Protte
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Intressant.prototypen skrev:En tunn tejp som inte bygger så mycket kan inte ta upp oplanhet i tenngjutningen eller rörelser pga av fukt och temperatur.
Protte
Vilken typ, märke av silikon använde ni? Vilken metall hade ni problem med? Hur mycket är lite tjockare lager?
Har du något förslag på silikon (märke, typ) som du tror skulle passa ek och tenn?
Redigerat: