H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Att göra om gjutformen är ju inte direkt billigt, och skruva och borrad är inte helt optimalt då tennplattan är en figur med olika tjocklek. Det är tappar som skulle gälla i så fall men för dyrt att göra om gjutformen. Så det får bli lim som gäller, ev. Om det finns någon tejp. Pratade med 3 M men det verkar vara svårt att få tejp att sitta över tiden.Andhof skrev:Om jag förstod dig rätt så är det något du själv ska tillverka? Ska tenndelen gjutas verkar det onekligen mycket enklare att rita om baksidan och lägga till skruvtorn (om det behövs med avseende på gänglängd) och sedan skruva från baksidan med gängformande skruv, gör du hålen i trästycket endera överstora eller avlånga slipper du till stor del problemet med spänningar. Dessutom slipper du kladda med lim och de risker för fläckar det betyder i produktionsfasen.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nu har jag provat JB:s Kwikweld epoxylim, både snabbhärdande och långsamt härdande, båda blev mörkgrå, kände ingen lukt heller, verkar ännu så länge sitta som berget.
Är man hyfsat snabb så är det snabbhärdande (6 min) att föredra.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eftersom epoxylimmet endast binder mekaniskt mot tennet tror jag att en uppruggad yta är viktig.
Det bildas ju inte någon slags kemisk bindning mellan tennet och epoxyn.
Så ja, jag skulle "ruggat upp" metallytan också.
Men det är klart att det skall vara rent. Acetonet tar till exempel bort hudfett från hanteringen.
När får vi nyfikna se en bild
Bra förresten att du använder ren aceton, och inte sådan som är avsedd för att ta bort nagellack.
Sådan innehåller ofta olja för att inte "torka ut".
Det bildas ju inte någon slags kemisk bindning mellan tennet och epoxyn.
Så ja, jag skulle "ruggat upp" metallytan också.
Men det är klart att det skall vara rent. Acetonet tar till exempel bort hudfett från hanteringen.
När får vi nyfikna se en bild
Bra förresten att du använder ren aceton, och inte sådan som är avsedd för att ta bort nagellack.
Sådan innehåller ofta olja för att inte "torka ut".
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, får det bli både Kemisk ren aceton och ruggning
livrem och hängslen. Nu gjorde jag tester som är skickade till en fabrik för montering och test. Så bilder blir inte av två skäl, har i nuläget ingen produkt att fota och det viktigare är att det inte vår produkt så den får jag inte visa utan uppdragsgivarens medgivande. Jag gjorde bara de första testerna själv för att spara pengar och framförallt få en lite koll
Och det fick jag, mycket pga av alla synpunkter från er! Tack!
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Vad ska man annars använda om man inte kan skruva i tennet och inte använda epoxylim?
Har läst lite om epoxylim och vad jag kan se så är det framförallt hudkontakt man skall undvika. Svensson köper tuber och blandar själv, står inte mycket om handhavandet på förpackningen. Så bli min fråga, är kurserna till för de företag, fabriker, bilverkstäder som ständigt och jämt limmar med epoxylim eller skall de gå kurser också om de bara limmar någon gång ibland? Visserligen inte mina problem men det kan du vara högt intressant att veta.
Har läst lite om epoxylim och vad jag kan se så är det framförallt hudkontakt man skall undvika. Svensson köper tuber och blandar själv, står inte mycket om handhavandet på förpackningen. Så bli min fråga, är kurserna till för de företag, fabriker, bilverkstäder som ständigt och jämt limmar med epoxylim eller skall de gå kurser också om de bara limmar någon gång ibland? Visserligen inte mina problem men det kan du vara högt intressant att veta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har mycket prepreg kolfiber + epoxy där jag jobbar, och det härdas i autoklav under värme och vakuum.
Naturligtvis har de som jobbar med detta utbildning i handhavandet.
Naturligtvis har de som jobbar med detta utbildning i handhavandet.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Nu kommer detta att härdas i rumstemperatur, har fått uppfattningen att det är hudkontakt man skall akta sig för, stämmer det? Det är en liten fabrik så man vill ju inte utsätta dem för något farligt, vet heller inte om de gått någon kurs, frågan om det är ok att de limmar utomhus det börjar ju bli varmare ute nu och den snabbhärdande epoxylimmnin fäste på 6 minuter och härdar på 4-6 timmar. Det handlar om 100-200 enheter.KnockOnWood skrev:
Vem håller i kurserna?
Redigerat:
https://www.wurth.se/tjanster-och-l...ar/Aktuella-utbildningar/Hardplastutbildning/
Här fanns lite info, kanske tillverkaren du ska köpa limmet av också håller kurser
Här fanns lite info, kanske tillverkaren du ska köpa limmet av också håller kurser
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Tack, ringer dem på måndag. Hittade detta också http://www.nilsmalmgren.se vad jag kan läsa mellan raderna är att det är en viss mängd per vecka som får användas utan kurs och pga detta kan limmet säljas i konsumentförpackningar. Man jag ringer båda på måndag.nino skrev:
AFS 2005:18 Härdplaster upphör den 1 juni 2015 och går upp i Kemiska arbetsmiljörisker, AFS 2014:43. Bl.a. skall alla som kommer i kontakt med diisocyanater, epoxiplastkomponenter, organiska syraanhydrider, formaldehydhartser, metakrylater* eller akrylater* samt de som jobbar mer än 30 minuter per vecka med etyl-2-cyanoakrylat eller metyl-2-cyanoakrylat genomgå utbildning.
Ett körkort från en utbildning (inklusive gamla härdplastutbildningar) får inte vara äldre än fem år.
Så gick du utbildningen för mer än fem år sedan, är det dags igen.
(* Märkta med H317 eller H334)
Jag tycker inte du skall köpa typ araldit eller annan typ av epoxy i två sprutor som blandar sig när man trycker ut en sträng. Utan vänd dig tex till NM epoxy =nilsmalmgren. Det finns flera tillverkare/leverantörer av epoxy. Själv föredrar jag fortfarande West system epoxy.
Epoxy har väldigt hög kontakt alergi. Och så hette det inte för 15-17 år sedan utan det var värdens bästa lim.
Men i dag vet vi bättre tack och lov
När epoxyn hettas upp efter härdning tex om man skall skrapa bort överflödigt lim med varmluftspistolen så avsöndrar epoxyn giftiga gaser så då räcker det inte med vanligt partikelfilter utan riktigt filter (kallas det P3 filter)
Efter som du skall ha den i bla varma länder där det kan bli väldigt varmt i solen kan det vara värt att kolla upp när epoxyn börjar bli seg. Har för mig att det började hända redan vid så låga temperaturer som vid 70 grader (men mitt minne kan definitivt svika mig har hänt för).
Och efter som epoxyn er ett mekaniskt lim så skulle jag absolut rugga ytan med grovt sandpapper typ 36 korn eller rasp eller dylikt. Man behöver inte nitiskt rugga 100% av limmytan, utan några grova repor är bättre än en väldigt slät yta.
Pär
Epoxy har väldigt hög kontakt alergi. Och så hette det inte för 15-17 år sedan utan det var värdens bästa lim.
Men i dag vet vi bättre tack och lov
När epoxyn hettas upp efter härdning tex om man skall skrapa bort överflödigt lim med varmluftspistolen så avsöndrar epoxyn giftiga gaser så då räcker det inte med vanligt partikelfilter utan riktigt filter (kallas det P3 filter)
Efter som du skall ha den i bla varma länder där det kan bli väldigt varmt i solen kan det vara värt att kolla upp när epoxyn börjar bli seg. Har för mig att det började hända redan vid så låga temperaturer som vid 70 grader (men mitt minne kan definitivt svika mig har hänt för).
Och efter som epoxyn er ett mekaniskt lim så skulle jag absolut rugga ytan med grovt sandpapper typ 36 korn eller rasp eller dylikt. Man behöver inte nitiskt rugga 100% av limmytan, utan några grova repor är bättre än en väldigt slät yta.
Pär
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
När det gäller temperaturen har jag tänkt till, det limmet jag provat JB klarar högre temperatur än tennet. 
Varför föredrar du West system? Varför inte 2 sprutor som blandar sig själv? Provade också en snabbhärdande JB det var just 2 sprutor, de blandade sig inte själv men det kom 2 strängar samtidigt. Behöver så mycket kunskap jag kan få.
Limning är nytt för mig, hade inte en aning om att man måste gå kurs för epoxy lim, det kan jag förstå när det användas i stora mängder dagligen i industrin. Samtidigt som jag tycker att det är obegripligt att det är minimalt med instruktioner på epoxylimmnin förpackningarna som man köper i handeln. Så har du också idéer om det går att använda någon annan typ av lim än epoxy? Eller rättare sagt något mer "ofarligt" lim.
Varför föredrar du West system? Varför inte 2 sprutor som blandar sig själv? Provade också en snabbhärdande JB det var just 2 sprutor, de blandade sig inte själv men det kom 2 strängar samtidigt. Behöver så mycket kunskap jag kan få.
Limning är nytt för mig, hade inte en aning om att man måste gå kurs för epoxy lim, det kan jag förstå när det användas i stora mängder dagligen i industrin. Samtidigt som jag tycker att det är obegripligt att det är minimalt med instruktioner på epoxylimmnin förpackningarna som man köper i handeln. Så har du också idéer om det går att använda någon annan typ av lim än epoxy? Eller rättare sagt något mer "ofarligt" lim.
