Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Ok, men jag hänger fortfarande inte med på varför du inte kan skruva från baksidan av träbiten rakt in i tennet.HEM2121 skrev:Det går inte att skruva fast den utan den måste limmas på Ekskivan,
det är inte bara en utan det är flera som skall tillverkas och några kommer att skickas till både varma och kalla länder, därav temperatur skillnaderna +- 50 grader. Skall inte limmas mot vägg, det finns uppnängningskrok på Ekskivan. Tennskulpturen väger 200-300 gram.
Du borde kunna gänga direkt i tennbiten eller sätta i någon typ av insatsgänga.
2 st M5 eller M6 så kan du vara säker på att den inte kan lossna av sig själv.
Bilder hade varit roligt att se.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Bilder är svårt för det finns ingen färdig produkt ännu. Det blir fult med skruv på baksidan och jag vill inte riskera att varken trä eller tennet få sprickor. Speciellt inte i tennet då tennet är det som förmodligen rör sig mest i värme.Peter2400 skrev:Ok, men jag hänger fortfarande inte med på varför du inte kan skruva från baksidan av träbiten rakt in i tennet.
Du borde kunna gänga direkt i tennbiten eller sätta i någon typ av insatsgänga.
2 st M5 eller M6 så kan du vara säker på att den inte kan lossna av sig själv.
Bilder hade varit roligt att se.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl bara att testa på ett provexemplar.
Epoxylim som jag och andra har föreslagit.
Eller bara sättlim helt enkelt, PL400 heter det väl.
Men rugga som sagt upp ytorna ordentligt.
Epoxylim som jag och andra har föreslagit.
Eller bara sättlim helt enkelt, PL400 heter det väl.
Men rugga som sagt upp ytorna ordentligt.
Produkter som diskuteras: "Epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag limmade med Casco superfix, sitter som berget. Men det var våtrumsskivor mot tätskikt
3M VHB tejp kanske fungerar.
http://catalogue.3m.eu/se-sv/se-industri/launch/3M_VHB_Tejp
http://catalogue.3m.eu/se-sv/se-industri/launch/3M_VHB_Tejp
Känns inte som att limmet skulle vara det stora problemet utan snarare så är begränsningen hur träet klarar det hela vad gäller fukthalt och liknande...-50 till +50 känns f..ö. som väldigt påhittat -de miljöer där människor vistas i någon större omfattning på jorden så blir det ytterst sällan kallare än -40 ens på natten, men det finns gott om ställen där det lätt blir både 80 och 90 grader eller mer på solexponerade ytor...
Epoxy blir sprätt vid låga temperaturer, ett mer flexibelt lim som t ex silikon är nog bättre lämpat att ta upp de tämligen kraftiga rörelser mellan materialen som kan förväntas...
Epoxy blir sprätt vid låga temperaturer, ett mer flexibelt lim som t ex silikon är nog bättre lämpat att ta upp de tämligen kraftiga rörelser mellan materialen som kan förväntas...
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Hittar inget som heter "extreme". Har du någon kompletterande info om vilket lim det ärdu menar?rockin_john skrev:
http://swe.sika.com/sv/mf-elastic-b...ng-solutions/02a012/02a012sa01/02a012102.html
http://swe.sika.com/sv/mf-elastic-b...ng-solutions/02a012/02a012sa01/02a012108.html
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Jag vet var den står på Hornbachs hylla. Men jag tror att det måste vara SikaBond-T2 efter visst googlande...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 621 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 621 inlägg
Har pratat med Sika idag och de menar att de inte har något lämpligt lim. De säger att Expoxy lim är det som skall användas och den typ av lim är de inte bra på.
JB har däremot både snabbhärdande och Expoxy lim som härdar på 25-24 timmar frågan är om lukten bli "för" stark? Hur mycket ventilation behövs och hur skadligt är det att andas in, enl. Sika skall man gå någon utbildning innan man använder Epoxylim.
Dock inte när man limmar någon enstaka men om man skall höra något hundratal.
Då ställer man sig frågan hur farligt är det?
Hur mycket ventilation, skyddsutrustning behövs det?
JB har däremot både snabbhärdande och Expoxy lim som härdar på 25-24 timmar frågan är om lukten bli "för" stark? Hur mycket ventilation behövs och hur skadligt är det att andas in, enl. Sika skall man gå någon utbildning innan man använder Epoxylim.
Dock inte när man limmar någon enstaka men om man skall höra något hundratal.
Då ställer man sig frågan hur farligt är det?
Hur mycket ventilation, skyddsutrustning behövs det?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Epoxylim"
Epoxylim
Epoxylim är ett extremt starkt tvåkomponentslim som har förmågan att binda samman de flesta material, inklusive metall, glas, trä, gummi och de flesta plaster. Tack vare dess höga bindningsstyrka och dess förmåga att tåla vatten, värme och
Läs mer
Om jag förstod dig rätt så är det något du själv ska tillverka? Ska tenndelen gjutas verkar det onekligen mycket enklare att rita om baksidan och lägga till skruvtorn (om det behövs med avseende på gänglängd) och sedan skruva från baksidan med gängformande skruv, gör du hålen i trästycket endera överstora eller avlånga slipper du till stor del problemet med spänningar. Dessutom slipper du kladda med lim och de risker för fläckar det betyder i produktionsfasen.