Hej! Har en liten timmerkåk som jag håller på att renovera invändigt. Jag har tagit upp en ny dörr/öppning mellan kök-allrum och tänkte sätta igen (regla upp) den gamla öppningen som är till vänster på bilderna. Timmerväggen är bärande så till vida att takåsen vilar på denna. Har förstärkt öppningen med en 145x45-regel på varje sida om öppningen, men skulle nog behöva förstärka lite till. Panelen i bild ska rivas och ersättas med osb på den väggen.

Hur hade ni gjort för att förstärka väggen?

• Renovering av timmerhus med synlig timmervägg. Ny dörröppning mellan kök och allrum, gammal öppning ska reglats upp. Eldstad syns till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis riven timmervägg i en renoverad stuga, där en ny dörröppning syns. Panelen ska ersättas av OSB, och förstärkning behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om timret har bra upplag på bägge sidor behöver det knappast förstärkas. Vilar det på murstocken?

Vore jag som du skulle jag ta bort 45*145 orna och kapa dem lite så stommen kan fortsätta sin eviga sättning obehindrat. Utforma sen fastsättningen av "gåtarna" med ovala hål så du inte hindrar timmrets sjunkning. Om du inte redan gjort nått gåtspår och styrning för timmret tycker jag du ska passa på att göra det med innan väggen börjar bågna/ kalva.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för svar! Synd att jag drog fast reglarna med rejäla spik. 😅 Får bryta loss det och göra gåtspår då istället. Jag tror inte timret vilar på murstocken, det ligger nog bara vilande emot murstock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.