Byggahus.se

Starka knakljud

1. G
    Medlem Nivå 1
    Vi flyttade in i en vindslägenhet i Vasastan/Stockholm för sex månader sen. Det är en etagelägenhet där båda våningarna är på vinden (vinden hade ca sex meter till nock så det räckte till två bra våningar). På övre våningen finns två sovrum och ett badrum. Lägenheten byggdes för tre år sen.

Problemet är de mycket starka knakljud som uppstår då och då. Ibland kan det gå några timmar utan ljud och ibland kan det komma upp till kanske fem på en timma. De är så starka att man definitivt vaknar. Alla kommer från övervåningen och de flesta verkar komma från golvets infästning med väggen eller i närheten. Några kommer från fönstren. Det är dock svårt att höra exakt var de kommer från då de är extremt korta. De påminner i intensitet och längd om en ettöressmällare.

Frågan är om detta är något man kan göra något åt. Finns det någon som är bra på sånt? Finns det någon som har upplevt något liknande som lyckats eller misslyckats med att få det åtgärdat? Alla tips, råd och synpunkter mottages tacksamt. Tack!

Sökord: knakljud, knakning, knakningar, expansionsljud, expansionsknakning, expansionsknakningar, knäppning, knäppningar.

2. T
    Anonym

Re: Starka knakljud

Gammalt virke kan låta rejält om man har otur. Du skrev byggdes om för 3 år sedan, kolla vilken byggfirma det var och skriv en reklamation (förutsatt att det är en BRF, om det är HR ska du vända dig till värden). Titta också efter (om det nu är en BRF) på föreningens stadgar var ansvarsgränsen går. Om det är en BRF är det till stora delar föreningen som beställt ombyggnnaden till ett byggbolag.

Jag tror att byggfirman har snålat/fuskat så att de bärande takstolarna i gammalt virke gnider emot någon tvärgående (ny )träbalk, smällarna bör då komma under starka värmeväxlingar eller om det blåser kraftigt ute. Försök föra logg på oljudet och försök hitta området för oljudet. Ni kan också be några att gå i samlat gäng på övervåningen mellan olika rum medans ni står där nere och lyssnar, då kan ev deras vikt få fram oljudskällan när dom förflyttar sig.

Finns också en viss chans att trappan till övervåningen kan vara orsak, trä är levande matrial så det kan vara att trappan tänjs åt olika håll beroende på virkets rörelser mellan över/undervåning och kan då "knäppa/smälla". En annan klassiker är VVS där ett vattenrör för radiatorer ligger och "gnider" mot ett trägolv, när värmen stiger utvidgar sig röret lite och knäpper då mot golvet.

Försök begränsa in ljudet och återkom, det finns ganska många orsaker till ljudstörningar, hoppas ni hittar det.

3. G
    Medlem Nivå 1

Tack för bra kommentarer.

Ja, det finns faktiskt en spiraltrapp som (givetvis) är rejält förankrad i övervåningen. I och med att det är en spiraltrapp så finns det en centrumpelare som är väldigt stum. Om den rör sig vertikalt kanske det kan göra att de närmaste orginalbjälkarna rör sig och skaver nånstans. De flesta ljuden verkar faktiskt komma från någonstans i närheten av trappen eller där bjälkarna är infästa i yttertaket (trappen sitter i mitten av lägenheten). Men som sagt så är det svårt att höra exakt var de kommer från.

När det gäller fönstren undrar jag om det finns någon standard för infästning av fönster som gör att det inte blir så känsligt för temperaturväxlingar och sol. Kan de ha missat nåt vid monteringen? Det är takfönster och mest knakljud blir det när solen ligger på. I den förra lägenheten jag bodde i fanns det också takfönster men de knakade aldrig av solen.

Jag har redan kontakt med byggfirman, men det tar sån tid och så skadar det inte att ha några oberoende kommentarer till vad de kan göra. Jag förstår ju att det är ett svårlöst problem då det sitter inne i väggarna och är så svårt att lokalisera. Även om det vissa dagar någon gång kan komma upp till fem knakningar på en timma så är det vanligaste att det blir några stycken per kväll och några per natt. Dessutom är jag rädd att de försvinner om några veckor när det blir varmare. Det har ju troligen med värme eller luftfuktighet att göra. Vi har inte sett något samband med att vi rör oss i lägenheten, går i trappen eller liknande. Och om det försvinner själv nu så kommer det ju säkert att upprepa sig nästa vinterhalvår (vi flyttade in 1/10 så vi vet inte hur det är på sommarhalvåret).

Tack än en gång för att ni tar er tid.

4. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Om det är plåttak på fastigheten kan knakljudet mycket väl komma därifrån. Plåten rör sig i förhållande till temperaturen. :p

5. G
    Medlem Nivå 1

Ja, det är svartmålat plåttak och ljudet är delvis solberoende vilket talar för att det har med det att göra. Dock är det mest solberoende när det gäller knakljuden från fönstrena. Eftersom plåttak rör sig i förhållande till temperaturen finns det något man brukar göra för att det inte ska bli knakljud? I min förra vindslägenhet var det också svart plåttak och där blev det inga knakljud.

Apropå plåttak så bucklas taket in och ut när det blåser starkt. Då blir det ett plåtljud som är lite halvdovt som när man böjer en stor plåt. Även det är så störande att man vaknar, men det har bara blåst så starkt 10 nätter under det halvår vi bott här. Det krävs väl ett visst tryck för att buckla in plåten. Jag tänkte be byggfirman titta på det när knakljuden är fixade eftersom det är ett mycket större problem. Är det någon som vet något om denna typ av problem?

• Laddar…
  6. T
    Anonym

Du har visst flera "knak-källor".
    Fönster som knakar när solen gassar på.
    Plåt som låter vid hård blåst.
    Sen har du också nattliga knak som inte kan sättas i samband med plåt och fönster.

Eftersom alla hus har nattsänkning på radiator-temperaturen, misstänker jag att något vattenrör ligger emot någonstans, vilket är anmärkningsvärt då lägenheten i princip är nybyggd, kan också ev vara att något av elementen inte är draget ordentligt mot väggen så att skruvinfästning glappar = knakar. Oljuden bör då uppkomma då runt efter 22:00 (om nattsänkningen är inställd på denna tid ) och håller på ca 30 min.
    Sen kommer då nästa oljud efter 23 -24 när pannan drar på igen när temperaturen sjunkigt för mycket efter nattsänkningen. Sen blir "finalen" av knäppningarna märkbara
    runt 06:00 när pannan går över till dagtemperatur och drar på igen.

Takplåten verkar vara lös eller dåligt fastsatt = backjobb för byggfirman, den kan ev lossna/blåsa ner och då kan det bli allvarliga följder för personer nedanför huset.

Fönster är inte min starka sida, men jag vet att en del energifönster (3-glas m.m) kan få upp häftiga temperaturer och om fönstret är ett hastverk från fabriken uppstår s.k värmeknäppningar. Jag skulle ta reda på tilllverkaren och sen ringa upp för råd beroende på hur fönstret är konstruerat. Om du inte lyckas få detta åtgärdat av byggfirman kan det ev funka med att du provar och sätta in solkskyddsfilm på insidan av ytterglaset ( om det nu går tekniskt)