E etompau skrev:
Jag menar vad jag skriver. Det är uppenbart en gråzon och svårdefinierat vad någon tycker är störande och någon annan tycker är trevlig julbelysning.
Har ej mer att tillägga i detta ämne och tråd, mer än att det vore intressant att höra mer hur din kommun har agerat mot säsongsbetonad julutsmyckningar och fått dessa nedplockade och utbytta.
Någon länk till ex. en tidningsartikel om dessa fall skulle kanske hjälpa trådstartaren.
Agerandet har inte genererat några nyheter av det slag. Vet inte riktigt vad som ligger bakom ditt skarpa tonläge i frågan. Detta är inget rättsfall och vad du tycker är svårdefinierat eller inte är inte relevant. Lagstiftningen finns där och den möjliggör för kommuner att agera.

Min kommun har valt att agera.

Jag känner till två tillfällen då kommunen ingripit mot julbelysning. Kommunens reaktion har inte stött på något motstånd utan belysningen har bytts ut och alla parter har varit nöjda såvitt jag känner till.

I min värld tordes det uppenbart att det är en väsentlig olägenhet med en skarp, blinkande julbelysning 3m från vardagsrumsfönstret.

• Gilla
Plupp 270527
  • Laddar…
A Alfred2008 skrev:
Skönt för grannen
Oerhört dum kommentar :p

K Krubbis skrev:
Hej.
Har läst tråden och tycker inte detta är en kommunfråga då de har betydligt viktigare frågor att ta upp.
Förstår inte hur man kan stå ut med att inte kunna prata/medla med sin granne.
Flytta eller göra egna åtgärder för att stå ut är helt sinnessjukt.
Kom överens. Hur svårt kan de va!
Håller definitivt med om tredje meningen. (y) Kunde dock inte låta bli att kommentera det du skriver om att komma överens, hur svårt kan det vara... Well... mången tråd här på BH är bevis för att det ofta är svårt, för att inte säga omöjligt, att komma överens. Många saknar uppenbarligen förmågan och/eller viljan att komma överens, tyvärr...

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
Jag känner till två tillfällen då kommunen ingripit mot julbelysning.
Det är väl så enkelt som att vi är nyfikna på detta och gärna skulle läsa mer om det om det fanns någon publikt tillgänglig information. I alla fall för mig låter det väldigt ovanligt att en kommun engagerar sig i frågor rörande julbelysning och då blir man helt enkelt förvånad och nyfiken när det faktiskt sker.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Hur irriterad kan man bli på lite julbelysning? Det känns mer som att man är bitter som människa som letar fel överallt. Jag har en balkong, med en tomte som klättrar och blinkande lampor, som vetter mot mitt sovrum. Jag hade kunnat gnällt. Men jag gjorde det inte. Varför? Dels för att det är en begränsad period. Sen är det mysigt i kontrast till denna deprimerande årstid med lite ljus. Jag åtgärdade problemet själv med lite mörkare gardiner. Det var billigt och framförallt att inte försöka sabba en grannsämja över en skitsak. Det är ju ingen 200 watts led som är riktad mot en direkt. Hans bemötande var inte okej. Men frågan hur du agerade mot honom framkommer inte. Vänder man på steken så kanske du inte heller var så trevlig, med taggarna utåt, vid första anblick. Mitt råd är gardiner och njut av julen.

• Gilla
Simsgrodan och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Hur irriterad kan man bli på lite julbelysning? Det känns mer som att man är bitter som människa som letar fel överallt.
Det är ju en subjektiv upplevelse och inte på något sätt fel. Man kan vända på det - om man anser att någon är bitter och bara letar fel för att den upplever en störning - vem av personerna saknar förståelse för den andra?

• Gilla
Humlo och 3 till
  • Laddar…
H Huruvida skrev:
Det är ju en subjektiv upplevelse och inte på något sätt fel. Man kan vända på det - om man anser att någon är bitter och bara letar fel för att den upplever en störning - vem av personerna saknar förståelse för den andra?
Att dekontextualisera utan att läsa hela texten ger ofta en felaktig bild. Hade du läst hela texten så framkommer det även att jag inte har en aning om hur TS är som person. Jag kan väl knappast kalla henne bitter när jag inte har en susning om så är fallet. Den text du citerar ska tolkas som en generalisering. Vad det behavioristiska perspektivet anbelangar så har vi alla en bakgrund och yttre miljö som gör den till vi är idag. Men mitt argument kvarstår. Kan man undvika bråk med risk för expanderande fas bör man ta den vägen.

Jag läste hela din text. Den text du citerar ska tolkas som en generalisering.

• Gilla
  • Haha
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Tror att det är smidigast att bara rycka på axlarna och inte bry sig om grannar som vill provocera. Har under hela mitt liv träffat många intrigmakare som drivs vidare när dom inser att dom lyckats med sina intriger. Gissar också att intrigmakare retar sig mycket på folk som inte reagerar på deras provokationer.
Har varit med om att intrigmakare som inte lyckats med sina provokationer gått så långt att dom blivit uppsagda från sina jobb och förlorat vänner.
Gissar att dina grannar kommer att flytta när dom inser att deras provokationer inte har någon verkan.
Annars kan du sätta upp blinkande belysning och en högtalare som spelar denna låt!

Mats-S
T ToRy skrev:
mången tråd här på BH är bevis för att det ofta är svårt, för att inte säga omöjligt, att komma överens. Många saknar uppenbarligen förmågan och/eller viljan att komma överens, tyvärr...
Alla kan inte älska alla, thats life!
Grannar som man inte kommer överens med är bara att behandla som luft, strunta totalt i dom, ignorera dom som att dom inte finns. Samtidigt undviker man då att bli en rättshaverist, med alla personliga negativa konsekvenser som det medför.

K
Utan bilder eller film är det ju jättesvårt att bedöma om TS är "känslig" eller om grannen är hänsynslös mot TS.

Jag kan bara ändå inte förstå varför TS ska acceptera detta och dra ner gardinerna eller köpa solfilm. En normal granne skulle väl flytta sin belysning eller sätta den på ett fast sken om en granne kom och sa att hon blev störd?

Så nej jag tycket inte att TS ska köpa gardiner eller solfilm och tiga. Att prata med grannen en gång till är naturligtvis första steget men sen skulle jag som många föreslagit köpa egen belysning bara i syfte att få grannen att förstå att det kan vara störande.

/Krille

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan ju vara frestande, men att eskalera kan få ännu tråkigare följder.
Utan att eskalera hade filmen War of the roses inte varit lika bra

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E.6745 Elin6745 skrev:
I min kommun har flertalet ålagts från kommunen att ta bort sina lampor. Hanteringen har dessutom varit snabb från kommunens handläggare. Störande, blinkande neonlampor har fått bytas ut till stämningsfulla och diskreta slingor.
Skulle vara spännande att ta del av det lagrum man använt sig av

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
FruNilsson skrev:
Grannen har skyldigheter enligt Jordabalken.
Ni har rättigheter i lagen:

Starka ljus eller störande belysning kan i vissa fall anses vara en olägenhet enligt miljöbalken. Detta gör att det finns en möjlighet att lämna in klagomål på störande belysning till aktuell kommun.

[länk]

Olägenhet för människors hälsa är ett grundläggande begrepp i hälsoskyddstillsynen. Med olägenhet avses i 9 kap. 3 § miljöbalken en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka en människas hälsa menligt i fysisk eller psykisk mening.

Bedömningen av om en störning ska omfattas av begreppet olägenhet ska göras utifrån en medicinsk eller hygienisk bedömning, utan att det tas hänsyn till ekonomiska eller tekniska avvägningar.

[länk]
Har du läst förarbetena och betänkandena för vad du refererar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.