97 476 läst ·
179 svar
97k läst
179 svar
Stark belysning hos grannen
Jag ifrågasätter inte reglerna, jag säger bara att jag har misslyckas med att hitta ett enda exempel på någon som blivit ålagd att förändra sin julbelysning. För mig känns det som något som både lokaltidningen och Aftonbladet hade slagit upp som en nyhet.Elin6745 skrev:
Hej.
Har läst tråden och tycker inte detta är en kommunfråga då de har betydligt viktigare frågor att ta upp.
Förstår inte hur man kan stå ut med att inte kunna prata/medla med sin granne.
Flytta eller göra egna åtgärder för att stå ut är helt sinnessjukt.
Kom överens. Hur svårt kan de va!
Har läst tråden och tycker inte detta är en kommunfråga då de har betydligt viktigare frågor att ta upp.
Förstår inte hur man kan stå ut med att inte kunna prata/medla med sin granne.
Flytta eller göra egna åtgärder för att stå ut är helt sinnessjukt.
Kom överens. Hur svårt kan de va!
Renoveringsnovis
· skaraborg
· 286 inlägg
Jag gick genom byn med hundarna idag. Där finns några hus som skulle kunna tävla med amerikanska julbelysningar. Tänkte för mig själv, ska ni ha julgran också blir väl lite tårta på tårta när hela huset är klätt som en prålig blinkande reklamgran! Jag är glad jag bor utanför byn och har 600 m till närmaste hus som står tomt sen flera år tillbaka.Magnus Filip skrev:Jag har inte varit i USA på vintern men har bekanta där som visat filmer om hur husen ser hus då. Och det blinkar.
Tur att detta inte har kommit hit ännu. Men man vet aldrig. Hoppas inte.
Halloween fanns inte överhuvudtaget i Sverige för 20-25 år sedan, bara Alla Helgons Dag.
Tror det var något kommersiellt beslut som handlarna tog.
Inget vet ju här vad det är man "firar"
[bild]
Grannen har skyldigheter enligt Jordabalken.Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
Har försökt prata med dom men får bara spydiga kommentarer tbx.
VAD ska man göra??
Ni har rättigheter i lagen:
Starka ljus eller störande belysning kan i vissa fall anses vara en olägenhet enligt miljöbalken. Detta gör att det finns en möjlighet att lämna in klagomål på störande belysning till aktuell kommun.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...gler-om-halsoskydd-enligt-9-kap.-miljobalken/
Olägenhet för människors hälsa är ett grundläggande begrepp i hälsoskyddstillsynen. Med olägenhet avses i 9 kap. 3 § miljöbalken en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka en människas hälsa menligt i fysisk eller psykisk mening.
Bedömningen av om en störning ska omfattas av begreppet olägenhet ska göras utifrån en medicinsk eller hygienisk bedömning, utan att det tas hänsyn till ekonomiska eller tekniska avvägningar.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/
Jag hade personligen inte klarat av detta av medicinska skäl. Blinkande ljus kan hos mig, och många andra, framkalla migrän (även epilepsianfall kan triggas av blinkande ljus). T ex så varnar man ju före TV-program som kan innehålla blinkande ljus (som blåljusfordon t ex). Kanske skulle grannen får en bättre förståelse om ni lägger fram detta? Även om ni själva inte har migrän eller epilepsi, så kan ju andra i omgiven ha det? Tänker att det är lättare att diskutera om man har något mer konkret att lägga fram.Annalinda77 skrev:
Annalinda77 skrev:
Hej våran granne har varje år blinkande ljus runt sitt hustak som lyser upp hela vårt vardagsrum på kvällar/nätter.
Inte så trevligt då vi sitter ofta där men tyvärr mindre när dom tänder det ljuset. Vi bor väldigt nära varandra ca 3 meter mellan husen.
VAD ska man göra??
Du kan kanske klaga till kommunen? Det ska inte lysa för mycket. Och det är inte alltid det hjälper med mörkläggningsgardiner. https://www.expressen.se/kvallsposten/familjen-kan-inte-sova-pa-grund-av-coops-skylt/
El lysen i all sin form ute är hemskt. Förstör hells natthimlen.
Sett upp en presenning mot grannen och stora strålkastare riktad mot dom. Det var så min plan jag hadde här hemma tills grannen bytte till svagare lampor. Så nu blev det fläder träd/buskar som kan bli flera meter hög istället. Så snart slipper jag se dom iaf på sommrarna.
Sett upp en presenning mot grannen och stora strålkastare riktad mot dom. Det var så min plan jag hadde här hemma tills grannen bytte till svagare lampor. Så nu blev det fläder träd/buskar som kan bli flera meter hög istället. Så snart slipper jag se dom iaf på sommrarna.
Frågan är då vad en "ljusanordning" är? Inte ens lagtexten kan exakt definiera det.Elin6745 skrev:
Dessa ljusslingor kan anses vara dekoration, konstverk eller helt enkelt utsmyckning av hus och fastigheter och då inte ämnade som en ljusanordning. Då faller hela detta resonemang.
Så tråkiga grannar. Måste vara likställt med störande ljud. Hade en affär under mitt sovrum som en dag satte upp en neonskylt. Vi pratade med dem och de var schyssta och stängde av. Blinkande ljus i mitt hem skulle ge ett enormt stresspåslag. Läste några tråkiga kommentarer här som har noll empati. Tyvärr vet jag inte vad du ska göra men kände att jag ville skriva en rad.Annalinda77 skrev:
VAD ska man göra??
Varför faller detta resonemang menar du? En lagtext är ofta öppen för tolkning som sedan klargörs i praxis.E etompau skrev:
Lagtexten medger således att kommunen kan agera i frågan om störande blinkande ljus i befintlig bebyggelse, vilket de valt att göra i min kommun.
Lagen möjliggör också för kommunen att stärka definitionen i områdesbestämmelser.
Något som också skett I min kommun.
Att ha en stark, blinkande ljusslinga 3m från vardagsrummet fönster kan vem som helst förstå är extremt störande. En olägenhet helt enkelt.
Blinkande ljus påverkar dessutom vissa sjukdomstillstånd vilket också öppnar upp för Miljöbalken som någon nämnde här ovan.
Jag menar vad jag skriver. Det är uppenbart en gråzon och svårdefinierat vad någon tycker är störande och någon annan tycker är trevlig julbelysning.Elin6745 skrev:
Varför faller detta resonemang menar du? En lagtext är ofta öppen för tolkning som sedan klargörs i praxis.
Lagtexten medger således att kommunen kan agera i frågan om störande blinkande ljus i befintlig bebyggelse, vilket de valt att göra i min kommun.
Lagen möjliggör också för kommunen att stärka definitionen i områdesbestämmelser.
Något som också skett I min kommun.
Att ha en stark, blinkande ljusslinga 3m från vardagsrummet fönster kan vem som helst förstå är extremt störande. En olägenhet helt enkelt.
Blinkande ljus påverkar dessutom vissa sjukdomstillstånd vilket också öppnar upp för Miljöbalken som någon nämnde här ovan.
Har ej mer att tillägga i detta ämne och tråd, mer än att det vore intressant att höra mer hur din kommun har agerat mot säsongsbetonad julutsmyckningar och fått dessa nedplockade och utbytta.
Någon länk till ex. en tidningsartikel om dessa fall skulle kanske hjälpa trådstartaren.
När jag var i Tilburg förra året, så besökte jag även Amsterdam och Red light district. Ja, inte för sexköp utan för att strosa och fördriva tiden. Måhända är belysningen smakfullare, svårt att uttala sig om då den förmodligen har ett annat syfte än en julbelysning. Skönt att man gillar olika saker.T Thomas_Blekinge skrev:
Produkter som diskuteras: "fördriva"
Stora penselpaketet med anstrykare & linoljepenslar
Paket med 7 penslar
979 kr inkl moms
1 217 kr
Läs mer
Jag är alltid för att ha en vänlig och förstående dialog när något sådant här dyker upp. Och även en ganska stor portion tålamod. Det finns många som inte inser att det de gör på sin fastighet påverkar andra på ett, objektivt eller subjektivt, sätt. Sen finns det andra som saknar tillräcklig mängd respekt och förståelse för det här och inte kan värdera den nytta dem själva får ut mot belastningen på andra. Som man vill behandlad själv ska man behandla andra och därför tycker jag att efter att ha gått igenom en dialog med stort tålamod kan man slänga upp lika belysning själv mot grannen.
Själv sväljer jag mycket men har vänner och kollegor som i slutändan, när vänlighet inte fungerar, väljer att kraftfullt markera, och eskalera, och de flesta gånger går det hem för dem - har grannen 500 lumen, på med 3000 lumen tillbaka.
Själv sväljer jag mycket men har vänner och kollegor som i slutändan, när vänlighet inte fungerar, väljer att kraftfullt markera, och eskalera, och de flesta gånger går det hem för dem - har grannen 500 lumen, på med 3000 lumen tillbaka.